کد خبر 35650
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۸

رييس سازمان صدا و سيما در مراسم راه‌اندازي رسمي شبکه مستند خطاب به مخاطبان گفت: با شرايطي که ما داريم حدود 25 درصد مردم مي‌توانند اين شبکه را ببينند و مردم بايد بدانند که شبکه آنالوگ ما در واقع با شبکه قرآن و معارف پر شده است و شبکه‌هاي جديد بايد در حوزه

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، عزت‌الله ضرغامي در حاشيه‌ي مراسم افتتاح رسمي شبکه مستند افزود: خوشبختانه الان در تعدادي از استان‌هاي کشور سيستم ديجيتال بهره‌برداري شده است و حدود 18 ميليون نفر از مردم در حال حاضر به سيگنال‌هاي ديجيتال دسترسي دارند و مي‌توانند شبکه 24 ساعته مستند را ببينند.

وي در بخش ديگري از صحبتهايش اظهار کرد: نه تنها مستند، بلکه همه ساختارهاي ديگر رسانه‌يي هم در سيما و هم در صدا اگر به درستي و با شناخت نيازها و مطالبات، توقع و انتظارات مردم ساخته شود به نظر من همه اينها مخاطبان بسيار بالايي خواهد داشت.

وي اضافه کرد: تجربه نشان داده است که مخاطب بسياري از برنامه‌ها که ساختار نمايشي نداشته، از پربيننده‌ترين برنامه‌هاي نمايشي ما هم بيشتر بوده است.

ضرغامي گفت: اين يک اصل کلي است و ربطي به مستند ندارد.

رييس سازمان صدا و سيما در ادامه گفت: مطمئن هستم که شبکه مستند يکي از پربيننده‌ترين شبکه‌ها خواهد بود.

عزت الله ضرغامي با اشاره به اينکه مستند، کاري خلاقانه بر اساس واقعيات است، افزود: اگر مستند با ابتکار و جذابيت‌هاي لازم ايجاد و کاري حرفه‌يي شود، اعتمادسازي بالايي ايجاد مي‌کند و به نوبه‌ي خود از بسياري از کارهاي نمايشي جذابيت بالاتري دارد.

وي گفت: سابقه کارهاي مستند درسيما همين گونه بوده و چون برنامه‌هاي مستند تاکنون در برنامه‌هاي سيما پراکنده بوده است، مردم خيلي روي کار مستند متمرکز نبوده‌اند.

رييس سازمان صدا و سيما افزود: اما از امروز که برنامه‌ها با جدول پخش مشخص ارائه مي‌شود، مطمئنم که اين شبکه يکي از پربيننده‌ترين شبکه‌هاي ما خواهد بود.

رييس سازمان صدا و سيما ادامه داد: مستندسازان بسيار خوبي در کشور داريم که بايد از ظرفيت‌هاي آنان استفاده کرد.

عزت‌الله ضرغامي در پاسخ به پرسشي درباره دغدغه‌ي مستندسازان براي پخش آثارشان، گفت: اگر مستندسازان دغدغه دارند راست مي گويند و گلايه آنها درست است.

وي علت اين نگراني مستندسازان را نبود بستر و زمينه‌ي لازم و مناسب بيان کرد و افزود: برنامه‌هاي مستند بايد از نظر کمي به لحاظ حجم برنامه‌ها و هم به لحاظ کيفي تبليغ شود.

رييس سازمان صدا و سيما گفت: به دليل اينکه ما شبکه مستقلي براي اين کار نداشتيم، تاکنون اين اقدام صورت نگرفته و بسياري از کارهاي مستند که خيلي از آنها هم مستندهاي خوبي بوده، عملا فرصت پخش در کل کشور را پيدا نکرده است.

ضرغامي افزود: مستندسازان بسيار خوبي در همه‌ي عرصه‌ها داريم و اگر اينها احساس کنند که آثارشان از شبکه سراسري و حتي خارج از کشور پخش مي شود، مستندسازي به لحاظ کيفي و کمي رونق بيشتري مي‌گيرد.

رييس سازمان صدا و سيما گفت: مطمئن هستم که مستندسازان عزيز کشورمان در حد خودشان در بالاترين سطح و تراز جهاني، کارهاي مستند ارائه مي‌کنند و يقين دارم که با افتتاح 24 ساعته شبکه مستند، فرصت بسيار مناسبي پيدا مي‌شود تا مردم آثار آنها را ببينند و استفاده کنند.

ضرغامي در ادامه در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه شبکه مستند بخشي از پازل رسانه‌يي صدا و سيماست؛ منظور از اين پازل چيست؟ گفت: در واقع کسي که اين را گفته، معنايش اين بوده که آن مجموعه و سبدي که نياز رسانه‌يي مردم است و مردم علاقه‌مندند که همه نيازهاي خود را در داخل اين سبد و اين جدول ببينند،‌ مجموعه و نقشه‌اي است که بخش‌هاي مختلف آن بايد تکميل شود و مستند يک گونه و ساختاري است که گمشده سيما بوده است.

وي اضافه کرد: کار مستند مستقيماً و شايد مطلقاً در جهت بالا بردن آگاهي‌هاي عمومي و تخصصي مردم است.

ضرغامي گفت: کار نمايشي هم به نوبه خود پيام دارد و آگاهي مي‌دهد و اگر خوب ساخته شود در جاي خود قابل بحث است، اما مستند، مطلقش آگاهي است و من فکر مي‌کنم هزاران سوژه وجود دارد که مردم مي‌خواهند درباره‌ي آنها مطلب بدانند و اطلاعاتشان اضافه شود و اين اطلاعات بعدا در چگونه زيستن مردم و در تصميم‌گيري آنها مؤثر است.

رييس رسانه ملي تأکيد کرد: در کار مستند سطح عمومي فکر مردم به خصوص نسل جديد افزايش مي‌يابد و من ترديد ندارم اگر اين شبکه بتواند به خوبي وظايفي را که به آن محول کرده‌ايم انجام دهد، بعد از يک سال شاهد خواهيم بود که تفکر و بصيرت و دانش عمومي جامعه يک پله و يک سطح بالا مي‌آيد چون بسياري از دانستني‌هاي مردم در قالب مستند و در دل اين شبکه توليد و عرضه مي شود.

وي گفت: در همه حوزه‌ها ازجمله حوزه‌هاي سياسي بهترين قالب، مستند است و ما در طول همين سال‌ها تجربه کرديم مستندهاي سياسي و دفاع مقدس که ساخته شد اصلاً نگرش جامعه به بسياري از مسائل سياسي عوض شد، بسياري از يادآوري هاي تاريخي انجام گرفت و مردم احساس کردند که خيلي مطالب را متوجه شده‌اند.

ضرغامي افزود: در بحث‌هاي علمي، ورزشي، اجتماعي و در همه حوزه‌ها اگر به درستي تشخيص دهيم که نياز مردم چيست و خلاقانه و جذاب با سناريوي روشن و علمي، مستندسازي و توليدات خودمان را عرضه کنيم، يقين دارم که تحولي در مخاطبان سيما ايجاد مي شود.

ضرغامي سپس گفت: با همکاري‌هايي که دولت داشته و تلاش کرده است اعتبارات لازم را در اختيار صدا و سيما قرار بدهد، مطمئن هستم که در سال 90 بقيه استان‌ها را هم مي‌توانيم به سيستم ديجيتال مجهز کنيم و با توجه به جذابيت فوق‌العاده شبکه مستند و نياز عمومي مردم به اين شبکه، فکر مي کنم با اولويت دادن استانداران و مسؤولان منطقه‌اي به اين شبکه، خيلي زود شاهد گسترش اين شبکه در کشور باشيم.

رييس سازمان صدا و سيما با بيان اينکه سال 89 سال رويدادهاي شيرين براي کشور بود، گفت: فکر مي‌کنم شيرين‌ترين رويداد حداقل براي خودم،‌ به عنوان يک تجربه موفق براي رسانه ملي؛ طرح تحول اقتصادي و هدفمندکردن يارانه‌هاست که کار بسيار بزرگي بود.

ضرغامي افزود: بسياري از دولتمردان در دولت‌هاي گذشته اجراي اين طرح را مي‌خواستند و احساس مي‌کردند چاره‌اي جز اجراي اين طرح ندارند اما اين طرح آن قدر پيچيده بود و ابعاد مختلفي داشت که عملاً اجرا نشد.

وي اضافه کرد: خوشبختانه امسال اين طرح بزرگ اقتصادي اجرا شد و مراحل اوليه اين طرح فوق‌العاده با موفقيت همراه بود که خوش‌بين‌ترين تحليلگران و کارشناسان سياسي، اجتماعي و اقتصادي نمي توانستند چنين عملکردي را براي اين طرح پيش بيني کنند.

ضرغامي افزود: رسانه ملي به ويژه همکاران عزيز ما که صادقانه تلاش مي‌کنند، نقش محوري، اصلي و جدي در موفقيت اين طرح داشتند.

رييس سازمان صدا و سيما گفت: از آنجا که بخش زيادي از اين طرح مانند بحث قيمت‌ها و بازار، بحث رواني بود، خوشبختانه رسانه ملي با همکاري خوب با خدمتگزاران و دولت جمهوري اسلامي به نفع مردم، موفق عمل کرد و مردم ثمره آن را ديدند و چشيدند.

وي افزود: از نظر من در کنار همه موفقيت‌ها و خاطرات خوش در طول سال 89، موفق بودن اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها و عملکرد موفق رسانه ملي در کنار کارگزاران اصلي اين طرح، از خاطرات شيرين ما در طول يک سال اخير است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس