کد خبر 355241
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ریزی این وزارتخانه در بخش اشتغال در مناطق محروم و به ویژه استان‌های مرزی خبر داد و گفت: باید تلاش شود تا در پروژه‌های بزرگ از افراد بومی و محلی استفاده شود.

 به گزارش مشرق، علی ربیعی در مراسم اختتامیه نخستین مسابقات ملی مهارت ویژه معلولان که با حضور نمایندگان مجلس در سالن همایش ۱۷ شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر ما در کشور تعدادی بیکار داریم که متأسفانه آمار دقیقی را به دلایل مختلف از تعداد جوانان بیکار نداریم.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۴ میلیون دانشجو داریم که باید به زودی وارد بازار کار شوند که بر اساس مطالعات صورت گرفته میانگین رشد و بهره‌وری در حوزه اشتغال ۱.۳ درصد بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: هم اکنون ما با تناقض بزرگی روبرو هستیم چرا که هم بیکار داریم و هم در حوزه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای با مشکلاتی روبرو هستیم که از طرفی کارایی ما پایین است.

ربیعی خاطر نشان کرد: متأسفانه سازمان‌های ما در پی ارتقاء توانمندسازی نیروهای خود نیستند و ما باید بتوانیم با آموزش‌های لازم در بخش اشتغال به جایگاه خوبی دست پیدا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این مراسم ادامه داد: نظام سیاسی ما به اهمیت نظام تصمیم‌گیری پی نبرده است و ما ناگزیریم نظام مهارت‌افزایی خود را برای خروج از این بحران تقویت کنیم.

وی افزود: مسابقات ملی مهارت فرصت و تجربه خوب برای شناختن نیروهای مهارتی و این مسابقات برای نظام آموزشی مهم و کلیدی است و ما باید بتوانیم در اینگونه مسابقات مستعدترین افراد را شناسایی کنیم.

ربیعی خاطر نشان کرد: باید بتوانیم بهره‌وری در حوزه اشتغال را افزایش دهیم و خلاقیت و نوآوری ایجاد کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این مراسم از امضای تفاهم‌نامه با برخی از دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به زودی تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و NGOها در حوزه‌ مهارت‌آموزی به امضا خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود در ۳ ماهه آخر سال نتایج خوبی را در این بخش شاهد باشیم.

وی از ایجاد و راه‌اندازی شبکه توانمندسازی افراد در بازار کار اشاره کرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان سال برنامه‌های متعددی را برای گروه‌های مختلف در بخش اشتغال و مهارت‌آموزی خواهد داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این وزارتخانه به دنبال قانون الزام جذب نخبگان و همچنین راه‌اندازی شبکه استعداد نخبگان است.

وی ادامه داد: هم اکنون موضوع اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای در دولت یازدهم دنبال می‌شود و ما بنا داریم آموزش‌های مهارتی را به صورت استانی برگزار کنیم به طوری که این طرح هم اکنون در ۶ استان به صورت پایلوت برگزار شده و به زودی در سایر استان‌ها نیز اجرا خواهد شد.

ربیعی به استفاده از علوم دانش‌بنیان در برنامه‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: برای ارتقاء باید بتوان از تکنولوژی هایتک استفاده کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به طرح این وزارتخانه در مناطق محروم و به ویژه استان‌های مرزی اشاره کرد و گفت: باید بتوان از نیروهای بومی و محلی در بخش اشتغال و پروژه‌های بزرگ استفاده کرد که هم اکنون این کار با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان انرژی اتمی به امضا رسیده است به زودی محقق خواهد شد.

ربیعی در ادامه به اجرای طرح تکاپو اشاره کرد و گفت: این طرح در ماه گذشته در مشهد رونمایی شد و بنا داریم این طرح را به صورت کشوری برگزار کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: اگر بخواهیم کشور به سمت رشد و توسعه حرکت کند باید کالاهای با کیفیت و همراه با برند و با بهره‌وری بالا تولید کنیم.

نخستین مسابقات ملی مهارت ویژه معلولان در ۴ رشته از جمله طراحی و گرافیک رایانه‌ای - کند و کاری روی چوب - کارور و خیاطی زنانه برگزار شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس