عصر روز 14 مهر ماه 1357، امام و همراهان به بغداد منتقل شده و روز بعد، هجرتي تاريخي را در راه رضاي خدا انجام دادند و در آنجا پس از توقفی کوتاه در پاريس در دهکده‌اي به نام «نوفل لوشاتو» اقامت کردند.

گروه تاریخ مشرق- در سال 1357، وقتي که نهضت اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني به اوج خود رسيده بود، رژيم شاه پس از آنکه از سکوت امام نا اميد شد، دست به فعاليت‌هاي سياسي براي محدود کردن ايشان و يا اخراج ايشان از عراق زد. به همين جهت رژيم عراق منزل ايشان را در نجف محاصره کرد و رفت و آمد‌ها کنترل و محدود گرديد. امام که به هيچ وجه حاصر به ترک مبارزه نبودند تصميم به مهاجرت از عراق به سمت سوريه گرفتند اما به علت تيرگي روابط عراق و سوريه، قرار شد که از طريق کويت عازم سوريه شوند. با آنکه جهت ورود به کويت، ويزا صادر شده بود، پس از رسيدن به مرز کويت، مقامات دولت کويت دستور جلوگيري از ورود ايشان به خاک کويت را صادر کردند.

امام شب را در بصره گذراندند و تصميم گرفتند به پاريس هجرت کنند. به هنگام هجرت به پاريس در پيامي به ملت ايران، دلايل اين هجرت را چنين بيان نمودند. "اکنون که من به ناچار بايد ترک جوار اميرالمؤمنين عليه السلام را نمايم و در کشورهاي اسلامي دست خود را براي خدمت به شما ملت محروم که مورد هجوم همه جانبه اجانب و وابستگان به آنان هستيد، باز نمي‌بينم و از ورود به کويت با داشتن اجازه، ممانعت نموده‌اند، به سوي فرانسه پرواز مي‌کنم. پيش من مکان معيني مطرح نيست؛ عمل به تکليف الهي مطرح است. مصالح عاليه اسلام و مسلمين مطرح است. ما و شما، امروز که نهضت اسلامي به مرتبه حساسي رسيده است، مسؤول هستيم. اسلام از ما انتظار دارد." به اين ترتيب، عصر روز 14 مهر ماه 1357، امام و همراهان به بغداد منتقل شده و روز بعد، هجرتي تاريخي را در راه رضاي خدا انجام دادند و در آنجا پس از توقفی کوتاه در پاريس در دهکده‌اي به نام «نوفل لوشاتو» اقامت کردند. اقامت ايشان در فرانسه بر خلاف تصور رژيم شاه، باعث تسريع در انقلاب شد و هر روز سيل خبرنگاران و عکاسان و ... به ديدار امام مي‌شتافتند؛ به طوري که، اين دهکده کوچک به کانون مهمترين اخبار جهان تبديل شد و پس از چند ماه منجر به پيروزي انقلاب اسلامي گرديد.

{$sepehr_album_18699}

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • zigorta ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    1 0
    هنوز خيلي مونده بفهميم كي بود .. متل شيخ بهايي ها و طوسي ها البته اونا آرزوي تشكيل حكومت شيعي مستقل رو هم نمي تونستن داشته باشند اما اين مرد
  • علی ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    1 0
    ایکاش حال و هوای اون روزها برگرده چفدر مردم ایران باهم همدل بودند
  • حمید ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    خدا رحمتت کنه مرد .
  • محمد علی ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    سلام الهی بر این ابر مرد تاریخ بشریت که با انفاس روح فزای خویش امت اسلام را به صراط مستقیم رهنمون ساخت و جبهه ی جدید و گسترده ای را علیه مستکبران و ملحدان گشود و به درستی که فتح الفتوح امام امت تسخیر قلوب میلیونها آزاد مرد در جهت تعالی ارزشهای اسلامی بوده و می باشد.یاد آن سفر کرده یاد باد.
  • علی مولائی ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    طلایه دار انسان...روح خدا.....
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    سلام و رحمت خدا بر ابرمرد قرن 20 با مشاهده اوضاع کشورهای دیگر بیشتر به عظمت ایشان و انقلاب اسلامی پی می برم. امام زمان 313 تا مثل ایشان می خواهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس