کد خبر 354779
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹

"دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌های فروشگاهی از ابتدای آبان ماه" خبری بود که طی هفته‌های اخیر به‌سرعت بین مردم و بازاری‌ها پخش شد و البته واکنش‌های متفاوتی را به‌همراه داشت.

 به گزارش مشرق، از آنجایی که اختلاف نظر اصلی در این موضوع مرجع پرداخت کارمزد بود هیئت دولت وارد عمل شد چراکه اصناف معتقدند اصل کارمزد درست است ولی بانک‌ها باید این کارمزد را بپردازند نه فروشنده‌ها!

بعد از ورود هیئت دولت به پرونده کارمزد فروشگاه‌ها مأموریتی جدید به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار محول شد تا بعد از بررسی‌های کارشناسی بانک مرکزی سیاست گذاران پولی و بانکی در شورا با در نظر گرفتن ابعاد مختلف درباره دریافت یا عدم دریافت از کارمزدها به جمع‌بندی واحدی برسند.

همین باعث شد تا عملاً زمان اجرای طرح به تعویق درآید و دریافت کامزد از کارت‌خوان‌ها از آبان ماه معلق شود چراکه هنوز طرحی دراین‌باره به شورای پول و اعتبار نرفته و بانک مرکزی در حال انجام بررسی‌های کارشناسی است.

با توجه به اینکه کمتر از 5 روز به پایان مهرماه باقی مانده و از آنجایی که کارشناسان بانک مرکزی در حال بررسی‌های کارشناسی برای ارائه طرحی به شورا هستند بعید به نظر می‌رسد که در فاصله چندروزه تا آغاز آبان تصمیم گیری درباره دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌های فروشگاهی به سرانجام برسد.

البته بانک مرکزی هم چندی قبل طی صدور اطلاعیه‌ای تأکید کرده بود که دریافت کارمزد از کارت‌خوان‌های فروشگاهی بعد از مصوبه شورای پول واعتبار اجرایی خواهد شد.

ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی هم چهارشنبه اخیر در حاشیه جلسه هیات دولت در ارتباط با مسئله کارمزدها، توضیح داد: مسئله کارمزد خدماتی که از بانکداری الکترونیک ارائه می شود، اجتناب‌ ناپذیر است و اگر بخواهیم سیستم‌های ما به روز شود و استمرار پیدا کند، ناگزیر باید هزینه آن را استفاده کننده از این خدمات متقبل شود، لذا براساس بحثی که در دولت انجام شد این موضوع منتفی نشده و این کار عملیاتی خواهد شد. نظام بانکی زیرساخت‌های الکترونیک و ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیاز به استمرار دارد تا بتواند به موقع تأمین هزینه شود، بنابراین این اقدام ناچارا صورت می‌گیرد.

هم اکنون هزینه تمام شده برای هر تراکنش فروشگاهی طبق اعلام بانک مرکزی 200-250 تومان است ولی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قصد دارند در این طرح 100-150 تومان کارمزد از پذیرنده دریافت کنند.

آمار رسمی شاپرک نشان می‌دهد که مجموع تراکنش‌ها در پایانه‌های فروش طی خردادماه 429 میلیون تراکنش می‌باشد که شامل خرید، مانده گیری و پرداخت قبوض و خرید شارژ است که به‌ترتیب سهم تراکنش‌ها در این بخش‌ها عبارتند از 294،703،826؛ 87.553.139 و 47،689،812 میلیون.

با احتساب آمار یک‌ماهه تراکنش‌های پایانه‌های فروش و همچنین با توجه به قیمت تمام شده 200-250 تومانی این تراکنش‌ها باید گفت که هر ماه 85 میلیارد و 989 میلیون تومان برای این بخش هزینه می‌شود. همچنین یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که در طول 12 ماه هزینه‌ای که برای تراکنش‌های فروشگاهی می‌شود چیزی حدود یک‌هزار میلیارد تومان است.

اما در صورت اجرایی شدن دریافت کارمزد از پذیرنده‌ها از آبان ماه با تصویب رقم 100-150 تومانی اگر آمار یک ماه را در 12 ماه ضرب و حاصل را در کارمزد احتمالی 100 تومان ضرب کنیم عددی که به دست می‌آید 500 میلیارد تومان است، یعنی از این پس فروشگاه‌ها باید نیمی از هزینه تمام شده تراکنش‌های فروشگاهی را خودشان پرداخت کنند.

همچنین باید تأکید کرد که نظام بانکی ایران در حالی طی سالهای گذشته این خدمات را به‌صورت رایگان در اختیار فروشگاه‌ها قرار داده که سایر کشورها و حتی کشورهای همسایه به‌ازای ارائه همین خدمات نه‌تنها از هر تراکنش درصدی را به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کنند بلکه برای سایر خدمات خود نیز از فروشگاه هزینه می‌گیرند.

با توجه به اهمیت موضوع و عزم جدی بانک مرکزی به اجرای این سیاست باید منتظر ماند و دید که سیاست‌گذار پولی و بانکی چه‌زمانی را برای اعمال کارمزد از پذیرنده‌ها در نظر خواهد گرفت.

منبع: فرهنگ‌نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    دیوار کوتاه تر از مردم که نیس .خدا رو شکر هر کی هر چقدردستش میرسه واسه چاپیدن مردم کوتاهی نمیکنه .
  • مهدی ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    ما هم به دادن عادت کردیم فقط زودتر بگیرید آفرین
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    دریافت کارمزد اشکالی ندارد،به شرطی که 1.سود پولهایی که در حساب اصناف در بانکها جریان دارد را نیز محاسبه کنند و بدهند 2.نرخ سود تسهیلات اعطایی به اصناف را هم مثل سایر کشورها محاسبه کنند یعنی از 22 درصد به 2 درصد تنزل دهند،نه اینکه فقط زمان دریافت کارمزد ما را با دیگر کشورها مقایسه کنند 3.بعضی از اصناف اصرار چندانی به استفاده از این سیستم ندارند،بلکه مشتریان و بانکها تمایل به استفاده از آن دارند 4.اگر این ایده با اصرار به صورت غیر کارشناسی اجرا شود،خواهید دید استفاده از این سیستم به شدت کاهش می یابد
  • حمید ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    به نظرم بانک ها برای اینکه مردم به استفاده از کارتخوان تشویق بشوند رایگان خدمات می دادند و حالا هم میخوان حقشون رو بگیرن. مشکل اینه که آیا این مدل تبلیغات اخلاقیه؟ بیشتر شبیه مدل فروشندگان مواد مخدر میمونه!
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    در صورت دریافت کارمزد کارت خوان فروشگاها به سمت دریافت نقدی خواهند رفت و مشریان مجبور خواهند مانده خود در بانکها را بصورت به منظور خرید ماهانه برداشت کنند بنابراین سطح سپرده بانکها کاهش و از طرفی استهلاک پول مجددا" بالا میرود .
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    کارمزد تراکنش‌ها بانکها باید پرداخت کنند.
  • محمد ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    "هزینه تمام شده برای هر تراکنش فروشگاهی طبق اعلام بانک مرکزی 200-250 تومان است" هزینه هاتون رو کم کنید و کمتر بریز و بپاش کنید. کارمندان بیکارتون رو هم تعدیل کنید تا هزینه هاتون کم بشه. چه خبره 250 تومن برای یه تراکنش مگر مواد مصرفی داره تراکنش بانک؟!
  • حسن ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    به عنوان یک مغازه دار من دیگه از دستگاه استفاده نمیکنم هزینه میخوان بگیرن از شرکت شاپرک بگیرن که پولامون مفت مفت میره تو خزانه اینا حسابشونم همیشه پر میرن باهاش تجارت میکنن سود میکنن
  • مهرداد ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    چه جالب چون کشورهای همسایه کارمزد می گیرن ما هم باید بگیریم !!! از کشورهای همسایه فقط کارمزد گرفتن رو یادگرفتید ؟؟؟؟ در کشورهای همسایه خدمات هم همینجوریه ؟؟؟؟ یعنی پول بعد از 24 ساعت میاد رو حساب ؟؟؟؟؟؟؟؟ عجــــــبا
  • ناشناس ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    این کارمزد اگر قراره گرفته بشه باید از شخص صاحب کارت باشه که میخواهد از یک خدمت ویژه بجای پول نقد استفاده کند
  • مرتضی ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    برای دریافت موجودی 125 تومان کارمزد میگیرن آخه یعنی چی؟ مبنای قیمت گذاری ها چیه؟
  • وحید ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    باید مردم این عادت کارت کشیدن رو یک مدت کم کنند و مثل سابق از پول نقد استفاده کنند .مگر چیزی از ما کم می شد یا سنگینی داشت . تازه اگر بحث امنیت باشه که با این همه سرقت های اینترنتی و از طریق عابر بانک که میشه خطرناک تر از پول نقد هم است.اینطوری یا سود پولای مارو میدن یا به غلط کردن میفتن.
  • محمد ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    بيچاره مردم !
  • محمد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    د ر تنها چیزی که قاطعیت دارین پول گرفتن ازمردم است.
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    از همون اول معلوم بود كه گربه براب رضاي خدا موش نميگيره خوب دكاني باز كرديد هم نقدينگي مردم رو تو ديت مي گيريد هم جون وهم مال و....
  • وحید ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    متاسفانه هزینه کارت خوانها برای دولت زیاد است ولی هزینه میلیاردی فوتبالیستها اهمیتی ندارد فلان مسئول چند شغله است و چند فیش حقوقی دارد هزینه ای برای دولت محسوب نمی شود ولی 100 تومان یک دستگاه کارت خوان زیاد است تیغ زدن مردم راحتترین کار است
  • امين ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    در اين صورت ما با اين كارت خوان ها كار نخواهيم كرد و ان را تعطيل ميكنيم .
  • ایرانی ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    قاچاقچیان مواد مخدر ، وقتی یک مواد جدید را در بازار مصرفش می خواهند جا بیندازند ، ابتدا آنرا به صورت مجانی یا با هزینه ای بسیار اندک توزیع کرده و پس از وابسته کردن مصرف کننده به آن مواد ، حالا هر قیمتی را که تعیین کنند مصرف کننده بیچاره باید بپردازد . ضرب المثلی با این مضمون که می گوید : حال تو بخوان از ای حدیث مجمل ...
  • مهدی ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    یقینا اولین ضرر را دولت میکنه که هزینه های چاپ اسکنا سش بالا میره دومین ضرر را بانک میکنه منم بعنوان یک بازاری حتی اگر یک ریال کارمزد بگیرند از دستگاه استفاده نمی کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس