اگر کسی به واسطه غریزه جنسی ، کاری ولو اشتباه در خلوت خود انجام بدهد، تنها مرتکب یک خطا - آن هم بین خود و خدای خود - شده است اما کسی که از این ماجرا، مخفیانه فیلم می گیرد و تمام کسانی که آن را پخش می کنند و به یکدیگر نشان می دهند، مرتکب اقدام شرم آوری به نام "زیر پا گذاشتن شرافت خود"شان شده اند.

به گزارش مشرق، سال 1385 ، یک فیلم خصوصی منتسب به زهرا امیر ابراهیمی در فضای مجازی منتشر شد و به سرعت شیوع پیدا کرد. او در آن زمان به دلیل بازی در سریال "نرگس"، به شدت مشهور شده بود اما ناگهان در اوج محبوبیت و در حالی که آینده درخشانی برای او در سینمای ایران پیش بینی می شد، فاجعه رخ داد و سرنوشت یک دختر ایرانی به کلی دگرگون شد.
 
فاجعه اما فقط برای امیر ابراهیمی نبود. هر چند او در این ماجرا درگیر آبرویش شد و نهایتاً ترک وطن کرد، اما واقعیت این است که در این میان ، فاجعه دیدگان اصلی ، همه ما مردمی بودیم و هستیم که آن فیلم دیدیم، منتشر کردیم، دست به دست پخش کردیم و موبایل به موبایل پراکندیم تا خدای ناکرده کسی نباشد که فیلم خصوصی یک شهروند را ندیده باشد! حتی در آن زمان، سی دی فروشان غیرقانونی هم در کنار گوش عابران زمزمه می کردند که فیلم زهرا امیر ابراهیمی را هم دارند.
 
این نوشتار ، قصد بازخوانی ماجرای زهرا امیرابراهیمی را ندارد چه آن که اولاً هر چه بوده تمام شده است و ثانیاً آنچه او انجام داده بود، کاری بود که خیلی های دیگر هم مرتکبش می شوند ولی هیچگاه عیان نمی شود و به حکم ستار العیوبی، نباید هم بشود.
 
این یادداشت به بهانه انتشار فیلمی از یک زن در اتاق عمل یکی از بیمارستان های جنوب کشور نوشته شده است که نشان می دهد از سال 85 تا کنون ، وضعیت اخلاقی جامعه لااقل در خصوص حفظ حریم ها ، بهتر نشده است. در این ماجرا، متأسفانه کادر پزشکی از این زن در حالت نامتعارفی تصویر برداری کرده و سپس یکی از آنها ، فیلم را در فضای مجازی پخش کرده است. بلافاصله بعد از این ماجرا ، دهها سایت ، لینک دانلود این ویدئوی شرم آور را منتشر کردند و در فاصله اندکی ، جست و جوی کلمات مربوط به این ماجرا به طرز وحشتناکی در گوگل، یاهو و ... افزایش یافت به طوری که وبمستر گوگل، بعضاً تا 1750 درصد افزایش جست و جو برای کلمات مرتبط را گزارش کرده است. در شبکه های اجتماعی نیز صدها جوک درباره آن زن ساخته و منتشر شد.
 
نکته مشترک در فیلم زهرا امیر ابراهیمی و زن اتاق عمل ، این است که تماشاگران و پخش کنندگان این دو فیلم ، همواره از این دو نفر و کار آنها سخن می گویند و ای بسا منکوب و تحقیرشان می کنند ولی از این نکته غافل می شوند که کار خود آنها به مراتب بدتر و زشت تر است.
اگر کسی به واسطه غریزه جنسی ، کاری ولو اشتباه در خلوت خود انجام بدهد، تنها مرتکب یک خطا - آن هم بین خود و خدای خود - شده است اما کسی که از این ماجرا ، مخفیانه فیلم می گیرد یا آن را برای اولین بار منتشر می کند و تمام کسانی که آن را پخش می کنند و به یکدیگر نشان می دهند، مرتکب اقدام شرم آوری به نام "زیر پا گذاشتن شرافت خود"شان شده اند.
 
فرقی هم نمی کند که شغل، تحصیلات یا جایگاه اجتماعی افراد چه باشد ؛ همه می توانند شرافت خود را نادیده بگیرند و آرام آرام تبدیل به فردی بدون شرافت انسانی تبدیل شوند، بی آن که خود بدانند.
 
می شود به راحتی فیلمی که از فضای خصوصی دیگران به موبایل یا ایمیل ما رسیده است را پاک کنیم و حتی خودمان هم آن را نبینیم. اما بعضی هایمان ناگهان خود و شخصیت خودمان و شرافت انسانی مان را فراموش می کنیم و چنان تصاویر خصوصی دیگران را به دوستان و آشنایان نشان می دهیم یا ارسال می کنیم که گویا سخن از انیمیشن تام و جری است!
 
هیچ وقت هم فکر نمی کنیم که آن "انسان"ی که فیلمش را می بینیم و برای دیگران می فرستیم و نیز خانواده و اطرافیانش با کارهای ما در چه وضعیت اسفناکی قرار می گیرند.
باز هیچ وقت فکر نمی کنیم که با توجه به رشد فزاینده فناوری های جدید، ممکن است روزی خود ما یا یکی از اطرافیان ما، مقصر یا غیر مقصر، قربانی چنین وضعیتی شویم.
 
خیلی از ما ، وقتی درباره جامعه صحبت می کنیم ، مصلح وار سخن از انحطاط  اخلاقی جامعه می گوییم و سری به تأسف تکان می دهیم ولی اگر ساعتی بعد ، فیلم خصوصی یک "انسان" به دست مان برسد، برای این که بین دوستان مان متاعی برای عرضه داشته باشیم، آن را برای دیگران می فرستیم و ای بسا با خود می گوییم این شخص را که کسی نمی شناسد... و چنین می شود که دست به دست می گردد تا به اطرافیان او هم برسد و آبرو و زندگی اش از بین برود؛ به همین سادگی و به خاطر این که ما ، کمی بخندیم.
 
وحشتناک نیست؟ و آیا هر کدام از ما که فیلم و عکس های خصوصی دیگران را منتشر می کنیم یا برای ماجرای آنها جوک درست می کنیم و به هم می فرستیم، سهامدار انحطاط اخلاقی جامعه نیستیم؟ و مگر جز این است که جامعه از من و تو و دیگرانی تشکیل شده است که اتفاقاً همه مان خودمان را موجودی جدا از جامعه می پنداریم و همیشه دیگران و کلیت جامعه را متهم می کنیم؟
 
برای خودمان، برای شرافت و انسانیت مان و برای خانواده و فرزندان مان ، چنین فیلم هایی را نبینیم و به دیگران نفرستیم. آسیب جامعه آلوده، اگر به فوریت و به طور مستقیم دامن شخص ما را نگیرد، می تواند برای فرزندان ما که در جامعه ای که برایشان می سازیم زندگی کنند، بسیار خطرناک باشد و دامنگیر آنها باشد.

ندیدن و نفرستادن این فیلم ها و عکس ها ، کار سختی نیست. خودمان به خودمان احترام بگذاریم. 

منبع: عصر ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    بسیار پسندیده است ولی افسوس که سرگرمی مردم افشای فحشامی باشد
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    حالا فهمیدید مردم فاسد شدن؟
  • رضا ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    ز که نالیم از ماست که بر ماست
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    قابل توجه مسئولین خود ارضایی بین جونها بیداد میکنه همشون فکر میکنن مملکت گل وبلبله
  • ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    جدا باعث تعجب بود که سایت مشرق از اخلاق دم بزند اما در اخر مطلب سایت عصر ایران مشاهده شد
  • رضا ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    کسانی که این فیلم و فیلم‌هایی از این دست رو تهیه و تو فضای جامعه پخش میکنن و تمام اونایی که با تمسخر و خنده‌های موذیانه این طور فیلم‌ها رو به بقیه نشون میدن و صاحب فیلم رو سرزنش میکنن، اگه ذره‌ای از خدا میترسیدن و به "یوم تبلی السرائر" اون روزی که اسرار همه هویدا میشه ایمان داشتن دست به این کار نمیزدن. این کار نه با شرع، نه با اخلاق، نه با معرفت و نه حتی با انسانیت سازگاری نداره. این اون جامعه‌ای نبود که انتظارش رو داشتیم! چی به سرمون اومده؟ مردمی که وقتی در خونه‌ای باز بود تو خونه رو نگاه نمیکردن که مبادا شاید نگاهشون به نامحرم بیفته حالا چی شده که به این راحتی به حریم خصوصی افراد سرک میکشیم؟ اگر خدا میخواست با گناهای ریز و درشت ما مثل رفتار ما تو این جور مواقع برخورد کنه و تو بین مردم رسوامون کنه جرأت نمیکردیم سرمون رو بلند کنیم. یا ستار العیوب ...
  • محمد ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    اون فیلم مربوط به علوم پزشکی بوشهر بود باید کسانی که این عمل شنیع رو انجام دادن و فیلم رو منتشر کردن رو به شدت مجازات کرد یک مشت حیوان که اسم خودشونو انسان میزارن متاسفم مشرق سانسور نن.
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    من موندم چرا دارید همچین چیزی رو منتشر میکنید خوشحال بودم که تو سایتای خبری این خبر رو پوشش ندادن اما انگار بدتر از چیزی که فکر میکردم هست و همه چیز خیلی بد!! عادی شده! بابا کسی که نمیدونه با یه تلنگر مجبورش میکنید تا ته تهش رو در بیاره میفهمین یعنی چی؟؟؟
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    همیشه و همه جا خوب و بد هستند و شیطان هم قسم خورده که همه را گمراه کند وتازه قران هم تصدیق می کند که در این کار مو فق بوده است اما این دلیل نمی شود که همه مردم را فاسد بشماریم حتی ما حق نداریم کسی را که شب هنگام در حال گناه دیده ایم در روز گناهکار بشماریم شاید توبه کرده باشد
  • محمد ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    واقعا ما مسلمون و شیعه علی هستیم دیگه مسلمونی تو این مملکت نموند اینطور با آبروی هم بازی میکنیم شرف و غیرتمون به باد رفته اف بر شما بی شرف ها با ابروی یک دختر اینگونه بازی میکنید بخدا شرمم میاد بگم مسلمونم این مملکت به کجا داره میره مشرق سانسور نکن.
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    این متن با خود ماست نه با مردم با خود خود من
  • حامد ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    البته در این فیلم تصویر این زن پخش نشده.در نتیجه به نظرم نمیشه نقض انتشار ان را نقص حریم خصوصی دانست.البته در غیر اخلاقی بودن انتشار ان تردیدی نیست
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    براي اولين بار يك مطلب درست در سايت مشرق ديدم.
  • ناشناس ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    این به خاطر همون مسئولانی هست که با طرح خانه های عفاف مخالفت کردند.....
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    ناشناس حالت خوبه؟ حالا اونی که گفتی خیلی اخلاقیه؟ دیگه همه شناخته شده اند
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    در مورد زهرا امیر ابراهیمی با حرف شما موافقم ولی موضوع فیلم اتاق عمل بسیار فرق میکند. اولا فیلمبرداری مخفیانه نیست و کاملا برنامه ریزی شده و علنی و جهت اهداف آموزشی است که متاسفانه درز پیدا کرده است از طرفی چهره بیمار مشخص نیست و از این طریق هیچ ضربه ای به او وارد نمیشود از طرفی این فیلم مشمئز کننده به مردم و مسئولین یادآوری میکند که جامعه در چه وضعیتی قرار دارد.
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    الان اون دکتر رو چیکارش کردن؟ هیچی
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    از مکافات عمل غافل مشو،گندم از گندم بروید جو ز جو شک نکنید صد در صد آبروی اون زن یا مرد یا دختری که فیلم گرفته بجای زندگیش میره و گندش در میاد
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    دوست عزیز همه اطلاع دارند...باید زشتی عمل برای مردم روشن بشه نه اینکه پنهانش کرد..
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    یا ستار العیوب
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    دانشمند بی مخ وقتی نوشته عصر ایران یعنی اخلاق سرش میشه و حق کپی رایت رو رعایت کرده
  • ناظر زمینی ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    تیتر ایراد دارد مخفیانه فیلم برداری نشده کاملا مشخص است که فیلم برداری هماهنگ شده و جهت اهداف آموزشی میباشد. چهره بیمار هم نمایش داده نشده است. ظاهرا در کشورهای دیگر از تمام اعمال جراحی مهم فیلم تهیه می شود تا اگر جایی پزشک کوتاهی کرده باشد مشخص شود و خانواده بیمار حق دیدن فیلم را دارند. اما انتشار آن غیر اخلاقی است . از طرفی خود رسانه ها در انتشار آن مقصرند مثلا خبرنگاری که از وزیر در ارتباط با انتشار فیلم پرسید باعث کنجکاوی بقیه شد ویا همین مقاله که در سایت مشرق مشاهده میشود باعث کنجکاوی بیشتر افراد و رجوع آنها به سایت منشر کننده فیلم می شود. نویسنده می گوید افراد نگاه نکنند اما خودش نگاه کرده و اظهار نظر میکند!!!
  • بچه مثبت ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    استغفرالله...مگه برادر شما هم فیلم را مشاهده فرمودید؟!!!
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    برای چندمین بار صحیح است
  • حسین ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    واقعا متاسفیم که این افراد به تعهد پزشکی خود عمل نکردند
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    آبروی شخص بیمار نرفت، آبروی ایرانی رفت.
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    مردم !!!!!!! چرا همه رو جمع میبندید اولا" من الان دیدم و شنیدم چون دنبال این جور مسائل نمیرم ، دوما" با شنیدن اینجور مطالب بیمار مشم حالم بد میشه منم جزء هموم مردمم!
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    جامعه بسته . جامعه سطح پایین وعقب مانده افکار پریشان وعقده های فرو خورد . اظهار تاسف از بی تربیتیها . خوب اینجا مشخص میشه ادمهای خوب بد ؛ واعتقادات راستین که خداوند در همه حال ناظر بر عمالمان هست راستی از خداوند شرم نمی کنیم ؟
  • joonoob ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    شیراز بوده نه بوشهر..
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    تو خودت دکتری ؟ برای اموزش میگی ؟ از کجا می دانی؟
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    حقش بوده می خواست نکنه
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
    0 0
    اعصابم خرد شد عاملین این بیمارستان باید به دار کشیده شوند چون ابرو به هیچوجه کمتر از جان انسانها نیست
  • اندیشمند ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    عاملین این خبربایداعدام شن عزیز که باانتشاراین خبراست که میلیون ها انسان تحریک میشن ومیرن تواینترنت سرچ مکنین که قضیه چیه وگرنه که باانتشاریک خبرکسی محکوم نمیشه قانون بدون انتشاراین خبربایداجرا بشه فکرکن حرف بزن جبهه نگیر
  • اندیشمند ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    مرسی به اون روشنفکریت ماچهارتاآدم مثل جنابعالی داشتیم این همه بیغرتی نبود مرسی ناظر مرسی
  • اندیشمند ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    باسلام مشرق اگه شماهم به حرف نبودید الآن این خبررونمینوشتین خیلی ها ماجرای امیرابراهیمی روفراموش کرده بودن و خیلی ازنوجوانان الآن اصلا نمیدونن که چی شده باچاپ این بیانیه بقول خودتون انسانی باعث شدین یه تعدادعظیمی ازنوجوانان امروزی که بی خبر بی خبر بودن برن دنبالش توسایتها تابفهمن چی شده مردم مقصرنیستن اون اوایل که این خبراومد اولین کسی که خبررومنتشرکردروزنامه ها وتلویزیون وسایتهابودن مردم چه میدونستن فیلم مال کیه بله حال اگه واقعا شرافت دارین این متنی که نوشتم روبه نمایش بگذارین
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    بهرحال ایرانه دیگه بواسطه خیلی محدویت ها جامعه ازسلامت اخلاقی فاصله گرفته. همين سایت شما که بیشتر بچه مثبت ها سرمیزنن پربازدیدترین اخبارش مربوط به رسوایی اخلاقی,جهاد نکاح,وکلا هرچی مربوط به خانم هاست,حجاب,ساپورت,گشت ارشاد,
  • محمد ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    0 0
    واقعا حق مداح امام حسین هم این بود؟
  • حسن اسفندیاری ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    0 0
    خدایا,آبروی کسانیکه آبروی هرآبروداری رو کهمیریزه,خودت حکم کن
  • سارا ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    آخه شما چرا اینقدر ساده این!!!...هرکی این فیلمو دیده فهمیده یه فیلم دروغ و ساختگی هستش...تو ایران بعد انقلاب هیچ وقت یه همچین اتفاقی نیفتاده ولی تو کشورهای غربی چون فساد حاکمه هر روز از این اتفاق ها میفته...معلومه اونا حرصشون میگیره که پزشکان ایرانی همه متعهد و اخلاقی کار میکنن،میگن وقتی این اتفاق تو ایران نمیفته لا اقل خودمون یه فیلم ساختگی درست کنیم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس