کد خبر 369634
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸

تامین روشنایی منازل هنوز برای میلیونها تن در سراسر جهان همچون یک آرزوست. حالا گروهی از محققان جوان هندی دست به کار شده و با استفاده از باتری لپ‌تاپ‌های قدیمی برق مورد نیاز برای فقرا را تامین می‌کنند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، این فناوری جدید توسط گروهی از محققان در بنگلور هند ارایه شده و گرچه فعلا در حد یک دستگاه ابتدایی است اما با توجه به اصول به‌کار رفته در آن باید منتظر تحولی بزرگ در سیستمهای تامین برق منازل و ادارات در مناطق فقیر و کم‌درآمد بود.

این فناوری جدید که UrJar نام دارد مجهز به باتری قابل شارژی است که از باتریهای مستعمل لپ‌تاپ‌های قدیمی تولید شده است. با این حال این دستگاه قابلیت تولید برق لازم برای روشن ساختن چراغ LED و حتی فعال کردن شارژر تلفن همراه را دارد. همچنین از برق تولید شده می‌توان برای به کار انداختن سیستم خنک کننده منازل استفاده کرد.

محققانی که این ایده را جامه عمل پوشانده‌اند می‌گویند پرهزینه‌ترین بخش آن همان باتری است که از لپ‌تاپ‌های قدیمی حاصل شده و از این رو می‌توان به جرات گفت فناوری جدید تولید برق، از زباله حاصل شده است.

برآورد شده که هر یک از این دستگاهها تنها با صرف ۶۰۰ روپیه معادل ۱۰ دلار ساخته خواهد شد.

این فناوری جدید و ارزان قیمت در ۵ خانه محقر در هند مورد آزمایش قرار گرفته که طی آن کارکرد دستگاه مورد تایید قرار گرفته است.

بسیاری از هندیهای فقیر از این فناوری جدید استقبال کرده و حتی گفته‌اند که حاضرند برای دراختیار داشتن آن تا یکهزار روپیه معادل ۱۶ دلار پرداخت کنند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    لامپ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس