همکاری میان هالیوود و ارتش در دهه 1950 به اوج خود رسیده بود. در آن برهه هالیوود صدها فیلم سینمایی درباره جنگ جهانی دوم و جنگ کره تولید کرد. جنگ سرد، مک‌کارتیسم، و فهرست سیاه هالیوود به اوج خود رسیده بودند. میهن دوستی و ضدیت با کمونیسم به یک رویه روزمره تبدیل شده بود و هالیوود به ماشینی بدل گشت که از پنتاگون دستور می‌گرفت.

گروه جنگ نرم مشرق- شواهد و قرائن نشان می‌دهند که هالیوود، صنعت فیلم‌سازی پرزرق و برق آمریکا، هنوز هم به عنوان یکی از اهداف اصلی نفوذ و دستکاری بسیاری از سازمان‌های دولتی آمریکا،‌ بالاخص سیا، مطرح است. اغلب مباحثی که در مورد تبلیغات سینمایی در جریان هستند به بحث در مورد گذشته‌ها می‌پردازند و در حالیکه تعدادی از کارشناسان امر توجهات را معطوف به روابط طولانی‌مدت و علنی هالیوود با پنتاگون نموده‌اند اما مطالب کمی در مورد تأثیرگذاری پنهانی بر هالیوود پس از واقعه 11 سپتامبر به رشته تحریر درآمده است. پیش از این 35 قسمت از فصل‌های کتاب «عملیات هالیوود» در مشرق ترجمه و منتشر شد. آنچه در ادامه می‌آید بخش سی و ششم از این کتاب است.

***

«کلاه سبزها» اولین فیلم «جان وین» نبود که در برابر فشار از طرف تشکیلات نظامی سر تعظیم فرود می‌آورد در تابستان سال 1954، شرکت تولید فیلم «وین»، یعنی باجاک فیلمز، قصد داشت یک فیلم سینمای درباره چین کمونیست بسازد. در این فیلم که «کوچه خون» نام دارد «وین» نقش ناخدای یک کشتی تجاری را ایفا می‌کند که گروهی از پناه‌جویان چینی را سوار بر کشتی فرسوده و از کار افتاده خود به دنیای آزاد منتقل می‌کند.

کرنش هالیوود در برابر فشارهای سیاسی آمریکا + تصاویر

تهیه‌کنندگان قصد داشتند بخشی از فیلم را در جزیره آنجل آیلند واقع در خلیج سانفرانسیکو فیلم‌برداری کنند. امروزه این جزیره یک پارک دولتی محسوب می‌شود، اما در آن زمان ـ در اوج جنگ جهانی دوم ـ یک پایگاه نظامی بسیار مستحکم بود که از تاسیسات موشکی «نایک» نیز برخوردار بود. «وین» و تهیه‌کنندگان فیلم مجبور بودند برای فیلم‌برداری در آنجا از وزارت دفاع مجوز بگیرند و در همین راستا نسخه‌ای از فیلم‌نامه خود را برای بازبینی و تائید نزد پنتاگون فرستادند. آنها خیلی زود متوجه شدند که مشکلی در این زمینه وجود دارد.

ارتش در این فیلم نقشی ایفا نمی‌کرد اما وزارت دفاع در ازای صدور مجوز جهت استفاده از جزیره آنجل آیلند یک درخواست داشت: پنتاگون یک خط از دیالوگ فیلم را نمی‌پسندید و این یک خط باید حذف می‌گردید.

تابستان آن سال آمریکا و جزیره کوچک تایوان در حال تهیه پیش‌نویس یک پیمان دفاعی دوجانبه بودند که در صورت حمله چین کمونیست به تایوان از طریق تنگه فورموسا دفاع از این جزیره کوچک که به «چین آزاد» معروف بود را تصمین می‌کرد.

با این حال، فیلم «وین» حاوی دیالوگی بود که به باور پنتاگون توهینی به ملی‌گرایان چین آزاد ساکن تایوان تلقی می‌شد و می‌توانست بر روابط دیپلماتیک تأثیر منفی بگذارد. در دیالوگ مذکور از عبارت «دست به هفت‌تیر» برای توصیف ملی‌گرایان چین آزاد استفاده شده بود. بنابراین، «دان باروخ» در تاریخ 20 آگوست 1954 با ارسال نامه‌ای از تهیه‌کنندگان فیلم خواست تا دیالوگ مذکور را حدف کنند. «باروخ» همچنین این نکته را روشن ساخت که اگر دیالوگ مذکور حذف نشود پنتاگون به تهیه‌کنندگان فیلم اجازه نخواهد داد فیلم خود را در جزیره آنجل آیلند فیلم‌برداری کنند.

«باروخ» در این نامه خطاب به تهیه‌کنندگان فیلم نوشت: «قرین امتنان است اگر دیالوگ موجود در صحنه 85 [که می‌گوید]... «ملی‌گراهای دست به هفت‌تیر آنسوی تنگه» را حدف کرده یا تغییر دهید.»

«باروخ» به تهیه‌کنندگان فیلم گفت که از این دیالوگ مشکل آفرین «ممکن است سوءبرداشت شده و به شکلی که خوشایند کشور نیست مورد استفاده قرار گیرد.»

«وین» که همواره یک میهن‌پرست بود از این درخواست تبعیت کرد. دیالوگ توهین‌آمیز حذف شد و شرکت تهیه‌کننده فیلم اجازه یافت فیلم خود را در جزیره آنجل آیلند فیلم‌برداری کند. در نتیجه، در تاریخ 2 دسامبر 1954 نیز تایوان اولین پیمان دفاعی دوجانبه خود با آمریکا را امضا کرد.

ارتش آمریکا از سال 1927 به بعد به صنعت فیلم سینما کمک کرده است. ارتش در آن سال به ساخت فیلم صامت «بال‌ها» کمک کرد، فیلمی که به خاطر نبردهای هوایی گیرا و جذابش برنده اولین اسکار بهترین فیلم شد.

کرنش هالیوود در برابر فشارهای سیاسی آمریکا + تصاویر

همکاری میان هالیوود و ارتش در دهه 1950 به اوج خود رسید. در آن برهه هالیوود صدها فیلم سینمایی درباره جنگ جهانی دوم و جنگ کره تولید کرد. جنگ سرد، مک‌کارتیسم، و فهرست سیاه هالیوود به اوج خود رسیده بودند. میهن دوستی و ضدیت با کمونیسم به یک رویه روزمره تبدیل شده بود و هالیوود از پنتاگون دستور می‌گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس