مسئول امور استان‌های بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء با اشاره به نقش ویژه نخبگان در مقابله با بحران جمعیت در کشور اظهار داشت: متاسفانه نخبگان کشور کمتر به مقوله بحران جمعیتی پرداخته‌اند و اغلب نگاه‌ها به این مساله بر اساس زاویه دید غربی‌هاست.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، حجت الاسلام و المسلمین جواد محرابی، مسئول امور استان‌های بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء در گفتگو با «منانشر» در خصوص بحران جمعیت در کشور گفت: متاسفانه خیلی از زنان جامعه ما فکر می‌کنند فرزندآوری جلوی شکوفایی اجتماعی آنها را می‌گیرد، در حالیکه نخبگان به راحتی می‌توانند این دغدغه و سایر نگرانی‌های زنان را در این حوزه برطرف کنند.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: برای پیشبرد اهدافی که در خصوص افزایش جمعیت کشور و مقابله با بحران جمعیتی تعیین شده، در ابتدا باید گره‌های ذهنی نخبگان را باز کنیم. درواقع باید بیشترین تمرکز را روی دو قشر نخبگان و زنان در جامعه بگذاریم.

حجت‌الاسلام محرابی اضافه کرد: جای تاسف است که بخش عمده متون و منابع مکتوبی که در خصوص جمعیت در کشور وجود دارد، خارجی بوده و در این آثار آمارسازی‌ها و جعلیاتی صورت گرفته است که مردم هم آنها را پذیرفته‌اند. به عنوان مثال در خیلی از کتاب‌ها آمده که باروری بعد از 35 سالگی برای خانم‌ها خطرناک است، در حالیکه این عدد در کشورهایی اروپایی چیزی حدود 48 سال است.

مسئول امور استان‌های بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء با تاکید بر اینکه مطالعات در حوزه جمعیت باید افزایش پیدا کند، گفت: کاهش جمعیت خطرات فراوانی برای جامعه دارد و افزایش جمعیت یعنی افزایش نیروی کار و سرمایه که اگر آن را به درستی مدیریت کنیم، موفق می‌شویم، مثل کشور چین که اقتصاد دنیا را در دست گرفته است.

محرابی در ادامه به اهمیت کتاب و نشر در این حوزه پرداخت و افزود: نویسندگان باید در آثارشان به بخش‌های مختلف این قضیه بپردازند و به سئوالاتی که ذهن مردم به ویژه زنان را درگیر کرده پاسخ دهند. باید در خصوص مسائل اقتصادی، بهداشتی و پزشکی و تغذیه شفاف‌سازی شود و این مسائل در انواع و اقسام کتاب‌ها از جمله داستان و... گنجانده شود تا به مرور فرهنگ جامعه عوض شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس