کد خبر 352103
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، گفت: خودروها و موتورسیکلت‌هایی که صرفا به دلیل ارتکاب تخلف‌های رانندگی و یا اجرای طرح‌های ترافیکی به وسیله عوامل راهنمایی و رانندگی توقیف و به پارکینگ منتقل شده‌اند و مدت زمان توقف قانونی آنها هنوز سپری نشده است، در هفته ناجا ترخیص می‌شوند.

 به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سرهنگ تیمور حسینی در نشست خبری که امروز در پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: دارندگان خودرو و موتورسیکلت با شرایط اعلام شده از تاریخ 13 مهرماه امسال به مدت یک هفته می‌توانند با در دست داشتن مدارک موضوع ماده 11 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مانند مفاصا حساب عدم خلافی، رسید خودرو و موتورسیکلت یا دستور قضایی و در صورت ظن قوی در عدم مالکیت ارائه مدارک مثبته مالکیت تا 19 مهرماه به ستاد ترخیص خودروها و موتورسیکلت‌ها واقع در خیابان‌های زنجان (ترخیص خودرو) و خلیج (ترخیص موتورسیکلت) مراجعه و وسیله نقلیه توقیف شده خود را آزاد کنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد: این تسهیلات مشمول خودرو و موتورسیکلت‌هایی که بنا به دستور مراجع قضایی و یا به علت ارتکاب جرایم دارای شاکی خصوصی برای توقیف هستند، نمی‌شود و لازم است به وسیله مراجع قضایی تعیین تکلیف شوند.

حسینی افزود: در هفته ناجا مراکز اجرایی تا ساعت 17 به سرویس دهی به مراجعین می‌پردازند.

وی درباره آموزش دادن به متخلفان اظهارکرد: آموزش مقوله بسیار مقدسی است و دوست نداریم آموزش تبدیل به ابزار تنبیهی شود. بنابراین در مراکز خود به صورت کاملا اختیاری آموزش را به رانندگان توصیه می‌کنیم، چرا که خروجی کلاس‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای برگه معاینه فنی دارید، اظهار کرد: آیین نامه راهنمایی و رانندگی در این زمینه به طور شفاف موارد لازم را اعلام کرده است و وسایل نقلیه فاقد برگه معاینه فنی حق تردد در سطح شهر را ندارند. این موضوع در تهران و سایر کلان شهرها بسیار حیاتی است.

وی با بیان اینکه مراکز موجود معاینه فنی در شهر تهران شرایط خوبی دارند، گفت: بر حسب وظیفه ذاتی خود حتما با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد می‌کنیم و در شش ماهه دوم سال این حساسیت‌ها بیشتر است و همه تلاش ما تشویق مردم برای اخذ معاینه فنی خودرو است.

وی درباره نظر سردار احمدی مقدم نسبت به قبول نداشتن برگه معاینه فنی گفت: فعلا قرار نیست ساز و کار معاینه فنی عوض شود. سردار احمدی مقدم نیز به صورت کلان به این موضوع اشاره کردند. مراکز معاینه فنی تهران از استانداردهای لازم برخوردار هستند و ماموران ما به آنها سرکشی می‌کنند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه گفت:‌ می‌توان ادعا کرد که در تهران مراکز معاینه فنی پس از معاینه می‌توانند خودروهای فاقد شرایط لازم فنی را سریع تشخیص دهند و بعد از رفع عیب‌های موجود آنها را دوباره تست کنند. بنابراین برگه‌های معاینه فنی در تهران قابل اعتماد است.

پنج درصد از خودروهای تهران دودزا هستند

حسینی درباره وضعیت خودروهای تهران اظهارکرد: در حالی که تعداد خودروهای تهران حدود سه میلیون و 500 هزار دستگاه است،‌ حدود پنج درصد از آنها دودزا هستند علاوه بر آن روزانه 18 میلیون نفر در تهران سفر درون شهری می‌کنند.

وی تاکید کرد: کماکان فک پلاک از خودروهای دودزا به عنوان یک دستور العمل اجرا می‌شود و این خودروها به تعمیرگاه‌ها اعزام می‌شوند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه گفت:‌ در تهران پیش از آنکه خودروهای سواری دودزا باشند ماشین‌های سنگین مانند اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها که بخشی از آنها سرویس ادارات هستند و کامیون‌های دودزا مواجه هستیم، البته جلوگیری از تردد این خودروها نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف است و ما در این زمینه مکاتباتی انجام داده‌ایم و امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد.

وی در ادامه تعداد موتورسیکلت‌های تهران را حدود سه میلیون دستگاه ذکر کرد.

30 درصد از جرایم کل کشور مربوط به تهران است

حسینی درباره موارد مصرف مبالغ جریمه اظهار کرد: بر اساس قانون، جرایم اخذ شده به حساب خزانه واریز می‌شود و در تهران روزانه بیش از20 هزار برگه جریمه صادر می‌شود و حدود 30 درصد از جرایم کل کشور مربوط به تهران است.

وی افزود: بخشی از مبالغ جریمه‌های اخذ شده در جاده‌ها و معابر برون شهری به حساب وزارت راه و شهرسازی و بخشی از مبالغ جرایم درون شهری به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود و این مبالغ باید صرف بهسازی راه‌ها و غیره شود. قطعا بخش قابل توجهی از آنها برای زیر ساخت‌های مناسب استفاده می‌شود.

ماموران چهارراه‌ها روزانه یک عدد سهمیه شیر دارند

حسینی درباره آسیب‌های وارده به ماموران راهنمایی و رانندگی اظهارکرد: آلودگی هوا بر سیستم ایمنی، آلودگی صوتی بر شنوایی و آلودگی دیداری بر روح و روان این ماموران اثر می‌گذارد. ما به سهم خود تلاش می‌کنیم با تخصیص تسهیلاتی مانند اعزام به مراکز رفاهی و سیاحتی، امکاناتی را برای این افراد فراهم کنیم. علاوه بر آن هر یک از ماموران چهارراه‌ها روزانه یک عدد سهمیه شیر دارند که در محل خدمت به آنها تحویل داده می‌شود.

وی از اجرای طرح ایست به احترام زندگی خبر داد و افزود: این طرح به منظور ساماندهی تقاطع‌ها اجرا می‌شود و امیدواریم مانند طرح مربوط به بستن کمربند ایمنی موجب ایجاد تغییر رفتار رانندگان شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به سرویس مدارس گفت: جلسات متعددی در این زمینه داشته‌ایم. با هرگونه بی نظمی در زمینه سرویس مدارس برخورد جدی می‌کنیم و این سرویس‌ها باید برچسب داشته باشند. مدیران مدارس نیز در این زمینه وظیفه سنگینی دارند و در بروز مشکلاتی عملکرد آنها نیز مدنظر قرار می‌گیرد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس