کد خبر 351367
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸

یک هفته نامه معتبر انگلیسی طی گزارشی در زمینه احتمال بهبود روابط تهران و واشنگتن در برهه کنونی نوشت؛ با وجود تحریم‌های تحمیلی و امید کم به توافق هسته‌ای چنین رویدادی امری بسیار بعید است.

به گزارش مشرق، هفته نامه انگلیسی «اکونومیست»، طی گزارشی نوشت: هیچ علامتی از گشایش در مذاکرات هسته‌ای دیده نمی‌شود و ارزیابی‌های خوشبینانه‌ای که از سوی «حسن روحانی»، رییس جمهور ایران و « لاوروف»، وزیر خارجه روسیه عنوان شده است بر خلاف دید مذاکره کنندگان آمریکایی است. در مجموع هنوز نمی‌توان به وجود توافق و این که ایران چگونه می‌تواند از مبدل شدن به کشوری دارای توانایی هسته‌ای به عقب بازگردد، دلخوش کرد.

اکونومیست نوشت: در این بین آمریکا به شدت بر مواضع هسته‌ای خود مبنی بر کاستن از میزان غنی سازی ایران به کمتر از ۹۵۰۰ دستگاه سانتریفیوژ باقی مانده و عنوان می‌کند که این مقدار سانتریفیوژ نباید تا ۲۰ سال افزایش یابد.

به گزارش این هفته نامه انگلیسی، ایران نیز اصرار می‌ورزد که خواهان کاستن از سانتریفیوژ‌های خود نبوده بلکه درصدد افزایش آن‌ها به میزان یکصدهزار دستگاه به قصد مصارف صنعتی و پزشکی است.

«مارک فیتز پتریک»، کارشناس سرشناس اندیشکده «علوم و امنیت بین‌الملل» انگلیس نیز در این باره معتقد است که رهبری ایران برخلاف برخی دیگر مقام‌های ایرانی خواهان عدم کاسته شدن از ظرفیت غنی سازی این کشور است.

«گری سیمور»، عضو سابق مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا و کارشناس ارشد اندیشکده «بلفر» نیز در این زمینه اظهار داشت که احتمال کمی وجود دارد تا اواخر ماه نوامبر بتوان به توافق جامعی دست یافت اما مذاکرات به طور محتمل تحت توافق مقدماتی دیگری ادامه خواهند داشت و البته دستاوردهایی نییز مبنی بر این داشت که تاسیسات آب سنگین اراک پلوتونیوم کمتری تولیده کرده و در مقابل بازهم از شدت تحریم‌ها کاسته خواهد شد.

این هفته نامه در خاتمه با اشاره به این اصطلاح که «دشمن دشمن من دشمن تلقی می‌شود» نوشت: با توجه به تلاش آمریکا در مسیر از بین بردن داعش با کمک اعراب میانه رو و سنی منطقه و آموزش ارتش آزاد سوریه در خاک این کشور بسیار بعید دانست تا در آینده نزدیک ایران بتواند با آمریکا در این زمینه همکاری کند.

هفته گذشته نیز حسن روحانی آمریکا را متهم به آموزش گروه‌های دیگر خرابکار برای اعزام به منطقه کرد. با وجود این سخنان بعید است که رییس جمهور ایران یا «ظریف»، وزیر خارجه ، این کشور در موضعی باشند که بتواند در زمینه تجدید رابطه با ایران با آمریکا گامی بردارند.

از یک سو تنش بین روسیه و غرب بابت اوکراین و نیز عدم وجود روزنه‌ای از بهبود یافتن نظر مواضع سران ارشد ایران به غرب ،تصور همکاری بین ایران و آمریکا بسیار بعید است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس