کد خبر 349508
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵

عمر البشیر رئیس جمهور سودان، بازگشت "صادق المهدی" رهبر حزب مخالف "امت" به کشور را مشروط به انصراف وی از توافق اخیر با شورشیان "جبهه انقلابی سودان" دانست.

به گزارش مشرق، عمر البشیر رئیس جمهور سودان پس از 2 ماه، سکوت خود را شکست و به مخالفانش درباره گذشتن از خطوط قرمز به بهانه گفتگوهای ملی هشدار داد.

رئیس جمهور سودان که در کنفرانسی در خارطوم پایتخت این کشور سخنرانی می کرد، ابتدا صادق المهدی رهبر حزب مخالف امت را خطاب داد و بازگشت او را منوط به انصراف وی ازتوافقی کرد که اخیرا با شورشیان جبهه انقلابی امضا کرده است.

صادق المهدی، رئیس حزب ملی امت سودان، این ماه در پاریس با مالک عقار‌ رئیس جبهه انقلابی‌ سودان توافقی را امضا کرد که بر اساس آن به مدت 2 ماه درگیری در تمام مناطقی که نیاز به کمک های بشردوستانه دارند،‌ متوقف می شود.

جبهه انقلابی سودان ائتلافی از گروههای شورشی مسلح دارفور، کردوان جنوبی و ایالت نیل آبی است.

عمر البشیر همچنین نسبت به سوء استفاده از فضای گفتگوهای ملی و آزادی های عمومی برای گذر از خطوط قرمز هشدار داد.

عمر البشیر که 25 سال پیش قدرت را در سودان به دست گرفت، ژانویه گذشته اعلام کرد یک گفتگوی ملی را در کشور آغاز می کند و گروههای شورشی نیز می توانند در آن حضور یابند.

البشیر در این کنفرانس گفت: ما معتقدیم همه در خارطوم آزاد هستند، هر کسی که سلاح خود را بر زمین بگذارد و از اقدامات مسلحانه خودداری کند و تنها فعالیت سیاسی داشته باشد، به او خوشامد می گوییم؛ اما اگر سلاح حمل کند و در میدان بجنگند و برای فعالیت سیاسی به خارطوم بیاید یا با کسانی که اقدام مسلحانه دارند، ائتلاف کند، هرگز اجازه فعالیت به وی نخواهیم داد.

وی افزود: این پیام خطاب به الصادق المهدی است، وی هر زمان قصد بازگشت به کشور را داشته باشد، به وی خوشامد می گوییم البته پس از لغو توافقی که در پاریس امضا کرده است.

شاید اعلام موافقت البشیر با تشکیل دولت ملی در دوره انتخابات اقدامی جهت اطمینان خاطر دادن به احزابی باشد که موافقت خود را با مذاکرات اعلام کرده اند وهم چنین تضمینی برای مشارکت آنها در دولت آتی.

رئیس جمهور سودان افزود: هیچ مشکلی برای تشکیل دوباره دولت با مشارکت همه احزاب در زمان برگزاری انتخابات وجود ندارد و هرفردی تمایل دارد برای مشارکت در انتخابات آماده شود.

به گزارش خبرنگار شبکه العالم در سودان، سخنان البشیر، گروه های مخالف را به کلی ناامید کرد و مخالفان این سخنان را نشانه جدی نبودن دولت در برگزاری مذاکرات فراگیر می دانند.

"صدیق یوسف " رهبر حزب کمونیست سودان در گفت وگو با شبکه العالم اظهار داشت: اگر دولت با مردمی که اصلا نباید سلاح حمل کنند، مذاکره نمی کند، یعنی اینکه معتقد به جنگ است و به دنبال مذاکره نیست؛ زیرا دولت مردمی را که سلاح حمل می کنند، دشمن می داند.

وی افزود: همه این موارد تاکیدی بر جدی نبودن دولت در مذاکرات است، زیرا ساده ترین مورد در مذاکرات، بازکردن فضا برای آزادی های عمومی و دموکراسی است و در چنین شرایطی، مذاکرات معنا ندارد.

عمر البشير رييس جمهوري سودان ژانويه 2014 همه احزاب و گروه هاي شورشي مسلح را به مشاركت در مذاكرات ملي براي بررسي مشکلات و حل اختلافات فراخواند.

مواضع طرف هاي مخالف سوداني نسبت به دعوت البشير براي انجام گفت و گوهاي ملي متفاوت بوده است؛ گروه هايي كه گرايش هاي اسلامي دارند، موافقت خود را با اين گفت و گوها اعلام كردند، اما گروه هاي كه در مناطق دارفور و جنوب كردوان سلاح به دست گرفته اند، دعوت وي را تاكنون نپذيرفتند.
منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس