کد خبر 349282
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰

یک روز پس از اعلام رسمی بانک مرکزی مبنی بر نصف شدن نرخ تورم در یک‌سال گذشته، مرکز آمار ایران هم کاهش نرخ تورم در شهریورماه را ۲۰.۶درصد اعلام کرد.

 به گزارش مشرق، دولت يازدهم در آغاز فعاليت خود اعلام كرده بود كه نرخ تورم را تا پايان امسال به 25درصد مي‌رساند و حالا وعده داده كه نرخ تورم تا پايان سال به كمتر از 18درصد هم خواهد رسيد. 2روز پيش بانك مركزي نرخ تورم در شهريورماه امسال را 21.1درصد اعلام كرده و پيش‌بيني مي‌شود روند نزولي نرخ تورم در ماه‌هاي آينده هم ادامه يابد.

تحقق وعده دولت مبني بر كاهش نرخ تورم، البته انتقادها از پايداري ركود اقتصادي در كشور به واسطه سياست‌هاي انقباضي پولي را به همراه داشته، اما دولت و بانك مركزي مي‌گويند كه سياست خروج اقتصاد از ركود بدون تحريك نرخ تورم را دست‌كم تا پايان سال آينده ادامه خواهندداد.

نكته قابل تامل در گزارش شهريورماه بانك مركزي اينكه شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري در شهريور‌ماه به ۲۰۲ رسيده است كه نشان مي‌دهد در فاصله 2.5سال گذشته قيمت كالا و خدمات در ايران دو برابر شده و در اين مدت بخش بهداشت و درمان با بيش از ۳۰ درصد افزايش قيمت داراي بيشترين ميزان تورم است. از ديگر بخش‌هايي كه نرخ تورمي بالاتر از نرخ تورم 21.11درصد شهريورماه را تحمل كرده، بخش حمل‌ونقل با بيش از ۲۵درصد است و ديگر بخش‌هاي اقتصادي نرخ تورم پايين‌تر از شاخص كل تورم را شاهد بوده است.

محاسبات مركز آمار ايران اما نشان مي‌دهد كه شاخص كل قيمت كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در شهريورماه به عدد 194.3درصد رسيده كه نشان از افزايش دست‌كم دوبرابري قيمت‌ها در 2سال گذشته دارد. اين نهاد آماري كشور، تورم نقطه به نقطه در شهريورماه را 14.2درصد برآورد كرده كه 5دهم درصد كمتر از مردادماه است، درحالي‌كه بانك مركزي هم نرخ تورم نقطه به نقطه شهريورماه را 14.4درصد تخمين زده است.

منبع: همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    من که هنوز متورمم و دارم میمیرم!
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    پس چرا من حسش نمی کنم!
  • کاشکی ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    روی کاغذ بله ولی در حقیقت روی قیمت یک بسته پنیر را با قبل مقایسه کنید خواهید دید که کاهش تورم یعنی چرت وبیخود ی شعار دادند مسخره ها
  • امیر تبریز اوغلی ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    همه جیگریم. پنیر2800 شده 4300
  • حمید رضا ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    البته منظور دولت تورم شکککککککککککککم مردم بوده که انتظار میره تا پایان سال بچسبه به مهره های کمر
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    این دولت کاری کرده که همه باید علاوه براحساس،مشاهده هم بکنند.(الاحساس والمشاهده)
  • کوزت ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    نمیدونم این کاهش تورم کجاست تا منم برم همه خریدامو اونجا بکنم لطفا آدرسشم بنویسن مرسی....
  • سبحانی ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    تمام نمایش کاهش تورم فقط برای این است که آخر سال افزایش حقوق کمتری به بازنشسته از همه جا رانده بدهند ما که در جا معه تورم رابا پوست واستخوان حس می کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس