کد خبر 348672
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی ادعای تل‌آویو مبنی بر مسئولیت حماس در کشته شدن سه اسرائیلی را غیرقابل توجیه خواند و جنگ غزه را ناشی از حماقت رژیم صهیونیستی معرفی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به جنگ اخیر غزه و مرور حوادث این جنگ، مسئولیت آن را به عهده رژیم صهیونیستی دانست و هزینه‌های سنگین آن برای دو طرف را ماحصل حماقت رژیم اسرائیل خواند.

بر اساس این گزارش مفقود شدن سه نوجوان اسرائیلی در ژوئن سال جاری میلادی منجر به وقوع جنگی شد که بیش از 2000 کشته فلسطینی و 70 کشته اسرائیلی بر جای گذاشت. وقوع این جنگ بحث و گفتگوها در خصوص علل رژیم صهیونیستی برای به راه انداختن چنین جنگی را در محافل مختلف مطرح ساخت.

با توجه به اینکه مجرمان اصلی ربودن این سه نوجوان و قتل آنها در دسترس نیستند، احتمال تشخیص صحیح زمینه شکل‌گیری این جرم امکان ندارد، اما شواهد نشان می‌دهد که ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر وجود دلایل قاطع مبنی بر اینکه حماس مسئول قتل این سه تبعه است، غیر منطقی به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مسئول خواندن حماس به دنبال فرصتی برای برهم ریختن دولت وحدت ملی فلسطین پس از اتحاد حماس و فتح و تضعیف «محمود عباس» رئیس حکومت خودگردان فلسطین بود. اسرائیل با بمباران غزه صدها نفر را به کشتن داد. در مقابل حماس نیز با پرتاب موشک به اقدام تلافی‌جویانه دست زد. در کنار آن، نتانیاهو تعدادی ازنیروهای زمینی خود را برای ادامه جنگ در جبهه زمینی فرستاد. با گذشت زمان نیروهای ارتش اسرائیل دریافتند که علی‌رغم کشته شدن بسیاری از رزمندگان حماس و از میان رفتن بسیاری از تونل‌ها و مهمات آن، حماس همچنان به عنوان نیروی مقاومت از توان و جایگاه خود برخوردار است و حتی با استقرار آتش بس حماس توانست قدرت خود را به عنوان یک جنبش سایسی افزایش دهد.

بنا بر گزارش گاردین آمار و ارقام نشان می‌دهد که محبوبیت نتانیاهو به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. در پایان ماجرا بیش از 400 هزار فلسطینی خانه‌های خود را از دست داده‌اند. بازسازی مجدد غزه مبلغی بالغ بر 6میلیارد دلار نیاز دارد. تل‌آویو نیز حدود نیم درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه خود را از دست داده است.

گاردین در پایان تاکید کرد که مجموع شرایط نشان می‌دهد که نه تنها هیچ لزومی برای مبادرت به این جنگ وجود نداشت، بلکه این جنگ نباید به هیچ عنوان آغاز می‌شد و تنها حماقت رژیم صهیونیستی بود که هزینه‌ای چنین سنگین را بر همگان تحمیل کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس