کد خبر 347358
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸

رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد، کشورش باید برای دفاع از خود در صورت شکست موافقتنامه صلح با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه آماده باشد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه نوشت: پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد: ما باید آماده باشیم تا در صورتی که طرح صلح موثر واقع نشود، از خودمان دفاع کنیم. ما باید مرزهای دفاعی و ارتش خودمان را تقویت کنیم.

وی افزود، طی سفر هفته گذشته خود به آمریکا و کانادا توانست تجهیزات نظامی جدیدی از غرب به دست آورد.

پوروشنکو تصریح کرد 65 درصد از تجهیزات نظامی اوکراین در درگیری‌های پنج ماهه در این کشور از بین رفته است. وی گفت تنها از طریق مذاکرات وی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بود که طرفین متخاصم توانسته‌اند به یک موافقتنامه دست یابند. اگر چنین گفتگوهایی انجام نمی‌شد، هم‌اکنون هیچ روند صلحی وجود نداشت.

رئیس‌جمهوری اوکراین به‌رغم کشته شدن تعدادی از نیروهایش از زمان برقراری آتش‌بس، از طرح صلح خود دفاع کرد و گفت: راه‌حل نظامی گزینه مناسبی نیست و حمایت غرب به خطر می‌افتد اما اگر روند صلح شکست بخورد، ما آماده دفاع از خودمان از طریق نظامی هستیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش کی‌یف جدایی‌طلبان و نیروهای روسیه را به نقض آتش‌بس پنجم سپتامبر در مناطق شرقی اوکراین متهم می‌کند و می‌گوید که تا زمانی که این تخطی‌ها متوقف نشود، به تشکیل منطقه حائل پیشنهادی عمل نمی‌کند.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین به دلیل اعطای "وضعیت ویژه" به شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در مناطق شرقی کشورش تحت فشار قانونگذاران قرار گرفته است و آنها معتقدند که اعطای چنین اختیاراتی از جمله عفو و خودمختاری نسبی سه‌ ساله در شرایطی که نقض آتش‌بس همچنان ادامه دارد، عاقلانه نیست.

در همین حال آندری لیسنکو، سخنگوی ارتش اوکراین اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته دو سرباز اوکراینی کشته شده و هشت تن دیگر زخمی شده‌اند. به گفته وی، دست‌کم 40 جدایی‌طلب در جریان "عملیات دفاعی" ارتش اوکراین کشته شده‌اند.

کی‌یف روز شنبه موافقتنامه‌ای را با شورشیان و مسکو امضا کرد تا به تقویت موافقتنامه آتش‌بس دو هفته قبل بین دولت و جدایی‌طلبان کمک کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس