کد خبر 346838
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵

یک خبرگزاری غربی با اشاره به مذاکرات هسته ای در حال انجام میان ایران و گروه 1+5 در نیویورک، از ارائه پیشنهادی جدید در این گفتگوها به دلیل مخالفت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران با خواسته های نامشروع طرف های غربی خبر داد.

به گزارش مشرق، آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات های حاضر در نیویورک با اشاره به مخالفت ایران با خواسته گروه 1+5 برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای خود، از ارائه پیشنهادی جدید در این رابطه خبر داد.

بر اساس اظهارات این دیپلمات ها که آسوشیتدپرس اشاره ای به هویت آنها نکرده، ایران پیشنهاد جدیدی در مذاکرات اتمی دریافت کرده که بر اساس آن به جای کاستن از تعداد سانتریفیوژهای خود که از اختلافات اساسی میان طرفین به شمار می‌رود، اتصالات تزریق اورانیوم به آنها را قطع کند.

پس از آغاز دور تازه مذاکرات اتمی میان ایران و گروه 1+5 در نیویورک، روز گذشته روزنامه نیویورک تایمز از قول منابع دیپلماتیک که نامشان را فاش نکرد، گزارش داد که واشنگتن در حال بررسی طرح جدیدی برای ارائه است که تمرکز آن بر قطع اتصالات سانتریفیوژها است.

پس از آن گزارش، آسوشیتدپرس نیز از قول منابع دیپلماتیک، که نام آنها نیز فاش نشده، گزارش مشابهی را منتشر کرده و این در حالی است که طرف های حاضر در مذاکرات نیویورک هنوز واکنشی را نسبت به آن نشان نداده اند.

موضوع کاهش تعدادسانتریفیوژها از 19 هزار به یک هزار و 500 دستگاه، از جمله موضوعات حساس و مورد اختلاف طرف‌ها در مذاکرات به شمار می‌رود.

در همین رابطه "محمدجواد ظريف" وزیر خارجه ایران، در گفتگویی با شبکه خبری پی‌.بی‌.اس آمريکا، درباره اين که چرا ايران شمار پيشنهادی غرب در مورد تعداد سانتريفيوژ‌های خود را قبول نمی‌کند؟ گفت: ما برای مذاکره اينجا هستيم و نه برای قبول تصميمات تحميلی.

به نوشته آسوشیتدپرس، این پیشنهاد می تواند هم راه گریزی برای ایران باشد که نشان دهد از سانتریفیوژهای خود نکاسته است و هم راهی برای ایالات متحده که مطمئن شود برنامه اتمی تهران به نقطه ای می رسد که با آن امکان تولید فوری بمب هسته ای وجود نخواهد داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 0
    اجب!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس