کد خبر 291304
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹

معاون وزیر امور خارجه گفت: دعوای ما با 1+5 بر سر موضوع غنی‌سازی و چند دستگاه سانترفیوژ نیست بلکه برای موضوع اعاده حق، حفظ عزت و استقلال است؛ ما بر اساس اعتقادات‌مان زیر بار حرف زور نمی‌رویم.

به گزارش مشرق، عباس عراقچی ظهر امروز در نشست بررسی توافق نامه ژنو و آینده مذاکرات هسته‌ای که در محل مدرسه عالی نواب برگزار شد اظهار داشت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر این که ما در مذاکره ضرر نمی‌کنیم؛ این مذاکرات  باعث روشنگری می‌شود تا مردم با چشمانی باز منافع ملی را در نظر بگیرند و آن را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: یک سوال و نکته مهم در ذهن‌ها وجود دارد که واقعاً در توافق نامه ژنو چه داده‌ها و گرفته‌هایی صورت گرفته و به طور کلی چه دستاوردهایی بدست آمده است.

معاون وزیر امورخارجه با اشاره گام‌های اهداف مذاکره افزود: این موارد در مذاکرات هسته‌ای شامل اهداف،  گام نخست و گام آخر خلاصه شده است.

عراقچی ادامه داد: اهداف این مذاکرات برای ما مشخص است اما در گام نخست دو طرف مذاکره کننده باید در مدتی کوتاه (6ماه) اعتمادسازی کنند تا در گام آخر تکلیف مسئله هسته‌ای بطور کامل مشخص شود.

وی با اشاره به این که در بحث گام نخست ما چه گرفته‌ایم و در بحث گام آخر چه می‌خواهیم بگیریم؛ افزود: توافقات و کلیات در گام نخست بطور کامل نوشته شده اما در گام آخر فقط کلیات توافق در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به حق انرژی هسته‌ای و اجرای این حقوق افزود: دعوای ما با 1+5 بر سر موضوع غنی‌سازی و چند دستگاه سانترفیوژ نیست بلکه برای موضوع اعاده حق، حفظ عزت و استقلال است؛ ما بر اساس اعتقادات‌مان زیر بار حرف زور نمی‌رویم.

وی بیان کرد: جنگ ما بر سر اراده‌هاست؛ آنها می‌گویند غنی‌سازی صفر، و ما می‌گوییم غنی‌سازی و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ماست.

وی افزود: باید دید در سطح کلان کدام اراده غالب شده است.

عراقچی ادامه داد: بنابراین با توجه به فتاوای مجتهدین ما مبنی بر حرام بودن بمب اتم این اراده ما است که پیروز میدان هستیم.

وی بابیان اینکه در این مذاکرات علاوه بر برداشته شدن تحریم‌ها، به رسمیت شناختن غنی‌سازی 3.5 درصدی  از اهمیت بالایی برخوردار بود؛ افزود: برای اعتمادسازی ما مجبور شدیم در این مذاکرات کمی به عقب برگردیم.

وی ادامه داد: طبق آخرین توافقات هسته‌ای در مذاکرات ژنو از 200 کیلو اورانیوم غنی‌سازی شده 20 درصدی مقداری به سوخت و مابقی به 3.5 درصد برگردانده  می‌شود.

وی با اشاره به سخنان اخیر اوباما در جمع صهیونیست‌ها در خصوص اینکه اگر زورمان می‌رسید از برنامه هسته‌ای ایران یک پیچ و مهره باقی نمی‌گذاشتیم اما زورمان نرسید؛ افزود: با توجه به سیاه‌نمایی‌های تبلیغاتی‌ آمریکا این سخنان نشان‌دهنده شکست آمریکا در این دوره از توافقات هسته‌ای بوده است.

عباس عراقچی همچنین با اشاره به صحبت‌های جان کری که گفته بود غنی‌سازی ایران را به رسمیت نشناخته‌ایم؛ اظهار داشت: پس از توافق ژنو آمریکایی‌ها شروع به ترفند تبلیغاتی، جنگ روانی و رجزخوانی کردند که در مذاکرات سیاسی این مسئله امری طبیعی است.

وی ادامه داد: حق انرژی هسته‌ای را NPT به همه کشورها می‌دهد اما مسئله ما بر سر اجرای حق است و ما می‌خواهیم این حق به اجرا درآید.

وی افزود: اگر غبار رسانه‌ای را کنار بگذاریم خواهیم دید در نگاه کلان برنامه غنی‌سازی ما پذیرفته شده است.

عراقچی با بیان اینکه اتفاق نخست این بوده که آنها توافق کردند که معارضه و تحریم نکنند و ما هم توافق کردیم که برنامه‌های غنی‌سازی را گسترش کیفی ندهیم؛ تاکید کرد: اتفاق دوم یعنی تعلیق غنی‌سازی 20 درصدی ما را مقداری به عقب کشاند اما باید توجه داشت که غنی‌سازی 20 درصدی تنها برای رآکتور تهران کاربرد داشته و استفاده دیگری ندارد.

عباس عراقچی گفت: در گام نخست مذاکرات توافق بر آن شد که آنها تحریم‌های نفتی را موقتاً بردارند در این صورت فروش نفتی ما کاهش نمی‌یابد.

وی ادامه داد: در مورد بعد توافق شد که یک کانال بانکی برای خرید مواد غذایی و دارویی ایجاد شود تا بتوان آزادانه این فعالیت‌ها را انجام داده همچنین تحریم پتروشیمی، طلا، خودرو و... نیز برای اعتمادسازی موقتاً برداشته می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه تشریح کرد: برنامه ما در گام آخر بر این است که ما غنی‌سازی و برنامه صلح آمیز هسته‌ای را داشته باشیم و آنها نیز تحریم‌ها را به طور کامل بردارند که تاکنون به خواسته‌مان رسیده‌ایم.

وی با اشاره بر این که دشمنی ما هنوز با آمریکا بر سر مسائلی از جمله تروریسم، حقوق بشر، فلسطین و... وجود دارد بیان کرد: مذاکرات ما فقط در موضوع هسته‌ای بوده و برای مسائل دیگر صحبتی صورت نگرفته است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس