كارآگاهان پليس آگاهي پايگاه ششم مستقر در منطقه، مردي را دستگير كردند كه به بهانه كمك به پيرمردان و پيرزنان كم‌سواد، از حساب‌هاي عابر بانك آنان سرقت مي‌كرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق - افراد مسن و بعضاً كم‌سواد كه دقت لازم را در استفاده از دستگاه‌هاي خودپرداز ندارند، بهترين طعمه براي تبهكاران حرفه‌اي هستند و سارقان با استفاده از‌ترفندها و شگردهاي مختلف، آنان را به اهدافي براي سرقت تبديل مي‌كنند.

در آخرين مورد، كارآگاهان پليس آگاهي پايگاه ششم مستقر در منطقه، مردي را دستگير كردند كه به بهانه كمك به پيرمردان و پيرزنان كم‌سواد، از حساب‌هاي عابر بانك آنان سرقت مي‌كرد.

يك آمار سر انگشتي نشان مي‌دهد كه كلاهبردارها با پرسه زدن در اطراف خودپردازها سرقت‌هاي بزرگي را انجام مي‌دهند. روزانه يك مورد كلاهبرداري آن هم پاي خودپرداز‌هاي منطقه كه تعدادشان عددي بيش از100دستگاه اعلام شده، آمار بالايي است.

در حالي كه با رعايت چند نكته ايمني، كمي حواس جمع و اعتماد نكردن بي‌جا به غريبه‌ها مي‌توان آمار كلاهبرداري را در كنار اين صندوق‌هاي آهني كاهش داد.

************
راحتي در خريد و پرداخت پول و جلوگيري از حمل پول نقد، موجب شده تا بسياري از واحدهاي تجاري، مغازه‌هاي خود را به دستگاه كارتخوان مجهز كنند و بسياري از كاسبان پاساژها نيز نصب دستگاه خودپرداز را جزئي از برنامه‌هاي خود براي جذب مشتري بدانند.

بنابراين اگر بخواهيم تعداد دستگاه‌هاي خودپرداز‌ مراكز خريد منطقه را نيز به تعداد خودپردازهاي بانك‌ها اضافه كنيم به رقمي بالاي 100 عدد خواهيم رسيد و اين يعني بيشتر مراقب باشيم چرا كه دزدان با استفاده از حواس پرتي ما در شلوغي مراكز خريد، راهي آسان براي سرقت‌هاي كلان پيدا كرده‌اند.

در يك چشم به هم زدن

«احمد ‌ـ د» 67 ساله كه همه موجودي 5ميليوني حساب بانكي‌اش پاي دستگاه خودپرداز به تاراج رفته آخرين قرباني كلاهبرداري پاي دستگاه خودپرداز در منطقه ماست كه 2 هفته پيش با مراجعه به كلانتري 114 غياثي پرده از راز اين كلاهبرداري بزرگ برداشت.

او كه براي پرداخت قبض‌هاي آب و برق به عابربانكي در محله بيسيم مراجعه كرده بود مي‌گويد: «مي‌خواستم قبض‌هايم را با عابربانك پرداخت كنم. تا قبل از آن هيچ‌وقت با اين دستگاه‌ها كار نكرده بودم و هميشه پسرم قبض‌ها را مي‌پرداخت، اما او به سفر رفته و ديگر مهلتي باقي نمانده بود. براي همين چاره‌اي نداشتم جز اينكه خودم اين كار را انجام بدهم. پسرم تلفني همه جزييات را توضيح داد، اما وقتي پاي دستگاه رفتم، گيج شدم و نتوانستم عمليات بانكي را درست انجام دهم. در همين موقع مرد جواني كه خيلي مؤدب هم بود جلو آمد و به من گفت مي‌تواند كمكم كند. او كارت را گرفت و شماره رمزم را پرسيد و قبض‌ها را پرداخت كرد و كارتم را پس داد، اما بعد فهميدم كارتي كه پس‌گرفته‌ام، اصلاً براي من نبوده است.‌»

سرقت پاي قلك‌هاي آهني

شاكي كه پس از اطلاع از اين موضوع به پليس آگاهي شكايت كرده، توضيح مي‌دهد: «‌آن موقع متوجه هيچ‌چيز مشكوكي نشدم حتي از او تشكر كردم اما، وقتي به خانه رفتم همسرم به من گفت كارت يك نفر ديگر را اشتباهي برداشته‌ام. اول خيال كردم آن جوان كارت خود را جابه‌جا داده، اما وقتي به بانك رفتم و حسابم را بررسي كردم، فهميدم همه پول‌هايم برداشت شده و تمام 5 ميليون تومان پول داخل عابربانكم را بيرون كشيده‌اند.‌»

رازهاي آقاي سارق

خوشبختانه فردي كه اين جرائم را انجام داده، خيلي زود توسط پليس دستگير شد. او جوان 35 ساله‌اي بود كه در جريان تحقيقات تخصصي پليس دستگير شد و به جرائمش اقرار كرد.

سارق در بازجويي‌ها گفت: «من نزديك دستگاه‌هاي خودپرداز كشيك مي‌دادم و همين ‌كه پيرمرد يا پيرزني را مي‌ديدم كه كار با دستگاه را بلد نيست، سريع جلو مي‌رفتم و به آنها مي‌گفتم اگر اجازه بدهيد مي‌توانم كمك‌تان كنم. معمولاً آنها قبول مي‌كردند. به اين‌ترتيب كارت و رمز را از طعمه‌هايم مي‌گرفتم و بعد از اينكه كارشان را انجام مي‌دادم، كارت باطل شده ديگري را به آنها پس مي‌دادم. اغلب اين سرقت‌ها را در ساعات خلوت انجام مي‌دادم تا شخص ديگري اطراف خودپرداز نباشد. زنان و مردان مسن و كم‌سواد اصلاً متوجه‌كاري كه مي‌كردم نمي‌شدند و بعد از فاش شدن موضوع هم نمي‌توانستند سرنخي از من به پليس بدهند، اما مأموران سرانجام كمين كردند و مرا‌گير انداختند.‌»

بيشترين زمان سرقت

اول ماه كه زمان واريز حقوق باز نشسته‌ها و مستمري بگيرهاست آمار كلاهبرداري پاي دستگاه‌هاي خودپرداز سير صعودي پيدا مي‌كند. كلانتري‌هاي كيانشهر، افسريه و بيسيم بيشترين تعداد آمار در خصوص ثبت شكايت سرقت پاي دستگا‌ه‌هاي خود‌پرداز را دارند و ساير محله‌ها نيز كم و بيش آمار بالايي از اين نوع سرقت را به ثبت رسانده‌اند.

براي مقابله با سرقت چه بايد كرد؟

مهم‌ترين عامل در كاهش اين نوع كلاهبرداري‌ها را مي‌توان اطلاع‌رساني مناسب و بالا بردن سطح آگاهي كاربران دانست. رعايت نكات زير باعث به حداقل رسيدن كلاهبرداري از طريق دستگاه خوپردازمي شود:

***براي دريافت وجه، دادن شماره حساب و يا شماره كارت به فرد واريز‌كننده كفايت مي‌كند و نيازي به دادن رمز اول و دوم، CVV2، تاريخ انقضا و... نيست.
 
***هنگامي كه قرار است پولي به حسابمان واريز شود، نياز به حضور پاي دستگاه‌هاي خودپرداز نيست.

***براي مطمئن شدن از واريز وجه نيازي به ورود به بخش انتقال وجه نيست و دارنده كارت فقط با گرفتن موجودي حساب خود مي‌تواند از واريز شدن و يا واريز نشدن وجه به حساب و كارت خود مطلع شود.

*** بهتر است از متصل كردن حساب‌هايي كه گردش مالي زيادي دارند، به كارت بانكي خود اجتناب كنيد.

***كارت عابر خود را در اختيار افراد ناشناس قرار ندهيد و در صورت مفقودي در اسرع وقت با شعبه بانك صادركننده كارت تماس بگيريد يا از طريق اينترنت ‌بانك و تلفن ‌بانك نسبت به مسدود كردن و باطل كردن كارت اقدام كنيد.

** اگر افراد ناشناس تقاضاي استفاده از خدمات بانكي به وسيله كارت شما را داشتند، آن را نپذيريد و هنگام استفاده از خدمات بانكي دقت كنيد مشخصات و جزييات كارت براي ديگران قابل مشاهده نباشد.

***چنانچه هنگام استفاده از خودپردازها شئ و يا قطعه مشكوكي را در قسمت كارتخوان مشاهده كرديد از آن دستگاه استفاده نكنيد و موضوع را به مسئولان بانك اطلاع دهيد.

«آنتي‌اسكيمر» چيست؟

قطعه‌هايي مغناطيسي براي خواندن كارت‌هاي بانكي و اطلاع از رمز كارت وجود دارد كه عده‌اي از مجرمان در دستگاه‌هاي خودپرداز بانك‌ها نصب مي‌كنند. اين قطعه مي‌تواند داده‌هاي نوار مغناطيسي كارت را كپي كند.

نصب قطعه آنتي‌اسكيمر توسط بانك‌ها در قسمتي كه كارت گذاشته مي‌شود مانع از شگرد سارقان براي دريافت اطلاعات كارت و كلاهبرداري مي‌شود. اگرچه تمامي بانك‌ها موظف به نصب آنتي‌اسكيمر بر دستگاه‌هاي عابر بانك خود هستند اما هنوز هم برخي خودپردازها به اين قطعه مجهز نشده‌اند. بنابراين مشتريان بهتر است از دستگاه‌هاي مجهز به آنتي‌اسكيمر استفاده كنند. بهتر است با مشاهده قطعه مشكوك در قسمت كارتخوان، موضوع را به مسئولان بانك اطلاع دهند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: همشهری محله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس