کد خبر 345509
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸

رییس کمیته تحقیق سازمان ملل درباره پرونده جنایات غزه می‌گوید: رژیم صهیونیستی من را به شدت مورد حمله قرار داده و من معتقدم که این حملات اساساً از سوی مخالفان کمیته حقیقت یاب صورت گرفته است که مخالف با شورای حقوق بشر سازمان ملل هستند و در واقع مشکل آنها با شخص من نیست

کمیته بین‌المللی شاباس در راه غزه
به گزارش مشرق - کمیته تحقیق شورای حقوق بشر به ریاست پروفسور "ویلیام شاباس" حقوقدان کانادائی، درصدد ورود به غزه برای انجام تحقیقات است. این کمیته تا کنون با واکنش‌های تند مقامات رژیم صهیونیستی و فشارهای امریکا روبرو شده است. بعد از آنکه لابی امریکا و رژیم صهیونیستی در شورای حقوق بشر نتوانست مانع از تصویب قطعنامه مورخ 23 ژوئیه 2014 در خصوص تشکیل این کمیته بشود، صهیونیست‌ها تلاش کردند تا از طریق رسانه‌ها و فشارهای سیاسی و مکاتبات بین‌المللی، مانع از فعال شدن این کمیته شوند.

در این زمینه، بخشی از تلاش های آنها بر سابقه و دیدگاه‌های رئیس این کمیته متمرکز شده است. پس از آنکه چند هفته پیش اعضای سه نفره این کمیته را شورای حقوق بشر منصوب کرد، وزارت خارجه این رژیم با صدور بیانیه ای با ضدصهیونیست خواندن سوابق و دیدگاه‌های پروفسور شاباس، سعی کرد که وی را به استعفا از این سمت مجبور نماید. اما وی در جدیدترین اظهارنظر خود، اصرار بر انجام دقیق ماموریت محوله با وجود فشارهای عوامل صهیونیستی را مورد تاکید قرار داد.

«ران بروسور»، نماینده رژیم صهیوینستی در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای اعتراضی به دبیرکل این سازمان از وی خواسته بود تا ویلیام شاباس را از عضویت و ریاست کمیته حقیقت یاب بین‌المللی غزه حذف نماید. شاباس، بعد از قاضی گلدستون که ریاست کمیته تحقیق بین المللی در باره جنگ 22 روزه غزه را بر عهده داشت، دومین کمیته تحقیق بین الملل درباره غزه را که بر اساس تصمیم شورای حقوق بشر ایجاد شده است، مدیریت می‌کند.

«ویلیام شاباس» که یکی از حقوقدانان برجسته در زمینه جنایات بین المللی و صاحب تالیفات متعدد در این زمینه است، در مصاحبه با رسانه های بین المللی ضمن رد هرگونه قضاوت و انگیزه شخصی برای دخالت دادن در محتوای ماموریتی که به وی محول شده، گفته است که با وجود فشارهای شدید صهیونیست ها و درخواست از وی برای کناره گیری از ریاست کمیته حقیقت یاب درباره جنگ صهیونیست ها علیه غزه، قدس اشغالی و کرانه باختری طی دو ماه گذشته، هرگز استعفا نخواهد داد.

به گفته وی، کمیته تحقیق طی روزهای آینده نشستی را برگزار خواهد کرد و از 6 یا 7 نفر محقق و کارشناس با هماهنگی شورای حقوق بشر برای کمک به این روند استفاده خواهد کرد. به گفته این حقوقدان کانادائی که به دلیل موقعیت و تخصص شخصی و بدون توجه به تابعیت دولتی به ریاست این کمیته تعیین شده است، «این رژیم من را به شدت مورد حمله قرار داده و من معتقدم که این حملات اساساً از سوی مخالفان کمیته حقیقت یاب صورت گرفته است که مخالف با شورای حقوق بشر سازمان ملل هستند و در واقع مشکل آنها با شخص من نیست». به واقع، مخالفت های این رژیم ناشی از آن است که از میان 47 عضو شورای حقوق بشر تنها امریکا حاضر شد به این قطعنامه و در حمایت این رژیم، از رای منفی استفاده کند. این در حالی بود که اعضای اتحادیه اروپا نیز با دادن رای موافق یا ممتنع، از مواضع و سیاست های این رژیم فاصله گرفتند و در توضیحات خود در نشست مذکور نیز ارتکاب جنایات بین المللی به ویژه کشتار غیرنظامیان و تخریب اماکن غیرنظامی و بیمارستانها را غیرقابل توجیه شمردند.

با فراهم شدن زمینه های فعالیت تحقیقی این کمیته و بر اساس سیاست دولت فلسطین در استقبال از تشکیل و تسهیل فعالیت های آن، احتمالاً هفته های آینده امکان ورود اعضای آن به غزه فراهم خواهد شد. با این حال، بعید است که در ماه‌های آغازین شروع به کار کمیته، مقامات صهیونیست به درخواست همکاری شاباس پاسخ مثبت بدهند.

در هر حال، عدم همکاری با کمیته تحقیق نیز در ابعاد مختلف به تقویت مواضع جنبش مقاومت فلسطین و دولت این کشور که موجبات تصویب قطعنامه مربوط در شورای حقوق بشر را فراهم کرد، به ویژه مسلم شدن ارتکاب جنایات بین المللی توسط صهیونیست ها در طول جنگ 50 روزه عمق بیشتری خواهد بخشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس