کد خبر 345215
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲

مجموعه «سفر ناتمام» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا عسگرلو با موضوع سبک زندگی آزادگان هشت سال دفاع مقدس در دوران اسارت از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق، «سفر ناتمام» اولین مستندی است که به موضوع سبک زندگی رزمندگان می‌پردازد و در همراهی با تعدادی از آزادگان به اردوگاه‌های عراق سفر می‌کند تا آنها با یادآوری خاطراتشان نحوه زندگی در این اسارتگاه‌ها را تشریح کنند.

قسمت‌هایی از این مستند که  به صورت بازسازی ساخته شده است نیز در ژنو تصویربرداری  شده است و در سوئیس با سرپرستان صلیب سرخ که در اردوگاه‌های عراق حضور داشتند گفت‌وگو می شود. صلیب سرخ نگاه مثبتی به آزادگان ایرانی دارد. آندره پیکو یکی از اعضای صلیب سرخ است که بعد از آشنایی با سیدعلی اکبر ابوترابی اسلام آورد. کالن برگر نیز یکی از مسئولان ارشد صلیب سرخ است که رابطه نزدیکی با ابوترابی داشت.

رزمندگان ایرانی که در هشت سال دفاع مقدس به اسارت دشمن درآمدن از سال 62 به این جمع‌بندی رسیدند که مدتی طولانی در زندان می‌مانند. به همین جهت برخلاف اسرای جنگ‌های دیگر به جای فرار یا خودکشی با برنامه ریزی سبک زندگی جدیدی را در پیش می‌گیرند.

اسرای ایرانی برنامه‌هایی در زمینه‌های فرهنگ و هنر، آموزش و ورزش برای خود طراحی کردند. آنها با تشکیل کمیته تربیت بدنی برای انجام ورزش‌های گروهی برنامه ریزی می‌کردند. همچنین کمیته تربیت بدنی با برگزاری کلاس‌های آموزش کنگ‌فو، کاراته و بوکس به صورت مخفی به اسرای ایرانی آموزش می‌داد.

افرادی که دارای تحصیلات عالی بودند با آموزش آموخته‌های خود به اسرای دیگر گام‌های موثری در زمینه آموزش رزمندگان برمی‌داشتند. در سال 69 قانونی تصویب شد که آزادگان می‌توانند در هر مقطعی که می‌خواهند آزمون دهند و در صورت قبولی به ادامه تحصیل بپردازند. از 7500 اسیری که در اردوگاه موصل بودند 800 نفر در مقطع لیسانس شرکت کردند و 70 درصد انها توانستند در این مقطع قبول شوند.

عسگریان مجری طرح، احمد کریم‌خانی و وحید احمدی تصویربرداران، حبیب‌الله احمدی صدابردار، آزادگان عبدالله سرابی، محمدباقر عباسی و سید حسین هاشمی مشاوران پروژه، محمدرضا رسولی تدوینگر، گودرزی مسئول بازسازی، شجاعی مشاور این مستند هستند.

«سفر ناتمام» سه شنبه ، 25 شهریور ماه ، ساعت 18 و در قالب « فانوس» از شبکه مستند پخش می شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس