
به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در مراسم رونمايي از نماد اعتماد الکترونيکي، محمودي ـ رييس مرکز توسعه تجارت الکترونيکي وزارت بازرگاني ـ با اشاره به راهاندازي اتحاديه کشوري فروشگاههاي اينترنتي در آينده و پيشنهاد اصلاح قوانين مربوطه عنوان کرد: نماد اعتماد الکترونيکي درستي آدرس سايت، هويت صاحبان سايت و مسووليتپذيري قانوني آنان در قبال آنچه در سايت صورت ميگيرد را نشان ميدهد، اما اين نماد اعتماد نسبت به محتواي سايت، ارزش کالا و رعايت قوانين و مقررات در مبادلات صورت گرفته را نشان نميدهد.
وي متذکر شد: نماد اعتماد الکترونيکي قابل جعل است، اما قابل خدشه نيست و در تمام دنيا هيچ لوگويي نيامده که قابل جعل نباشد اما مانند مهر استاندارد آنچه که رخ دهد منجر به اين نميشود که اشکالي به استاندارد وارد شود.
محمودي در ادامه در مورد خريدهاي الکترونيکي به بررسيها و آمارهايي در اين بخش اشاره کرد و گفت: طبق بررسيها 60 درصد از خريداران در صورت خريد موفقيتآميز، مجددا از همان فروشگاه الکترونيکي خريد ميکنند.
وي ادامه داد: در يک بررسي در کشور آمريکا نشان داد که 74 درصد کاربران اينترنتي از امنيت ميترسند و 84 درصد با لوگوي اعتماد راحتتر خريد ميکنند و در سال 2008 بيش از پنج ميليون نفر در آمريکا پول خود را از اين طريق دست دادهاند.
رييس مرکز توسعه تجارت الکترونيکي وزارت بازرگاني اضافه کرد: تجربه کشورهاي ديگر نشان ميدهد در بيشتر کشورها از جمله استراليا بخش دولتي اين کار را انجام ميدهد، اما در کشور آمريکا اين کار بر عهده بخش خصوصي است.
همچنين در اين برنامه، مهدي غضنفري ـ وزير بازرگاني ـ در سخناني گفت: هنوز شهروند ايراني نميداند براي يک خريد مطمئن در فضاي الکترونيکي به کجا برود و اکنون در فروشگاههاي اينترنتي کدام سايت است که براي خريد، بيشتر به آن مراجعه ميکنند؟
وي تاکيد کرد: در راستاي همگاني کردن تجارت الکترونيکي، بايد براي عامتر کردن آن عمل کنيم.
غضنفري يکي از وظايف وزارت بازرگاني را اطلاعرساني در مورد کالاها عنوان و خاطرنشان کرد: در حوزت تجارت الکترونيکي اين نياز احساس ميشود که سايتهاي مطمئن که وزارت بازرگاني مهر تاييد بر آنها زده باشد، معرفي شوند.