
به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، سردار محمد رويانيان ـ رييس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت کشور ـ در چهل و دومين اجلاس شوراي عالي استانها، در اين باره توضيح داد: در حالي که روزانه 44 ميليون ليتر گازوئيل از طريق کارت سوخت خودروهاي گازوئيل سوز مصرف ميشود اما بخشي از اين سوخت به صورت غيرقانوني در اختيار معادن، شرکتهاي عمراني و کشاورزي و يا توليد قير قرار ميگيرد.
وي با تاکيد بر ضرورت اجراي هدفمند سازي يارانهها و با اشاره به اين که «نميتوان داخل آب رفت و خيس نشد»، گفت: هر مقام و مسوولي که در کشور ادعا کند هدفمند سازي يارانهها اجرا شد و هيچ مشکلي پيش نيامد ناحق گفته است.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت کشور با تاکيد بر اين که مشکلات همراه با اجراي اين قانون باعث شد که هيچ يک از دولتهاي گذشته تن به اقدام در اين زمينه ندهند، يادآور شد: مرحله نخست هدفمند سازي يارانهها اجرا شد و مشکلات فراواني بروز کرد که بخشي از آنها را پيشبيني نميکرديم اما با مديريت و رهبري همه اين مشکلات برطرف شد و کشور با وجود اجراي اين قانون در وضعيت عادي به سر ميبرد.
وي به تشريح برخي از مشکلات پيش آمده در حين اجراي هدفمند سازي يارانهها پرداخت و عنوان کرد: نرخ تعيين شده براي گازوئيل حمل و نقل و کشاورزي 150 تومان است و با توجه به اين که در دوره پيک کاري کشاورزي قرار نداريم، مشکل خاصي در اين حوزه بروز نکرد، اما برخي گلخانهها و دامداريها به شدت نيازمند سوخت بودند و با تمهيدات انديشيده شده مشکلات آنها در مرحله نخست اجراي هدفمند سازي يارانهها برطرف شد.
رويانيان با اشاره به اين که نرخ پيشبيني شده براي گازوئيل در زمان اجراي مرحله نخست هدفمند سازي يارانهها 350 تومان بوده است، تصريح کرد: با توجه به مشکلاتي که برخي معادن به آن دچار شدند، نرخ تعديلي براي گازوئيل مصرفي آنها در نظر گرفته شد.
وي همچنين با اشاره به اين که شهرداري تهران و ديگر شهرداريهاي سراسر کشور در اقدامي در خور تقدير اعلام کردند که نرخ کرايه اتوبوس را افزايش نخواهند داد، يادآور شد: اين موضوع در حالي مطرح شد که از نظر ما نرخ اتوبوس بايد 15 درصد افزايش مييافت.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت کشور با اشاره به 10 برابر شدن نرخ CNG و مشکلاتي که اتوبوسها به آن دچار ميشوند، بيان کرد: ثابت نگهداشتن کرايه اتوبوس در چنين شرايطي مستلزم تزريق پول به 90 شهر داراي سامانه اتوبوسراني در کشور بود.
وي با اشاره به پيگيريهاي انجام شده براي تامين منابع مورد نياز اين بخش، خاطرنشان کرد: بخشنامهاي به شرکت نفت ابلاغ شد که بر اساس آن وزارت نفت فعلا سوخت را در اختيار شهرداريها قرار ميدهد و هزينه آن پس از تامين منابع مورد نياز پرداخت خواهد شد.
به گزارش ايسنا، رويانيان با اشاره به جلسات مستمر ستاد هدفمند سازي يارانهها که هر شب و با حضور 12 وزير و ديگر اعضا تشکيل ميشود، تصريح کرد: 50 درصد اين جلسات با رياست رييس جمهور تشکيل ميشود و کليه مشکلات حين اجراي طرح به طور دقيق رصد ميشود.
وي با بيان اين که دولت طي دو مرحله واريز يارانه نقدي، 10 هزار ميليارد تومان را مستقيم در اختيار مردم قرار داده است، اضافه کرد: اين در حالي است که هنوز قبوض گاز، آب و برق توسط مردم پرداخت نشده است.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت کشور به بسته حمايتي دولت از شهرداريهاي کوچک اشاره کرد و يادآور شد: اعتباري معادل 500 ميليارد تومان در اين بسته تصويب و ابلاغ شده است که بخشي از آن بابت پرداخت مابه التفاوت نرخ سوخت، مصرف ميشود.
به گزارش ايسنا، وي در ادامه با تاکيد بر اين که حداقل نياز کشور به اتوبوس سالانه سه هزار دستگاه اتوبوس است، ادامه داد: امسال حدود300 ميليارد تومان اعتبار بابت تامين اتوبوسهاي مورد نياز تزريق شد ، اما از آنجا که اندکي براي پرداخت اين اعتبارات دير شده بود، برخي از توليدکنندگان روند توليد خود را کند کردند.
رويانيان همچنين از تصويب 102 اقدام اساسي در حوزه حمل و نقل براي پنج سال آينده کشور خبر داد و افزود: اصلاح روش تعيين قيمت حمل و نقل، کاهش سفرهاي زائد و توسعه دولت الکترونيک، ساماندهي بار سبک، مديريت هوشمند تاکسي و اتوبوس، توليد خودروي ديزلي سبک، اتوبوس محور شدن حمل و نقل شهري و نيز اولويت دادن به حمل و نقل پر سرنشين از جمله موارد پيشبيني شده در اين مصوبه است.
وي در ادامه با اشاره به اين که رانندگان تاکسي در برخي شهرها از افزايش غير واقعي کرايه تاکسي متضرر شدهاند، از شوراي عالي استانها درخواست که نرخ واقعي تاکسي در شهرهاي سراسر کشور را احصاء کند.
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت کشور توضيح داد: به عنوان مثال در شهر کرمان نرخ رسمي کرايه از سال 84 ثابت نگاه داشته شده است، در حالي که مردم با رضايت کامل مبالغ بيشتري را ميپرداختند ، اما در حال حاضر افزايش کرايه تاکسي در اين شهر متناسب با نرخ غير واقعي سال 84 صورت گرفته است و باعث شده که رانندگان نسبت به قبل از اجراي هدفمند سازي يارانهها درآمد کمتري داشته باشند.
وي همچنين بر ضرورت کاهش مراجعات به دستگاههاي دولتي به منظور اجراي هر چه بهتر هدفمند سازي يارانهها تاکيد کرد و افزود: بايد نسبت به توسعه دفاتر پيشخوان دولت اقدام شود.
به گزارش ايسنا، وي درباره توسعه مترو، خاطرنشان کرد: متوسط عمر مترو در ايران 15 سال است در حالي که در شهرهاي ديگر همچون مسکو، متوسط عمر مترو به بيش از يکصد سال ميرسد و طي اين بازه زماني موفق به احداث 150 کيلومتر مترو شدهان .
رييس ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت کشور با اشاره به اين که احداث مترو در تهران از سال 64 کليد خورد و در برخي از استانها در سالهاي 80 و حتي 85 اقدام به تاسيس مترو آغاز شد، بيان کرد: ما نبايد در چنين شرايطي از توسعه مترو انتظار يکصد ساله داشته باشيم.
وي با تاکيد بر اين که پول دولت و شهرداريها براي ايجاد جهش در مترو کافي نيست، اظهار کرد: ورود بخش خصوصي ميتواند پنجرههاي جديدي رو به توسعه مترو باز کند.
به گزارش ايسنا، رويانيان همچنين در واکنش به اعتراض نماينده مردم قم در شوراي عالي استانها نسبت به احداث منوريل در اين استان در حالي که اولويت سند جامع حمل و نقل قم با مترو است، گفت: احداث منوريل با اجماع شهردار، استاندار، رييس مجلس و نماينده مردم قم صورت گرفته است.
وي با اشاره به انجام مذاکراتي با امام جمعه قم و متولي حرم حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: مقرر شده است که منوريل در نواحي مجاور حرم حضرت معصومه (س) از زير عبور داده شود و اين موضوع در حال بررسي است.