کد خبر 341599
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵

نشست دو روزه ناتو که با حضور سران کشورهای عضو این ائتلاف در ولز برگزار می‌شود، امروز رسماً آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در آن در مورد موضوعات مختلف از جمله تحولات اوکراین، عراق و سوریه گفت‌وگو شود.

به گزارش مشرق، نشست ائتلاف ناتو روز پنج‌شنبه رسما در ولز آغاز شد. قرار است در این نشست که با حضور سران کشورهای عضو از جمله «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس برگزار می‌شود، در مورد موضوعات مختلف از جمله تحولات اوکراین و همچنین اوضاع عراق و سوریه گفت‌وگو شود.

پیش از این خبرگزاری ریانووستی گزارش داده بود که روابط اوکراین و روسیه اصلی‌ترین دستور کار نشست دو روزه ولز است. «پترو پروشنکو» رئیس‌جمهوری اوکراین نیز میهمان ویژه این نشست خواهد بود که در کنار سایر موضوعات اصلی در دستور کار این نشست، مسئله تقویت روابط ناتو با کشورش را مورد بررسی قرار خواهد داد.

مقامات کی‌یف امیدوارند که نتیجه نشست سران ولز، اعلام وضعیت خاص اوکراین بعنوان «شریک ویژه ناتو» باشد تا در سایه آن بتوانند علاوه بر حمایت سیاسی، روی ارائه کمک‌های مالی و نظامی این سازمان حساب کنند.

بطور کلی رهبران کشورهای عضو پیمان ناتو قصد دارند در نشست دو روزه خود،  به بررسی مسائل مربوط به تقویت دفاع جمعی، افزایش بودجه نظامی، روابط با روسیه، تقویت روابط با اوکراین و البته خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از افغانستان را مورد بررسی قرار خواهند داد.

یکی از دغدغه‌های فعلی ناتو در حال حاضر تهدید امنیتی در شرق اروپا با توجه به اوضاع بوجود آمده در اوکراین است. رهبران ناتو معتقدند که روسیه با حمایت از نیروهای استقلال طلب در شرق اوکراین، مستقیما در تشدید بی ثباتی در این کشور نقش داشته و بدین ترتیب تهدیدی برای کل منطقه اروپای شرقی به حساب می‌آید.

رئیس جمهوری اوکراین نیز انتظر دارد که در جریان مذاکرات خود با رهبران کشورهای عضو ناتو، بتواند آنها را در ارائه هر چه سریعتر کمک‌های نظامی-تجهیزاتی به این کشور به منظور تقویت توان دفاعی آن متقاعد سازد.

بحث تحولات سوریه و عراق و حضور جنگجویان خارجی در این کشورها از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست خواهد بود. یک مقام اطلاعاتی آمریکایی روز گذشته عنوان کرد که دستکم 12 هزار نیروی خارجی از 50 کشور در سوریه و عراق می‌جنگند که حدود 1000 نفر آن‌ها غربی و 100 نفر آمریکایی هستند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس