کد خبر 34143
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۵

کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي(ره) از لحاظ کيفيت نسخه‌هاي نفيس و کهن خطي اسلامي به عنوان بزرگترين کتابخانه در کشور ايران و سومين کتابخانه جهان و مرکز بزرگ فرهنگي بين‌المللي در دنيا شناخته شده است.

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا، توليت کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي بيان کرد: مرحوم آيت الله مرعشي نجفي قبل از تاسيس کتابخانه حدود 287جلد نسخه فارسي ازکتابهايشان را به دانشگاه الهيات تهران،400 نسخه خطي را به کتابخانه شهر ري و برخي ديگر از کتابها را به کتابخانه مشهد مقدس، حرم کريمه اهل بيت(ع) و شاه چراغ در شيراز هديه کرد.
وي افزود:اين عالم فقيه پس از تاسيس يکي از چهار مدرسه علمي بزرگ در قم به نام مدرسه مرعشيه، مجموعه اي از کتابهاي چاپي و بخشي از نسخه‌هاي خطي را به طبقه سوم اين مدرسه انتقال و اين مجموعه از کتب را در اختيار روحانيون و علما قرار داد.
به گفته مرعشي،به دليل استقبال پژوهشگران و محققان، اين مکان بزودي با کمبود فضا مواجه شد به همين دليل،اين مرجع زمين کوچکي را در اختيار گرفت و کتابخانه فعلي را تاسيس کرد.
وي ادامه داد: اين کتابخانه نيز براي فعاليت طلاب کوچک بود، لذا حضرت امام خميني(ره) طي حکمي در سال 1367 دولت وقت را موظف کرد که زمينهاي اطراف اين کتابخانه را در اختيار آيت الله مرعشي قرار دهد و به اين ترتيب کتابخانه مرعشي نجفي(ره) راه اندازي شد.
اين مرجع تقليد بعد از زمان کوتاهي از تاسيس اين کتابخانه،دارفاني را وداع گفت و آثار ارزشمندي را از تاليف خود و کتابهاي خطي کشورهاي اسلامي را از خود به يادگار گذاشت.
کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي بسياري از کتب خطي اسلامي جهان را داراست، بگونه اي که بسياري از اين کتب جزو نفيس ترين متون تاريخي هستند.
اين کتابخانه هم اکنون با 400 مرکز علمي کشور و بهترين تجهيزات فناوري روز در بسياري از علوم از جمله: فقه و اصول، کلام و عقايد، منطق و فلسفه، حديث، تفسير و علوم قرآن، طبيعيات، علوم غريبه و اعداد، فيزيک، شيمي، رياضي، نجوم و طب خدمات شايسته اي را به مردم جهان ارايه مي دهد.
روزانه چهار هزارنفر دردو شيفت صبح و عصر از اين کتابخانه استفاده مي کنند و در بخش حوزوي، طلاب و علما با ارايه کارت شناسايي مي توانند از منابع و ماخذ کتابخانه آيت الله مرعشي بهره مند شوند.
بخشي ويژه اي نيز به پژوهشگران نسخه هاي خطي و اسناد مکتوب تعلق دارد که محققان مراکز فرهنگي و آموزشي داخل و خارج کشور مي توانند از کتب خطي آن استفاده کنند.
در بازديد از اين کتابخانه، گنجينه آثار علمي مکتوب و غيرمکتوب بنيانگذار کتابخانه مرحوم آيت الله مرعشي نجفي در موضوعات مختلف علمي، نسخه‌هاي چاپي که با دست خود حاشيه‌نويسي کرده‌ اند و نمونه‌هايي ديگر از آثار تاليفي چاپ شده و مکاتبات با مراجع و شخصيت هاي برجسته بين المللي به ضميمه البسه و لوازم شخصي آن مرحوم به چشم مي خورد.
اين کتابخانه گنجينه نسخه‌هاي خطي به زبان عربي، فارسي، ترکي، اردو، حبشي، پهلوي و لاتين دارد که کهن ترين نسخه هاي بدون تاريخ آن بخشي از قرآن کريم به خط کوفي از اواخر سده دوم و سوم هجري، دوجلد تفسير التبيان شيخ طوسي، نهج البلاغه شريف رضي،انجيل به خط لاتين و بسياري از کتابهاي ديگر است.
گنجينه نسخه هاي عکسي(تصويري) و ميکروفيلم و ميکروفيش اين کتابخانه بيش از چهارهزار جلد است که از نسخه‌هاي خطي نفيس موجود درکتابخانه‌هاي خارجي و داخلي تهيه شده است ودر اختيار پژوهشگران و محققان قرار مي گيرد.
کتابخانه مرعشي نجفي داراي بخشهاي ديگري از جمله گنجينه اسناد مکتوب با مجموعه اي بيش از يکصد هزار سند دستنويس از پنج سده قبل تاکنون و نسخه هايي از انجيل به لاتين و ارمني است.
گنجينه نسخه هاي چاپي بسيار کهن زبان عربي، فارسي، ترکي، لاتين و ارمني سده‌هاي دهم و يازدهم هجري از جمله: القانون و النجاة ابن‌ سينا، تحرير اقليدس خواجه نصيرالدين طوسي و نزهة المشتاق شريف ادريسي از منابع ديگر اين کتابخانه است.
همچنين اين کتابخانه داراي گنجينه نسخه هاي چاپ سنگي نادر و کمياب، گنجينه هاي مرکزي کتابهاي چاپي فارسي،عربي، ترکي،اردو و غيرلاتين، گنجينه فهارس نسخه هاي خطي اسلامي کتابخانه هاي جهان و گنجينه کتابهاي مرجع و قفسه باز مي باشد.
گنجينه اطلس ها و نقشه هاي جغرافيايي، گنجينه کتابهاي چاپي مکرر، گنجينه کتابهاي چاپي و مجلات و روزنامه هاي لاتين از بخش هاي ديگر کتابخانه بزرگ آيت الله مرعشي نجفي است.
قم شناسي،تبارشناسي وفهرست نگاري نسخه هاي خطي از خدماتي است که در اين کتابخانه ارايه مي شود و کتاب و مقالاتي درباره قم، بيشترين منابع در باره علم نسب به زبانهاي مختلف دنيا و تنظيم و نگارش فهرست نسخه‌هاي خطي در اين بخش گردآوري شده است.
از کارهاي مهمي که در اين کتابخانه صورت مي گيرد مي توان به مرمت و بازسازي کتب خطي و اسناد دستنويس اشاره کرد که تعدادي از افراد مجرب و متخصص، نسخه‌هاي فرسوده و آسيب ‌ديده را ترميم و بازسازي مي‌کنند ضمن اينکه افرادي ازکشورهايي از جمله يمن، آسياي ميانه، عراق براي آموزش عمليات مرمت و بازسازي کتب خطي و نسخه به کتابخانه آيت الله مرعشي نجفي عزيمت مي کنند.
همچنين برخي از نسخه هاي خطي اين کتابخانه ميکروگرافي(فشرده‌سازي اطلاعات) و در آن ميکروفيلم از نسخ خطي تهيه مي شود تا خدمات‌دهي ايمن تر و نگهداري بهتر انجام پذيرد.
بيش از چهارهزارحلقه ميکروفيلم از نسخه‌هاي نفيس کتابخانه‌هاي جهان فراهم شده که اين امکان دسترسي به نسخه هاي خطي کتابخانه هاي دوردست را به پژوهشگران مسايل اسلامي مي‌دهد.
همچنين اطلاعات و داده‌ها از ميکروفيلم ها بر روي ديسکت هاي رايانه‌اي با استفاده از اسکنر ويژه نسخه‌هاي خطي و ارتباط با کتابخانه‌هاي داخل و خارج در اين مرکز انجام مي‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين'سيد محمود مرعشي'،حفظ و حراست از ذخاير مکتوب اسلامي، آگاهي و استفاده پژوهشگران از وجود منابع مکتوب گردآوري شده، ايجاد يک مرکز بزرگ فرهنگي اسلامي بين‌المللي و گسترش فرهنگ تحقيق و پژوهش در جامعه را از اهداف مهم پدرش براي احداث اين کتابخانه برشمرد.
وي افزود: اين کتابخانه در خارج از کشور بيشتر شناخته شده است، زيرا محققان و پژوهشگران با منابع اين کتابخانه آشنايي پيدا کرده و به اهميت آن واقف اند.
مرعشي اضافه کرد: هر سال بيش از پنج الي شش همايش در دنيا در باره کتابخانه ها، نسخه هاي خطي و شخصيت هاي علمي برگزار مي شود که از اين کتابخانه نيز براي شناخت بيشتر دعوت مي شود.
کنگره آيت الله مرعشي نجفي(ره)روزپنجشنبه با پيام رهبر معظم انقلاب و حضور رييس جمهوري اسلامي ايران و جمعي از مسوولان کشوري و شخصيت هاي علمي و فرهنگي در مرکز جهاني علو م اهل بيت قم آغاز شد.
تجليل و قدرداني از مقام شامخ و فعاليتهاي فرهنگي، علمي و اجتماعي آيت الله شهاب الدين مرعشي نجفي(ره)و الگوسازي و فرهنگ سازي براي اقشار مختلف مردم در پيروي از ادامه مسير اين عالم فقيه،از اهداف برگزاري اين همايش است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس