کد خبر 340478
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۳

رهبر انقلاب طی بیاناتی در اولین روز سال جاری در حرم مطهر امام رضا(ع)، به قتل یک جوان ایرانی در یک کشور اروپایی و سوزانده‌شدن پیکر وی اشاره داشتند که در همین قسمت مستند «جستجوگر» ماجرای این جنایت وحشیانه بار دیگر مورد بازخوانی قرار می‌گیرد.

گروه فرهنگی مشرق - افشاگری را می توان یکی از سویه های کارکرد اطلاع رسانی و آگاهی بخشی رسانه و به ویژه رسانه ملی دانست که گاه دست رسانه ای خود را از پشت قاب بیرون بکشد و از پشت صحنه برخی امور پرده برداری کند. افشاگری درباره پنهان کاری های ضدانسانی و ضدملی که گاه برعلیه امنیت ملی ما صورت می گیرد یک ضرورت خبری نیست که یک ضرورت اخلاقی و ملی است.

این ضرورت صرفا در آیتم های خبری قابل ردیابی نیست بلکه ساخت مستند های تصویری از ظرفیت نمایشی و البته گستره و عمق تاثیر گذاری بیشتری برخوردار است .مثلا چند وقت پیش نمایش مستند "فیلم ناتمام دخترم سمیه" که به افشاگری درباره جنایات گروهک منافقین و اردوگاه اشرف می پرداخت به شدت مورد توجه مردم قرار گرفت و حتی چند بار از شبکه های مختلف سیما تکرار شد. نمونه دیگر ازبرنامه های ازاین دست مستند "جستجوگر" بود که در یکی از قسمت های خود داستان قتل نژادپرستانه "بیژن ابراهیمی"، ایرانی مقیم انگلیس را نمایش داد که تنها به دلیل یک مشاجره لفظی با همسایگان در شهر بریستول به روشی وحشیانه سوزانده می‌شود.

جالب اینکه رهبر انقلاب طی بیاناتی در اولین روز سال جاری در حرم مطهر امام رضا(ع)، به قتل یک جوان ایرانی در یک کشور اروپایی و سوزانده‌شدن پیکر وی اشاره داشتند که در همین قسمت مستند «جستجوگر» ماجرای این جنایت وحشیانه بار دیگر مورد بازخوانی قرار می‌گیرد.

امروزه به واسطه توسعه شبکه های بین اللملی و برون مرزی، این فرصت و بستر رسانه ای فراهم شده تا درباره بسیاری از رخدادهای که درسطح جهان صورت می گیرد تحلیل داشته و در برخی مواقع به ویژه زمانی که رسانه های بیگانه و دشمن در حال حاشیه سازی، دروغ پراکنی و شیطنت های رسانه ای هستند دست‌شان را رو کرده و پشت پرده واقعیت ها را نشان دهیم یا گاهی مثل همین جنایات اخیر در غزه دوربین رسانه ملی را به آنسو چرخانده و درباره فجایع ضد انسانی که آنجا صورت می گیرد افشاگری کنیم.

این افشاگری به معنای آبروریزی سیاسی نیست بلکه دفاع و صیانت از حقیقت وچهره واقعی آن است. نمایش این تصویرها می تواند تصورات غلط و کلیشه ای و رؤیایی برخی را ازغرب اصلاح کرده و پشت این دستکش مخملی، دستهای چدنی را نشان دهد.گاهی انگارما دچار ملاحظه و شرم رسانه ای می‌شویم و ازنمایش چهره سیاه واقعیت های جهانی حذر میکنیم وگاه به بهانه رعایت اخلاق رسانه ای ازنمایش بی اخلاقی های رسانه های دیگرچشم می پوشیم اما وقتی پای جنایت، کینه و دشمنی، ایران و اسلام هراسی و درنهایت منافع وهویت واعتبار ملی مادرسطح جهانی مطرح است نباید سکوت کنیم. امروزه جنگ بین حق و باطل در خاکریز نرم رسانه ای در حال رخ دادن است، برای آنکه خلع سلاح نشویم باید جایی که صلاح است به قلب دشمن بزنیم و با افشاگری ها و پرده برداری های رسانه ای او را خلع سلاح و منفعل کنیم.

گزارش خبری و تصویری، مستند و تولید فیلم‌های تلویزیونی در کنار برنامه های ترکیبی، ظرفیت های رسانه ای مهمی هستند که می تواند در راستای تحقق این هدف مهم، مؤثر باشند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
    0 0
    آقا مستند سازی تو ایران خیلی ضعیفه . مثلا من تا حالا زیاد شنیدم که تو جنگ ایران و عراق از چندین کشور حتی اروپایی اسیر گرفتیم ولی تا حالا نه یه عکسی نه یه فیلمی چیزی ندیدم .
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱
    0 0
    توجه به قتل یک ایرانی بخاطر احترام به ایرانی نیست بلکه می خواهد به طرف مقابل حمله کند چون می خواهد هی دعوا باشد و دشمنی تا مردم را بتواند سرگرم کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس