کد خبر 34031
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۵

مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي ايران گفت: توليد گاز در ميدان گازي کنگان از مرز 75 ميليون متر مکعب در روز گذشت.

 به گزارش مشرق به نقل از فارس از عسلويه، مهدي فکور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ميدان گازي کنگان از ميادين مهم و ارزشمند در وزارت نفت است و اين ميدان گازي از سال 74 تاکنون در توليد گاز نقش مهمي داشته است.
وي با اشاره به پايان مطالعه اين ميدان گازي افزود: مطالعه ميدان گازي کنگان به منظور توليد صيانتي از ميدان و با هزينه‌اي حدود شش ميليارد ريال در سال 1385 به مشاور مطالعاتي واگذار و در سال جاري به اتمام رسيد.
اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: نتايج حاصل از اين مطالعه بيانگر افت فشار مخزن معادل 1300 پام در طي سال‌هاي بهره‌برداري بود که با توجه به حداقل فشار مورد نياز پالايشگاه جم، اين مهم بعد از سال 1390 بدون نصب ايستگاه تقويت فشار با مشکل مواجه شده و در نتيجه شاهد افت شديد توليد از ميدان کنگان خواهيم بود.
فکوري تصريح کرد: بر اساس نتايج مدل شبيه‌ساز ساخته شده، توليد به روش تخليه طبيعي با سقف توليد 68 ميليون متر مکعب در روز از ميدان گازي کنگان تنها تا سال 1390 ادامه داشته و حفاري چاه‌هاي جديد نيز کمکي به حفظ سقف توليد نخواهد کرد.
مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي ايران بيان داشت: تهيه شرح نياز براي احداث ايستگاه تقويت فشار کنگان در دو فاز به منظور فشار افزايي و ارسال روزانه 68 ميليون متر مکعب گاز توليدي ميدان کنگان به پالايشگاه فجر جم براي تامين گاز مصرفي کشور انجام شده است.
فکور عنوان داشت: توليد از ميدان گازي کنگان از سال 1374 و با توليد روزانه 17 ميليون و 700 هزار متر مکعب آغاز شد و با تکميل فازهاي فرآورشي به توليد متوسط 68 ميليون متر مکعب در روز رسيد.
وي افزود: با کاهش فشار چاه‌هاي اين ميدان به منظور تامين خوراک پالايشگاه و با حفر چاه‌هاي جديد توليد اين ميدان از مرز 75 ميليون متر مکعب در روز گذشته است.
مدير عامل شرکت نفت مناطق مرکزي ايران اضافه کرد: با توجه به روند افت فشار مخزن گنگان پيشنهاد حفر پنج حلقه چاه جديد و احداث واحدهاي تقويت فشار و توليد روزانه 68 ميليون متر مکعب در دستور کار قرار گرفته است.
فکور گفت: در واقع احداث ايستگاه تقويت فشار کنگان از سال 1391 به بعد الزامي است و با نصب و بهره‌برداري از ايستگاه تقويت فشار، ضريب بازيافت مخزن تا 78 درصد افزايش خواهد يافت.
مديرعامل شرکت نفت مناطق مرکزي ايران در ارتباط با هزينه و ميزان فشارافزايي اين ايستگاه اظهار داشت: احداث ايستگاه تقويت فشار کنگان به منظور فشارافزايي 73 ميليون متر مکعب در روز در فصل سرما بر مبناي فشار ورودي 40 و خروجي 91 بار در نظر گرفته شده و هزينه مورد نياز اين طرح بيش از 299 ميليون يورو است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس