کد خبر 339970
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷

تحلیلگر فرانسوی مسائل خاورمیانه و متخصص تحولات سوریه گفت: شرایط فعلی منطقه، پیشرفت‌های داعش و جبهه النصره، اوضاع بحرانی کشورهای غربی به‌ویژه فرانسه و آمریکا دیگر راهی جز گفت‌وگو با سوریه و دولت بشار اسد پیشروی مقامات غربی قرار نداده است.

به گزارش مشرق، فابریک بلانش، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و متخصص تحولات سوریه گفت: کاملاً مشخص است که پیروز نهائی تحولات سوریه کسی جز بشار اسد نیست و قدرت و نظم سیاسی و اجتماعی در نهایت به دولت اسد باز خواهد گشت اما سوالی که در اینجا مطرح این است که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد و تا رسیدن به ثبات سیاسی در سوریه چقدر زمان لازم است؟

وی در ادامه اظهار کرد: بشار اسد امروز با بشار سال 2013 در نظر کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا تفاوت‌ها زیادی دارد. امروز این آمریکا است که مجبور است در مقابل قدرت سوریه تسلیم شود و بالاخره سر میز مذاکره بنشیند. در حال حاضر و با توجه به شرایط منطقه این بازی دیپلماتیک است که می‌تواند راه‌گشای مشکلات اساسی سوریه باشد چرا که اوضاع کاملاً به نفع موافقان دولت بشار است.

بلانش همچنین ادامه داد: امروز داعش و سایر جبهه‌های تکفیری در منطقه تبدیل به تهدیدی جدی علیه کشورهای غربی شده‌اند و آن‌ها دیگر چاره‌ای جز از بین بردن و مبارزه با این گروه‌ها ندارند؛ حدوداً از سال 2011، کشورهای غربی به صورت همه‌جانبه‌ از گروه‌های افراطی در منطقه خاورمیانه حمایت کردند تا اینکه امروز این گروه‌ها به قدرت‌هایی تبدیل شده‌اند که آمریکا و کشورهای اروپایی را تهدید می‌نمایند. هنگامی که اوباما در سخنرانی خود از داعش به عنوان «سرطان» در منطقه خاورمیانه یاد می‌کند نشان‌دهنده این واقعیت است که مقامات آمریکایی تا چه حد به عمق فاجعه پی‌ برده‌اند و چقدر دیر متوجه شدند که افراط‌گرایانی که دست‌پرورده خود آن‌ها و برخی اعراب حاشیه خلیج فارس است می‌تواند روزی هم به تهدید جدی علیه خودشان تبدیل شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: در حال حاضر تمامی کشورهایی که پیشتر تلاش می‌کردند دولت بشار اسد را از بین ببرند امروز تنها خواسته آن‌ها تسلط اسد بر کشور و کنترل موج داعش و النصره در منطقه است؛ چراکه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش در سوریه قرار دارد و می‌تواند در صورت قدرت گرفتن تهدید جدی علیه مواضع غرب باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از نقدهایی که پایه‌های دولت متزلزل فرانسه را سست‌تر کرد، بی‌تدبیری اولاند در منطقه خاورمیانه و به ویژه در سوریه بود. منتقدان اصلی دولت در بحث سیاست خارجی، اولاند را مورد بیشترین نقدها قرار داده‌اند و معتقدند که بی‌سیاستی و خوش‌باوری دولت فرانسه موجب شد، خطاهای جبران‌ناپذیری را در منطقه خاورمیانه به‌ویژه در حمایت از گروه‌های افراطی داعش انجام دهد.

این متخصص تحولات سوریه بیان کرد: ولی با تمام موج‌های انتقاد علیه دولت فرانسه و با توجه به استعفای کابینه و مشکلات عدیده پیشروی اولاند، باز هم در حال حاضر تنها فرانسه و عربستان سعودی هستند که از مواضع داعش در سوریه دفاع می‌کنند و هنوز به صورت پنهانی و از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس کمک‌های هنگفتی را برای این گروه‌های تکفیری ارسال می‌نمایند؛ تمام این‌ها در حالی است که اوباما در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود اعلام کرده که «خوش‌باوری محض است که فکر کنیم دولت بشار اسد سقوط خواهد کرد و داعش حکومت سوریه را به دست خواهد گرفت؛ ما بعد از یک سال و اندی حضور در سوریه و رصد اتفاقات آن از نزدیک به این نتیجه رسیده‌ایم که اسد در نهایت کنترل اوضاع را به دست می‌گیرد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس