
به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، مديرعامل شرکت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي کشور با تاکيد بر حمايت قاطعانه دولت از سرمايهگذاري بخش خصوصي در بخش حملونقل به ويژه مترو، اتوبوس و تاکسي، از نهايي شدن فاينانس 5 هزار ميليارد توماني براي توسعه قطار شهري در کشور خبر داد و گفت: 3 هزار و 700 ميليارد تومان از اين فاينانس مربوط به تکميل خطوط سه، چهار، شش و هفت متروي تهران است.
محمد رويانيان، رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت کشور در نشست مديران عامل قطار شهري کلان شهرها، با تاکيد بر اينکه سال 90، سال اتحاد و همافزايي و توسعه مترو و ابتکارات جديد در اين بخش است، گفت: دولت در سال آينده يک هزار و 62 ميليارد تومان بودجه عمومي براي توسعه مترو اختصاص داده و به همين ميزان نيز شهرداريها بايد اعتبار اختصاص دهند که بدين ترتيب اعتبار مترو در بخش عمومي به بيش از 2 هزار ميليارد تومان ميرسد.
وي با بيان اينکه از اين ميزان بودجه حدود 300 ميليارد براي تهران در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: از سوي ديگر در بخش يارانه بليط مترو نيز دولت سال آينده، حدود 400 ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده که بخش عمدهاي از آن متعلق به تهران است.
وي با اشاره به اينکه بخش عمدهاي از يارانه بليط مترو متعلق به تهران است، افزود: اين رقم تقريبا هفت برابر بودجه سال 88 در اين زمينه است.
رويانيان با اشاره به اعلام بليط 975 توماني براي مترو در سال آينده نيز گفت: اين عدد به هيچ عنوان درست نيست و تصور ميکنيم شايد نصف آن درست باشد که بخشي از آن را بايد دولت و بخشي را شهرداري به صورت يارانه پرداخت کند تا فشاري به مردم نيايد.
وي با تاکيد بر اينکه اعتبارات اختصاص يافته توسط دولت و شهرداري براي توسعه مترو به هيچ عنوان کافي نيست، گفت: اينکه بخواهيم حمل و نقل را آزاد کنيم کار درستي است، اما زماني اين امر امکانپذير است که مردم نيز توان بالا در پرداخت داشته باشند.
مدير عامل شرکت مادرتخصصي حمل و نقل ريلي کشور تاکيد کرد: تنها راه تحول بنيادين در حمل و نقل آزاد کردن نرخ حمل و نقل و سود ده کردن آن است.
وي عمدهترين مشکل در توسعه قطارشهريهاي کشور را کمبود منابع اعلام کرد و گفت: در حالي که در روسيه عمر مترو 100 سال است، متوسط عمر مترو در کشور ما حدود 15 سال است. اين در حالي است که متوسط عمر مترو در کشورهاي صاحب اين فناوري حداقل 80 سال است ، بدين ترتيب ميتوان نتيجه گرفت مترو در کشور ما بسيار جوان است.
مديرعامل شرکت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي کشور با اشاره به اينکه در مسکو با 100 سال سابقه تنها 150 کيلومتر و در مادريد اسپانيا با 93 سال سابقه تنها 130 کيلومتر احداث شده است، گفت: اين در حاليست که ساخت مترو در کشور طي 25 سال گذشته 110 کيلومتر بوده است.
وي با تاکيد بر اينکه بايد تلاش کنيم تا با جهش، مترو را در کشور عليرغم جوان بودن به پيش ببريم، گفت: مشکل کمبود منابع مالي و نبود استاندارد و انسجام و سياستهاي واحد در بخشهاي مختلف مترو دو امري است که بايد به طور جدي در اين زمينه ورود کرد.
وي با اشاره به تغيير رويکرد شرکت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي کشور از سال 89 گفت: فعال سازي واگن سازيهاي داخلي و عقد قرارداد با آنها، بخشي از اقدامات انجام شده توسط اين شرکت در سال جاري بوده است.
رويانيان با اشاره به فعال شدن قرارداد ساخت 645 واگن توسط شرکت حمل و نقل ريلي براي نخستين بار در کشور گفت: در عين حال تفاهمنامهاي نيز با جهاددانشگاهي براي استانداردسازي سيستمهاي الکتريکي، برق و سامانههاي مترو و منوريل تنظيم شده است که اين قرارداد به زودي امضا خواهد شد.
به گفته رويانيان، از سوي ديگر استانداردسازي زيرساخت شبکه مترو نيز در دانشکده راه آهن و ساخت لکوموتيو ملي نيز در صنايع واگن سازي در حال دنبال شدن است.
وي به موضوع منوريل اشاره کرد و گفت: 13 نوع قطار شهري در کشور داريم، اين در حالي است که تنها موضوع منوريل متاسفانه سياسي شده است.
وي به بحث فاينانس براي مترو اشاره و تاکيد کرد: پنج هزار ميليارد تومان فاينانس از چين براي شبکه مترو کشور نهايي شده است که مصوبات لازم در اين خصوص گرفته شده که از اين ميزان سه هزار و 700 ميليارد تومان مربوط به خطوط سه، چهار، شش و هفت مترو تهران است.
وي با اشاره به اينکه دولت تعهد يک هزار و 800 ميليارد توماني خود را با ماده 68 به بانکها اعلام کرد گفت: اين در حاليست که شهرداري تهران به دليل بدهي به بانکها نتوانسته بود به تعهدات خود عمل کند که در اين خصوص جلسات متعددي بين بانکهاي عامل و شهرداري تهران برگزار شد و سرانجام بانکها متقاعد شدند تا بدهي متروي تهران به خود را با زمين تهاتر کنند.
وي با اشاره به تعهد يکهزار و 800 ميليارد توماني شهرداري در بخش متروي تهران که مربوط به پنج سال بود، افزود: تضمين اين تعهد به امضاي شهردار تهران رسيد و امضاي بانک هم گرفته شد، بدين ترتيب مشکل شهرداري تهران براي باز کردن ال سي و تضمين بدهيهاي معوقه حل شد.
به گفته رويانيان، در اولين جلسه سال 90 چگونگي توجيه اقتصادي و سرمايه گذاري در بخش مترو در دولت مورد تصويب قرار ميگيرد تا در اين خصوص بتوانيم گام اساسي برداريم.
وي با تاکيد بر اينکه نقش بخش خصوصي در توسعه حمل و نقل را نبايد ناديده بگيريم، گفت: بخش حمل و نقل بايد خصوصي شود که در اين خصوص بايد درآمدزايي و سوددهي آن تضمين شود تا سرمايه گذاران وارد ميدان شوند.
وي با اشاره به اينکه 50 تا 60 سال است که حمل و نقل عمومي ما ضرر کرده و به همين دليل نيز توسعه نيافته است، گفت: به عنوان مثال در بخش بار 100 هزار کاميون فرسوده داريم، اما به علت خود مالکي امکان تعويض آنها وجود ندارد. از سوي ديگر آمارها نشان ميدهد 2 برابر ظرفيت بار در کشور فقط کاميون داريم.
مديرعامل شرکت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي کشور بزرگترين چالش حمل و نقل در کشور را دولتي بودن آن عنوان کرد و گفت: بايد حمل و نقل را از تصدي دولت خارج کنيم تا سودزا باشد.
وي با اشاره به اينکه بهترين کانون براي سود دهي بخش حمل و نقل است گفت: در عين حال به علت دولتي بودن هيچ کس سراغ اين بخش نميآيد.
رويانيان با اشاره به اينکه از 140 ميليون تومان قيمت اتوبوسهاي درون شهري دولت 5/82 درصد را يارانه داده و آنها را تنها 20 ميليون تومان ميفروشد، گفت: اين درحالي است که همچنان شاهديم بازهم اتوبوسهاي ما درآمد زا نيستند.
30 تا 40 درصد تاکسيها در خدمت مردم نيستند
مترو خصوصي نشود، آينده آن بدتر از اتوبوس و تاکسي ميشود
وي با اشاره به وضعيت تاکسيها در کشور گفت: 330 هزار تاکسي داريم که متاسفانه 30 تا 40 درصد تاکسيها اصلا در خدمت مردم نبوده و خدمات ارائه نميکنند.
مديرعامل شرکت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي کشور دليل اصلي اين اتفاقات را دولتي بودن بخش حمل و نقل عنوان کرد و گفت: مترو نميتواند ترافيک تهران را از بين ببرد اما ميتواند از ترافيک آن کم کند.
وي ادامه داد: پيشرفته ترين کشور دنيا که حتي 300 کيلومتر مترو دارد، اتوبوسراني بسيار قوي و هوشمند، آژانس و تاکسي مناسب داشته و ترافيک هم در آن وجود دارد.
مديرعامل شرکت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي کشور تاکيد کرد: اگر مترو خصوصي نشود آينده آن بدتر از اتوبوس و تاکسي خواهد بود.
وي با اشاره به اينکه حمل و نقل يک مد نيست بلکه يک صنعت و مديريت است، گفت: در دنيا يکي از شاخصهاي توسعه حمل و نقل عمومي مديريت پارکينگ است، يعني قيمت پارکينگ آنقدر گران و دسترسي به آن آنقدر ساخت است که کسي علاقهاي به استفاده از خودروي شخصي خود ندارد.
مديرعامل شرکت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي کشور با اشاره به اينکه بر اساس قانون بايد سهم مترو در جابجايي مسافران در کشور 10 درصد و در تهران به 30 درصد افزايش يابد، گفت: متقابلا نيز بايد در اين خصوص سرمايه گذاري صورت گيرد.
وي با اشاره به اينکه در تهران در بخش مترو کارهاي خوبي انجام شده است گفت: در عين حال معتقديم بايد عقب ماندگي موجود در اين بخش به سرعت جبران شود که در اين راستا پول دولت و شهرداري کارساز نيست و بايد از روشهاي ديگر مانند EPC، فاينانس داخلي، BOT و BOO استفاده شود.
مديرعامل شرکت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي کشور تاکيد کرد: از شهرداري تهران بيش از ساير شهرها انتظار داريم که مشکلات فاينانس را حل کنند، در عين حال دولت به طور جدي به سمت بازکردن درهاي جديدي به سوي مترو جهت جهش حمل و نقل عمومي است.
وي با تاکيد بر اينکه بايد شبکههاي اتوبوسراني و عرضه و تقاضا در کشور هوشمند شود گفت: براي ساير شهرها نيز دولت در حد توان خود کمک کرده است.
مديرعامل شرکت مادر تخصصي حمل و نقل ريلي کشور از اعلام آمادگي دولت براي حمايت کامل از ورود بخش خصوصي در زمينه حمل و نقل خبر داد و گفت: از سال آينده خصوصي سازي در مترو، اتوبوس و تاکسيراني به طور جدي پيگيري ميشود که در اين خصوص اصلاح قانون سامانههاي ريلي با کمک مجلس انجام شود که اميدواريم نمايندگان مجلس نيز در اين خصوص دولت را ياري کنند.
وي تاکيد کرد: هيچ دولتي خصوصا دولتي که رشته تحصيلي رييس جمهور آن حمل و نقل ريلي است براي توسعه حمل و نقل عمومي خصوصا ريلي، کوتاهي نميکند چرا که کليد توسعه کشور، تقويت حمل و نقل عمومي است.
در ادامه اين جلسه مديران عامل و نمايندگان سازمانهاي قطار شهري کلان شهرهاي کشور به بيان مسائل و مشکلات و ميزان پيشرفت پروژههاي خودپرداختند.
سنگتراش، معاون پشتيباني شرکت متروي تهران نيز در اين جلسه با اشاره به اينکه 10 درصد حمل و نقل در کشور بايد توسط سيستم ريلي صورت گيرد که اين رقم در تهران به حدود 30 درصد بايد برسد، گفت: اين فشردگي کار متاسفانه با تنگناي محدوديت فاينانس بين المللي مواجه شد که در اين راستا متروي تهران تصميم گرفت از طريق عقد قرارداد مجتمعهاي ايستگاهي نسبت به تامين منابع مالي اقدام کند.
وي با اشاره به کمک دولت براي انتشار اوراق مشارکت در بحث متروي تهران گفت: در خط 4 موضوع فاينانس در حال گشايش است و اميدواريم با تمهيدات انديشيده شده اين امر هرچه سريعتر اجرايي شود از سوي ديگر چهار دستگاه حفار نيز در تهران خريداري شده که موجب ميشود کار احداث مترو با سرعت بيشتري به پيش رود.
بهرهبرداري از فاز اول منوريل قم تا دهه فجر آينده
احمدي از سازمان قطار شهري قم نيز در اين جلسه با اشاره به پيشرفت پروژه منوريل قم گفت: بر اساس طرحهاي مصوب 32 کيلومتر خط قطار شهري در اين استان مصوب شده که 18 کيلومتر آن منوريل بوده و 14 کيلومتر آن قطار شهري سبک است که 10 کيلومتر از اين ميزان به صورت قطار زير زميني اجرا ميشود.
وي با اشاره به نصب پايههاي منوريل قم گفت: اميدواريم با برنامه ريزيهاي صورت گرفته فاز اول منوريل قم تا دهه فجر آينده به بهره برداري برسد.
بشيري، نماينده مردم پاکدشت در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين جلسه با اشاره به مرگ سالانه 23 هزار نفر در تصادفات رانندگي گفت: خسارات وارده در اين بخش بسيار زياد است و همه بايد تلاش کنيم تا بخش ريلي در کشور توسعه يابد تا از اين ميزان تصادفات و کشتهها کاسته شود.
وي از آمادگي کامل مجلس براي هرگونه همکاري با شرکت مادرتخصصي حمل و نقل ريلي خبر داد و گفت: متاسفانه همه منتظرند که امکانات بدهند بعد کار کنند اين در حاليست که هنر آن است که دنبال راهکارهاي جديد بگرديم نه آنکه فقط به دنبال پول باشيم.
گروسي، عضو کميسيون صنايع و نماينده مردم شهريار در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به اينکه در صنعت هوايي تحريم هستيم، گفت: بايد تقويت سامانههاي ريلي مدنظر قرار گيرد.
وي تاکيد کرد: بايد سه تا چهار برابر ساير کشورها تلاش کنيم تا عقب ماندگي موجود در اين بخش جبران شود.
وي در عين حال گفت:در بحث اوراق مشارکت نيز مجلس کمک ميکند تا مشکل دولت براي انتشار اين اوراق در بخش حمل و نقل ريلي مرتفع شود.