«جرج جرداق» متفکر و نويسنده مشهور مسيحي که در آستانه 80 سالگي قرار دارد، گفت که هنوز هم براي نگارش کتاب و مقاله درباره شخصيت پيامبر(ص) و امام علي(ع) مشتاق است.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، مديرعامل بنياد انديشه اسلامي در ادامه سفر خود به کشور لبنان با متفکر برجسته جهان عرب و نويسنده مشهور پروفسور «جرج جرداق» در محل راديو لبنان ديدار کرد.
در اين ديدار که مهدي گلجان مديرعامل، محمد زين‌الدين مشاور برنامه‌ريزي و امور راهبردي و موسي عاکفي مشاور امور بين‌الملل بنياد انديشه اسلامي حضور داشتند، پروفسور جرداق با اشاره به تعاملات فرهنگي گسترده جمهوري اسلامي ايران و لبنان، از ابراز علاقه خود براي همکاري با نشريات بنياد انديشه اسلامي خبر داد.
وي با بيان اينکه چهره‌اي که از اميرالمؤمنين علي(ع) نزد متفکران مسيحي ترسيم شده، بسيار نزديک به چهره عيسي‌بن مريم است، بيان داشت که با وجود کهولت سن (حدود 79 سال) هنوز تمايل دارد در مورد شخصيت پيامبر(ص) و امام علي(ع) مقاله و کتاب بنويسد.
وي در اين نشست پيشنهاد داد با همکاري بنياد انديشه اسلامي يک سري مقاله و کتاب پيرامون شخصيت اميرالمومنين(ع) به رشته تحرير درآورد که اين پيشنهاد با استقبال مديرعامل بنياد انديشه روبرو شد. همچنين پروفسور جرداق وعده داد در آينده‌اي نزديک مقاله‌اي با عنوان «علي(ع) شخصيتي جامع، بين پيامبر و عيسي‌بن مريم» بنويسد.
اين نويسنده مسيحي در ادامه گفت: در يکي از کليساهاي کشور ايتاليا، تصويري از حضرت علي(ع) وجود دارد که در آن از اين حضرت به عنوان قديس ياد شده و اين تصوير براي مسيحيان قابل احترام است. وي تعامل و همکاري بين انديشه اسلامي و مسيحي را نکته برجسته قرون معاصر به ويژه قرن حاضر دانست.
پروفسور جرداق که با وجود کهولت سن از هوش و ذکاوت خوبي برخوردار است، از سفرهاي خود به ايران اسلامي به نيکي ياد کرد و سفر به شيراز و زيارت مقبره حافظ و سعدي را از مهم‌ترين وقايع زندگي خود دانست.
جرج جرداق هم‎اکنون برنامه ويژه‌اي در راديو لبنان با عنوان «علي طريقنا» دارد که مخاطبان و دوستداران بسياري را به خود اختصاص داده است.
وي علاوه بر مقالات علمى و برنامه‏هاى راديويى و تلويزيونى، بيش از 30 کتاب ارزشمند تأليف کرده است. يکى از مهم‏ترين آثار جرج جرداق که آن را در 28 سالگى نوشته، کتاب «امام على، صداى عدالت انسانى» است که در سال 1958 ميلادى انتشار يافت. اين کتاب در پنج جلد تدوين شده و انتشار آن به عنوان يک حادثه عظيم در جهان انديشه اسلامى، نظر بزرگان شيعه و سنى را به خود جلب کرد.
بر پايه اين گزارش، مديرعامل بنياد انديشه اسلامي در ادامه سفر خود به لبنان با «سمير سليمان» از نخبگان و اساتيد دانشگاهي اين کشور نيز ديدار داشت.
«سليمان» ضمن ابراز خرسندي از برگزاري اين نشست اظهار داشت: مجلات بنياد انديشه اسلامي نقش مهمي در تعامل و همکاري با نخبگان ايفا مي‌کنند و اگر بتوان توزيع اين نشريات را بهبود بخشيد، بدون شک بر تأثيرگذاري آنها افزوده خواهد شد.
نويسنده کتاب «العلاقات بين العالم اسلامي و الغرب» در ادامه اين نشست به نقش مهم زبان فارسي و ايرانيان در توسعه و ترويج تمدن اسلامي اشاره کرد و گفت: مسايلي مانند آموزش زبان فارسي که روز به روز در لبنان اشاعه مي‌يابد، نشان از عمق رابطه فرهنگي ايران و لبنان در جهان عرب دارد.
وي زبان را يکي از عوامل و عناصر مهم انتقال فرهنگ و ارتقاي روابط فرهنگي ايران و لبنان و ديگر کشورهاي عربي دانست و بر توجه به اين مقوله تاکيد کرد.
تعاملات دانشگاهي، راه‌اندازي و گسترش مرکز ترجمه و برگزاري ورک‌شاپ‌هاي مشترک از مهم‌ترين سرفصل‌هايي بود که دو طرف در مورد آن به توافق رسيدند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس