کد خبر 338682
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳

معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: برای تغییر نایب رئیس فدراسیون فوتبال در حال مذاکره با کفاشیان هستیم.

به گزارش مشرق، رباب شهریان در نشست خبری خود که در خوابگاه نصرت آکادمی ملی المپیک برگزار شد، اظهار داشت: امروز تعامل معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان با سایر ارگان‌ها و نهادهای مربوطه بسیار خوب و نزدیک است. بانوان ما در رشته‌های مختلف مدتی است که موفق ظاهر می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورهای مختلف در بخش ورزش بانوان حضور داوران بین‌المللی است. سال گذشته 35 داور زن مسلمان را به رقابت‌های بین‌المللی اعزام کردیم و امیدواریم که این روند روبه‌رشد ادامه داشته باشد.

معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: در ورزش بانوان استان‌ها سعی کردیم ارتقای مشارکت بانوان را در تصمیم‌سازی آنها افزایش دهیم. یکی از موضوعات که در این باره مطرح می‌شد عدم حضور آنان در این عرصه بود که ما تلاش کردیم این جایگاه را ارتقا بدهیم و بانوان در تصمیم‌سازی استان‌ها نقش بسزایی داشته باشند.

شهریان عنوان کرد: شاید کمتر از 2 درصد از هیئت‌های ورزشی به خانم‌ها اختصاص دارد، تلاش داریم در این زمینه کارهایی انجام داده تا این بخش هم ارتقا یابد. باور داریم بانوان به عنوان نیمی از جامعه باید در تصمیم‌سازی‌ها اثرگذار باشد.

وی گفت: در بحث فدراسیون‌های ورزشی هم مقدماتی آغاز و چیده شده تا خانم‌هایی که تمایل دارند در رأس فدراسیون قرار بگیرند، وارد میدان شوند. در تلاش هستیم بانوان در عرصه مدیریت فدراسیون‌ها حضور مثمرثمرتری داشته باشند.

معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره بحث برگزاری بازی‌های آسیایی خاطرنشان کرد: بازی‌های آسیایی کره‌جنوبی یکی از شاخصه‌هایی که برای آن در نظر گرفته بودیم حمایت از ورزش بانوان بود البته امروز ورزش بانوان در شرایطی است که در برخی از رشته‌ها شانس بالایی برای مدال‌آوری دارند.  اعزام بانوان ما به بازی‌های آسیایی از نظر کمی و کیفی در سطح قابل قبولی قرار دارد و احساس ما کسب نتایج خوب در این باره است.

شهریان در خصوص بحث انتخاب سرمربی تیم‌های ملی خاطرنشان کرد: موضوعات انتخاب سرمربی تیم‌های ملی ارتباطی با معاونت ندارد اما در خصوص انتخاب نواب‌رئیسان در ابتدا هماهنگی‌هایی از سوی رئیس فدراسیون با حوزه ما صورت می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه به نظر می‌رسد نایب‌رئیسان فدراسیون‌ها تاثیر چندانی در تصمیمات ندارند و به‌ طور مثال در مورد فدراسیون فوتبال هنگامی که مسئولان فدراسیون ژاپن به ایران آمده بودند از کمپ بانوان بازدید کردند اما خانم شجاعی در این برنامه حضور نداشت، گفت: بخش اول این سوال که بانوان در تصمیمات دخالتی ندارند، موافق نیستم. همه جا بدین صورت نیست. در مورد فدراسیون فوتبال آقای کفاشیان باید در مورد عملکرد خانم شجاعی تصمیم‌گیری کند. شاید نارضایتی‌هایی وجود داشته باشد و مدیریت در فدراسیون فوتبال اثرگذاری بیشتری می‌خواهد. برای تغییر خانم شجاعی با فدراسیون در حال مذاکره هستیم ولی هنوز تصمیمی در این مورد اتخاذ نشده و گزینه‌ای معرفی نشده است. در خصوص اسم‌هایی که مطرح می‌شود برای جایگزینی ایشان چیزی صحت ندارد و فدراسیون فوتبال درحال صحبت با ما در این زمینه است.

معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: مشارکت بانوان در ورزش همگانی نیاز به ساختارهایی دارد به طور مثال نیاز به وجود سالن یک ضرورت است که ما برای این کار 2 اقدام انجام داده‌ایم. یکی از اقدامات ما مکاتباتی بود که با استان‌هایی که در آنها مجتمع مادران و کودکان را ساختیم بود. به طور مثال مجتمع بعثت مادران و کودکان در اختیار هیئت کشتی قرار دارد. ما مکاتباتی در این مورد داشتیم تا بتوانیم این مجتمع را پس گرفته و به ورزش بانوان اختصاص دهیم. مکاتباتی با تمام استان‌ها داشته‌ایم تا فضاهای مربوط به بانوان را به خودشان برگردانیم.

وی در خصوص اقدام بعدی خود گفت: در بخش پروژه‌های نیمه‌ تمام و آنهایی که مربوط به بانوان است تصمیماتی را اتخاذ کردیم و با هماهنگی با آقای هاشمی معاون وزیر در نظر گرفتیم آن پروژه‌هایی که پیشرفت آنها 80 درصد شده است و آنهایی که می‌بایست ساخته شوند در اولویت قرار گرفته و به بانوان تخصیص داده شود. یکی دیگر از موارد ما در خصوص بحث مشارکت زنان بود که چقدر آنها از فضاهای ورزشی استفاده می‌کنند.

شهریان در خصوص بحث استفاده از مربیان خارجی گفت: مهمترین چالش ما در بخش ورزش زنان بحث رشد بعد قهرمانی آن و ضرورت استفاده از مربیان خارجی است. مربیان داخلی ما انسان‌های توانمندی هستند و خیلی تلاش می‌کنند همین که ما در چنین جایی قرار داریم ماحصل تلاش آنهاست اما برای بخش حرفه‌ای ورزش و حضور پررنگ در المپیک ضرورت حضور مربیان خارجی احساس می‌شود. وقتی با روسای فدراسیون‌ها صحبت می‌کنیم به ما می‌گویند که در خارج از کشور مربیان نخبه وجود ندارند، یعنی آنها می‌گویند که مربی زن نخبه‌ای در سطح جهان وجود ندارد که بخواهیم از وی استفاده کنیم. می‌دانیم اکثر کشورهای خارجی در بخش بانوان هم از مربیان مرد استفاده می‌کنند که ما به سبب شرایط کشورمان و ارزش‌هایی که داریم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. در هر صورت فدراسیون‌ها باید مربیان را شناسایی کرده و سعی کنند که آنها را جذب کنند.

معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: با آقای هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک در این مورد صحبت کرده‌ام. ایشان به من گفت باید بحث این موضوع را دنبال کنیم و قول‌های مساعدی در راستای این زمینه ایشان به من داد. البته زمانی که در دوره قبل در کمیته ملی المپیک و وقتی که ارز دچار نوسانات شدید شد و ارز گران شد مسئولان وقت سریعا از بین مربیان زن و مرد مربیان زن را حذف کردند که این خیلی دردناک بود. در حال حاضر کمیته قول‌های مساعدی به ما داده است که در این باره قرار است کمک شایانی انجام دهد. وقتی می‌خواهیم ورزش بانوان المپیکی شود بالطبع کادری که با ورزشکاران کار می‌کند باید حرفه‌ای باشد. ووشو را نگاه کنید به چه صورت عمل می‌کند. یکی دیگر از موارد برای مربی خارجی انتخاب صحیح و زمان مناسب است. گاهی مربی به ایران آمده و زمان حضورش مناسب نبوده و یا کم بوده است. قطعا اگر شاخصه‌های مختلف درست باشد این امر مشکلی نخواهد داشت.

شهریان در خصوص بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها گفت: بحث حضور زنان در ورزشگاه 2 ممورد دارد. یک بحث ورود آنها به ورزشگاه‌های فوتبال و بحث دیگر، سایر رشته‌هاست. پس از آن جریانی که برای والیبال پیش آمد گفتیم یک بار برای همیشه باید این قضیه تحلیل و بررسی شود. باید دید نقاط ضعف و قدرت این موضوع چیست؟ حوزه بانوان وزارت ورزش جلساتی را با خانم ملاوردی در نهاد ریاست جمهوری داشته است. ما می‌خواهیم بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را از دیدی دیگر نگاه کنیم. دید ما خانواده‌محوری است. اگر خانواده‌محوری را در ورزشگاه داشته باشیم و با اعتقاد و عرق ملی انگیزه‌هایی ایجاد کنیم شرایط متفاوت خواهد بود. باید یک نگاه دیگر وجود داشته باشد. بحث حضور فقط مختص به ورزش نیست بلکه حضور بانوان یک بحث فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است.

وی ادامه داد: در برخی از رشته‌ها حضور بانوان اصلا در ورزشگاه جایز نیست. ما عرف‌ها و ارزش‌های اجتماعی داریم که شخصا به شدت به آن پایبند هستم. رفتن بانوان به ورزشگاه‌های شنا، کشتی و وزنه‌برداری جایز نیست اما در برخی از رشته‌ها می‌توان شرایط حضور بانوان را با ایجاد شرایطی خاص مهیا کرد. به طور مثال وقتی برای یک بازی حجم زیادی از تماشاگران وارد ورزشگاه می‌شوند، نیاز است که مایحتاج بانوان، ورود و خروج آنها و سایر شرایط مهیا شود که در حال حاضر این امکان موجود نیست. باید شرایط و تمهیداتی باشد که بانوان بتوانند از آنها استفاده کنند. بانوان هم شهروندان این کشور هستند.

معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: شرایط در سایر رشته‌ها با حفظ شرایطی خاص امکان‌پذیر است. باید یک بار برای همیشه این موضوع را نهایی کرده و سلایق شخصی را کنار بگذاریم. نگاه ما در خصوص حضور بانوان منظر خانوادگی است. باید در ساخت ورزشگاه‌ها شرایط جدیدی فراهم شود که خانم‌ها بتوانند وارد آن شوند. برای تصمیم‌گیری راجع به این موضوع نمی‌توان در حال حاضر قطعا بگویند که بانوان بروند یا نروند چون تصمیم‌گیرنده قطعی در این باره وزارت ورزش نیست و باید با ارگان‌های مربوطه تماس‌های لازم و مکاتبات مختلف صورت بگیرد.  البته ما هرچه تلاش کردیم که مستندات قانونی برای عدم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها پیدا کنیم موفق به این کار نشدیم اما در حال بررسی شرایط هستیم تا با کمک نهادهای مختلف این مشکل را رفع کنیم.

وی در خصوص بحث عدم قدرت تصمیم‌گیری نایب‌رئیس بانوان در فدراسیون‌ها گفت: اینکه می‌گویید نایب‌رئیس ورزش بانوان و نایب‌رئیس بانوان در فدراسیون‌ها در سایه هستند را قبول ندارم. رئیس فدراسیون متولی یک رشته ورزشی است و قطعا نایب رئیس بانوان باید با فدراسیون مربوطه و رئیس آن هماهنگ باشد. متاسفانه در برخی رشته‌ها نواب رئیس بانوان بی‌توجهی‌هایی به بخش خودشان می‌کنند اما خیلی‌ از رشته‌های ما مانند تکواندو و ووشو تلاش‌های زیادی می‌کنند، البته ما شرح وظایف را نوشته‌ایم اما هنوز بحث اساسنامه فدراسیون‌ها حل نشده است. این بخش باید در فدراسیون‌ها اصلاح شود.

شهریان  یادآور شد: خیلی تلاش داشتیم تا بتوانیم یک بانوی دوچرخه‌سوار را به بازی‌های آسیایی اعزام کنیم که رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری با این موضوع مخالفت کرد. این در همان راستای بحث قبلی است. باید حمایت بیشتری از ورزش بانوان شود.

وی در خصوص سوال خبرنگاری که در خصوص شجاعی نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال سوال کرد، گفت: خانم شجاعی باید خودش این بحث را در فدراسیون مدیریت کند تا حل شود. باید چالش‌های موجود بین ایشان و کفاشیان رفع شود و دیگر شاهد چنین چیزی نباشیم.

معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: ما در بازی‌های آسیایی اینچئون خیلی بهتر از بازی‌های آسیایی گوانگژو ظاهر می‌شویم. قطعا در رشته‌هایی که بانوان ما شرکت می‌کنند مدال خواهیم گرفت و حتما طلا می‌گیریم. آن قدر دختران ورزشکار ما قوی شده‌اند که این بسیار برای ما ارزشمند است. بانوان ورزشکار ایران در ابعاد اخلاقی نمونه بارز یک الگوی زن مسلمان هستند. نگاهی حمایتی برای فعالیت بانوان در سراسر استان وجود دارد.

شهریان با یادآوری خاطره‌ای گفت: یک زمان می‌خواستیم به ورزش بانوان توجه کنیم و یک جمله را به زبان می‌آوردیم که به شدت من را آزار می‌داد. می‌گفتیم ورزش برای معلولین، کودکان، پیرها و بانوان مفید است اما امروز چنین نگرشی در وزارت ورزش وجود ندارد چرا که قانون ورزش در حال نوشته شدن است و دیگر آن نگاه‌های قدیمی از ورزش بانوان برداشته شده است. بانوان امروز نیاز به حمایت زبانی ندارند بلکه باید در محیط قانونی قرار بگیرند تا الزامات قانونی به آنها کمک کند. ورزش بانوان امروز در سرچشمه قرار دارد و دنبال شهر خودش می‌گردد. امروز ما در حال نوشتن لوایح قانون جامعه ورزش هستیم و باید به بحث بانوان توجه کنیم.

وی در خصوص بحث لباس کاروان ایران در بازی‌های آسیایی و یک شکل بودن آن یادآور شد: از همان روز اول که بحث بازی‌های آسیایی مطرح شد خیلی روی لباس رژه بانوان حساس بودند. از چندین طراح دعوت کردم تا طرح مناسبی را برای لباس بانوان ارائه کنند. سعی کردیم یک طرح ایرانی باشد و لباس‌های مناسبی در دهکده بازی‌ها روز رژه و بر روی سکو داده شود. این دوره مانند المپیک لندن نیست که هر کسی لباس مختلفی داشته باشد.

معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در خصوص فدراسیون اسلامی ورزش زنان گفت: یکی از بخش‌هایی که در کمیته ملی المپیک فعالیت می‌کند این فدراسیون است. فعالیت آن از قبل هم با کمیته بوده و برای فعال‌سازی مجدد آن اقداماتی شده است که مجددا راه‌اندازی شده است. با توجه به اینکه فدراسیون اسلامی ورزش زنان مدتی غیرفعال بوده، برای راه‌اندازی مجدد آن باید تغییراتی صورت بگیرد که احتمالا بعد از بازی‌های آسیایی خواهد بود.

شهریان در خصوص عدم اعزام سوارکاری به بازی‌های آسیایی گفت: از ابتدا هم سوارکاری در لیست اعزامی به بازی‌های آسیایی قرار نداشت.

وی در خصوص شمشیربازی و عدم اعزام آن به بازی‌های آسیایی همچنین شرایط والیبال بانوان گفت: ما لیست را بسته بودیم که یک نفر در شمشیربازی بانوان به مسابقات اعزام شود این نظر آقای باقرزاده رئیس فدراسیون بود اما پس از مدتی ایشان منصرف شد و دلیلش هم نتایج بانوان که قبل از آن در رقابتی شرکت کرده بودند بود. در مورد والیبال هم یک بحث اصولی، علمی و تخصصی وجود دارد که والیبال پسران آن را انجام داد و امروز به چنین جایگاهی رسید. با داورزنی در مورد والیبال بانوان صحبت کردم و او به من گفت، همین کار برای بانوان در حال انجام شدن است که البته باید توجه کنیم این موضوع زود بازده نیست و باید کمی صبر کرد.

معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در پایان خاطرنشان کرد: نگاه من به ورزش بانوان عشقی است، کارم را یک رسالت و وظیفه می‌دانم، عاشق ورزش بانوان هستم و تمام تلاشم را برای رشد این بخش از ورزش می‌کنم. هر روز که سر کار می‌روم براساس وظیفه نیست بلکه به خاطر عشقی است که به این بخش دارم و همیشه پیش خود می‌گویم باید کاری در این باره انجام دهم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس