"کریستف هورستل" ضمن تأیید شنود آلمان از مقامات آمریکا و ترکیه و همچنین کمک به رژیم صهیونیستی، از برخی تلاش‌ها دیگر برای تخریب چهره بین‌المللی آنگلا مرکل خبر داد.

گروه بین‌الملل مشرق- اخیراً اخباری درباره شنود مقامات آمریکایی توسط آلمان و همچنین کمک نظامی برلین به رژیم صهیونیستی در حالی که مردم دنیا به شدت حمله اسرائیل به نوار غزه را محکوم می‌کنند، منتشر شده است.

"کریستف هورستل" رئیس حزب "مرکز جدید"، خبرنگار، و مشاور سابق دولت آلمان در افغانستان و پاکستان است و در مأموریت‌های خود به آمریکا، انگلستان، هند، عراق و اردن سفر کرده است. خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص شنود مقامات آمریکایی و همچنین کمک آلمان به رژیم صهیونیستی با کریستوف هورستل مصاحبه کرده که متن این گفتگو به شرح زیر است.

آلمان مرتباً مکالمات وزیر خارجه آمریکا را شنود می‌کند /// افضل

اخیراً اخباری در خصوص شنود آلمان از مکالمات مقامات آمریکا و ترکیه منتشر شده است. تحلیل شما از علت انتشار این خبر توسط رسانه‌های آلمانی چیست؟

درباره موضوع شنود مکالمات محرمانه هم در آمریکا و هم در کشور متحدمان در ناتو یعنی ترکیه و علنی شدن آن‌ها مهم است که توجه داشته باشیم آیا افشای این اخبار به سود دولت آلمان هست یا خیر. در شرایط بحرانی کنونی که رسانه‌ها نه تنها تحت کنترل دولت آلمان، بلکه اغلب هم‌جهت با منافع آمریکا هستند بسیار اتفاق می‌افتد که اخباری که منتشر می‌شود به سود واشنگتن است نه به سود دولت آلمان.

خبری که شما به آن اشاره کردید بی‌شک به سود دولت آمریکاست نه دولت آلمان. دلیل این اتفاق، اعتراض آلمان به شنود همه مکالمات در این کشور توسط آمریکا بود. این شنود شامل همه مکالمات مردم آلمان در هر زمان می‌شد. هر گونه مکالمه‌ای در آلمان چه با گوشی همراه، چه با خط ثابت، چه با اسکایپ، چه از طریق ایمیل و هر نوع دیگری توسط آژانس امنیت ملی آمریکا شنود می‌شد. حتی مکالمات مرکل با گوشی همراهش هم شنود می‌شده است. بعد از ناتوانی مقامات آمریکایی در پاسخ دادن به اعتراضات آلمان، ما فرمانده پایگاه سیا در برلین را اخراج کردیم.

تحت این شرایط و برای تلافی کردن این اقدام آلمان و به نظر من به نیابت از آمریکایی‌ها بود که این اخبار شنود مقامات آمریکایی به ویژه جان کری وزیر خارجه و هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا پخش شد. تصور می‌کردند که این اخبار می‌تواند کمک خوبی به آن‌ها بکند، با توجه به بحث‌های گوناگونی که درباره جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در حال حاظر مطرح است.

این شنود چگونه و با چه هدفی انجام شده است؟

من هیچ اطلاعات جدیدی را افشا نمی‌کنم، بلکه فقط به نقل از مقامات و رسانه‌های آلمانی می‌گویم که ماجرای شنود مکالمات جان کری و هیلاری کلینتون توسط آلمان، به گفته رسانه‌ها و مقامات آلمانی از این قرار بود: نیروهای اطلاعاتی آلمان به شکل کاملاً عادی و معمول، مکالمات بین هواپیماها و پایگاه‌های زمینی را کنترل می‌کنند. به طور تصادفی، مکالمات جان کری و هیلاری کلینتون نیز در این عملیات‌ها ضبط شده بود. طبق قانونی که در سازمان‌های اطلاعاتی آلمان وجود دارد، موضوع به اطلاع رئیس سازمان اطلاعات آلمان رسید. ظاهراً قانون جدیدی نیز در این‌باره وضع شده که طبق آن هرگونه مکالمه که به صورت اتفاقی از مقامات خارجی ضبط شده باشد، بلافاصله و قبل از این‌که به اطلاع کسی برسد، باید از بین برود.

آلمان مرتباً مکالمات وزیر خارجه آمریکا را شنود می‌کند /// افضل

البته اگر از من بپرسید، چنین اخباری واقعیت ندارد و قانون جدیدی وضع نشده است. به علاوه، به اعتقاد من شنود مکالمات جان کری و هیلاری کلینتون نیز اتفاقی نبوده است. این کار مرتباً توسط آلمان صورت می‌گیرد اما تفاوت بین شنود مکالمات توسط آمریکا با شنود توسط آلمان که مورد تأکید مقامات آلمانی نیز هست، در این است که آلمان تنها مکالمات یک فرد خاص را شنود می‌کند در حالی که آمریکا به مکالمات تمام شهروندان آلمانی گوش می‌دهد. مقامات آلمان اصرار دارند که این کار آمریکا قابل قبول نیست و باید فوراً متوقف شود. با وجود این آمریکا دو پایگاه بزرگ در آلمان تأسیس کرده است که یکی از آن‌ها در پایگاه نظامی تحت کنترل آمریکا در نزدیکی فرانکفورت است. در این پایگاه‌ها شنود دسته‌جمعی مردم آلمان توسط آمریکا صورت می‌گیرد و این همان چیزی است که آلمان با آن مخالف است.

و اما موردی که درباره ترکیه بود. همه می‌دانند که ترکیه تلاش می‌کرد تا ناتو را به جنگ علیه سوریه وادار کند. گروه‌های افراطی را که تحت کنترل داشتند به سوریه می‌فرستادند و از همه روش‌هایی که می‌توانستند استفاده می‌کردند تا حکومت سوریه را سرنگون کنند. به هیچ وجه انگیزه سیاسی نداشتند، بلکه می‌خواستند سوریه را به شورش داخلی گرفتار کنند. بنابراین آلمان نمی‌خواست خودش را درگیر این بازی ترکیه کند و اجازه نمی‌داد تا از سربازانش سوء استفاده شود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم بفهمیم که در بین مقامات ترکیه چه می‌گذرد. دلیل شنود برخی از مقامات ترکیه نیز همین بود. امروز صبح هم خبردار شدیم که مرکل در تماس تلفنی با مقامات ترکیه به توافق رسیده‌اند که آژانس‌های اطلاعاتی دو طرف بین خودشان این مشکل را برطرف کنند.

انتشار این اخبار توسط هفته‌نامه "اشپیگل" هم جالب توجه است، چون بسیاری می‌گویند این هفته‌نامه تحت کنترل صهیونیست‌هاست.

نمی‌توانم درباره کنترل صهیونیست‌ها روی اشپیگل چیز زیادی بگویم، اما می‌دانم که آمریکایی‌ها روی این هفته‌نامه کنترل بسیار زیادی دارد. بنابراین من خودم در سخنرانی‌هایم اشپیگل را طبل جنگ آمریکایی می‌نامم. اگر ناتو بخواهد با کسی جنگ کند، اشپیگل زودتر از همه روی طبل این جنگ می‌کوبد. درباره نفوذ صهیونیست‌ها هم می‌توانم بگویم که بسیار عمیق است، اما نمی‌دانم آیا کنترل اشپیگل به دست آن‌هاست یا خیر.

آلمان مرتباً مکالمات وزیر خارجه آمریکا را شنود می‌کند /// افضل

موضوع دومی که می‌خواهم در مصاحبه با شما به آن بپردازم، خبر منتشر شده در خصوص کمک نظامی مرکل به اسرائیل طی چند روز گذشته است. لطفاً توضیح بدهید که این کمک‌ها چه بوده و چرا اخبار آن به صورت علنی منتشر شده است.

کمک ما به اسرائیل شامل برخی چاشنی‌های انفجاری بود. ما در موقعیت دشواری هستیم. اسرائیل هفته‌ها درگیر یک کشتار جمعی در غزه بود که طی آن بیش از دو هزار نفر کشته شدند. در اخبار آلمان هم آمده بود که بیش از 500 نفر یعنی بیش از یک چهارم آن‌ها کودک بوده‌اند. بیش از 250 نفر از کشته‌شدگان هم زن بوده‌اند و حدود 100 نفر هم افراد کهن‌سال. یک چهارم از جمعیت منطقه الآن آواره شده‌اند، سی هزار خانه ویران شده است. من نام این را جنگ نمی‌گذارم، چون در جنگ تا اندازه‌ای بین دو طرف توازن قدرت هست، اما این اتفاق یک کشتار جمعی است.

در این شرایط، اصرار آلمان به ارسال سلاح به اسرائیل یک نشانه واضح از حمایت سیاسی آلمان از کشتار جمعی مردم فلسطین است. من به عنوان یک آلمانی صد در صد با این کار مخالف هستم و به نظرم یک جنایت است. نه تنها جنایت است، بلکه تخلف هم هست. بر اساس قوانین آلمان، تجارت خارجی و ارسال سلاح به مناطق دچار بحران یا جنگ که مسلماً شامل سرزمین‌های اشغالی هم می‌شود، قدغن است. بنابراین ارسال سلاح به اسرائیل کاملاً با قوانین آلمان در تضاد است.

می‌توانستند این کار را مخفیانه هم انجام بدهند. به نظر شما چرا باید خبر چنین کمکی را رسانه‌ای کنند؟

به نظر من هرگونه انتشار این اخبار در حال حاضر دو جنبه بسیار متفاوت دارد: اولاً چهره مرکل را در نظر مردم آلمان خراب می‌کند، چون مردم آلمان کاملاً حامی فلسطینیان هستند و اسرائیل در این حمله اخیر، بخش دیگری از ابروی از دست رفته خود را به باد داد. دوماً، این اخبار علناً نشان می‌دهد که دولت مرکل تا چه اندازه حامی اسرائیل است، حتی زمانی که دست به کشتار دسته‌جمعی فلسطینیان زده است.

آلمان مرتباً مکالمات وزیر خارجه آمریکا را شنود می‌کند /// افضل

مورد دوم و این‌که مرکل از اسرائیلی حمایت می‌کند که مردم فلسطین را قتل‌عام کرده است، داستانی است که برای انتشار در جامعه جهانی ساخته شده است. در حالی که تخریب چهره مرکل با هدف تأثیرگذاری روی مردم داخل آلمان انجام شده است، بی‌اعتبار کردن مرکل و سیاست‌‌های او هم ضربه دیگری است که آمریکا می‌خواهد به آلمان وارد کند، چون آلمان بزرگ‌ترین مانع سر راه آمریکا برای وادار کردن ناتو به مقابله با روسیه بوده است.

بنابراین آن‌چه آمریکایی‌ها می‌خواهند این است که چهره مرکل را مخدوش کنند، به ویژه در این شرایط و به دلیل جلوگیری آلمان از تصویب تحریم‌های بیش‌تر علیه روسیه که دلیل آن هم منافع اقتصادی آلمان است. ما روابط بسیار خوب سیاسی با روسیه داریم. روابط بسیار موفق تجاری و اقتصادی در حجم بالا با هم داریم، اما آمریکایی‌ها می‌خواهند این روابط را تخریب کنند. بنابراین به نظر من، افشای این اخبار هم بار دیگر مطابق با منافع واشنگتن انجام شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
    0 0
    آمریکا به متحدین خودش هم رحم نمیکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس