کد خبر 338293
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲

برخی منابع اعلام کردند وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرده ریاض دیگر در پی تغییر دولت سوریه نیست.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «سوریه الآن» در تحلیل عدم حضور روسیه در رخدادهای اخیر خاورمیانه و بازگشت آمریکا به عراق و سوریه به بهانه مبارزه با گروهک تکفیری داعش نوشت: روسیه این روزها درگیر انتخابات پارلمانی در اوکراین است تا بتواند درگیری در شرق این کشور را حل کند.

به گزارش این پایگاه و به نقل از برخی منابع، در سایه این تحولات، ریاض بار دیگر بر سر مسئله سوریه با موسکو تماس برقرار کرد. این در حالی است که روسیه پس از سفر «بندر بن سلطان» رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به این کشور، دیگر تماسی با ریاض نداشته است.

به گزارش این منابع، «سعود الفیصل» وزیر امور خارجه عربستان به «ولادیمیر پوتین» ابلاغ کرده که موضع ریاض در قبال سوریه تغییر کرده است.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه عربستان همچنین تاکید کرد که ریاض دیگر نمی خواهد دولت سوریه سرنگون شود، بلکه خواهان تغییر در رهبری این کشور است.

این منابع افزودند: سعود الفیصل به گوش دولتمردان روسیه رسانده است که عربستان اندیشه دولت انتقالی را در سر دارد که مبتنی بر مسئله اصلاحات قانونی اساسی و انتقال اختیارات رئیس‌جمهور است.

به نظر می‌رسد که عربستان و برخی از همپیمانان غربی آن در این زمینه قصد دارند آنچه در عراق صورت گرفت را در خصوص سوریه انجام دهند.

این منابع همچنین گزارش دادند که احتمالا «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» ولی عهد عربستان برای بررسی این موضوع و هماهنگی با طرف فرانسوی به پاریس سفر کند.

این در حالی است که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه برگزاری کنفرانس بین المللی در پاریس با عنوان «برای امنیت عراق و مبارزه با داعش» را خواستار شد که به نظر می‌رسد اقدام این مقام فرانسوی در راستای اقدام عربستان باشد.

به گزارش این منابع، هدف واقعی از برگزاری این کنفرانس، ایجاد جنجال بین المللی تازه‌ای برای کنار گذاشتن بشار اسد و باقی نهادن دولت سوریه است. ولی در سایه فقدان هرگونه راهبرد روشنی از سوی آمریکا برای مقابله با گسترش نفوذ داعش، به نظر می‌رسد نقشه جدید عربستان – فرانسه درباره سوریه غیر قابل اجراست؛ زیرا اوضاع عراق و سوریه بسیار متفاوت است.

این مسائل درست زمانی مطرح می‌شود که روابط فرانسه و روسیه به خاطر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه موسکو بسیار متشنج است و این مسئله نیز از برقراری هر گونه تماس جدی میان طرفین درباره پرونده سوریه جلوگیری می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    خودتی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس