کد خبر 338186
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی که پیش از این سال‌ها در سمت معاون اول قوه قضائیه قرار داشت، طی حکمی به عنوان دادستان کل کشور منصوب شد؛‌ مرد ۵۴ ساله‌ای که همزمان به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان نیز دارای مسئولیت است.

به گزارش مشرق، سیدابراهیم رئیسی متولد اول شهریور 1339 در مشهد است که از سال 1378 به مدت 15 سال در سمت معاون اول قوه قضاییه در دوره‌های آیت‌الله هاشمی شاهرودی و دوره اول آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، قرار داشته است.

وی پس از طی تحصیلات ابتدایی در نوجوانی به شوق فراگیری علوم دینی و قرآنی‌، پا به عرصه تحصیل در علوم دینی نهاد و پس از چند سال تحصیل مقدماتی در حوزه علمیه مشهد مقدس برای طی مدارج علمی حوزوی، در حالی که 15 سال بیش‌تر نداشت وارد مهم‌ترین پایگاه علمی و فقهی تشیع‌، حوزه علمیه قم شد و به سرعت سطوح عالی را با درک محضر اساتید و علمای بزرگ حوزه همچون آیات عظام مشکینی‌، نوری همدانی‌، فاضل لنکرانی، خزعلی‌، فاضل هرندی‌، ستوده و مروی خراسانی با موفقیت پشت سر گذاشت‌. ایشان همچنین با اهتمام از دروس خارج فقه و اصول نزد مقام معظم رهبری‌، آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی و آیت‌الله مرعشی و آیت‌الله شاهرودی بهره وافر برده است.

حجةالاسلام رئیسی از محضر دروس خارج مقام معظَّم رهبرى و آقایان مجتبى تهرانى‏ و هاشمی شاهرودی استفاده کرده است. عزم مستحکم و اراده قوی وی را همزمان به گذراندن دوره های آموزش عالی دانشگاهی رهنمون ساخت. ایشان به دوره‌های آموزش عالی دانشگاهی در سطوح فوق‌لیسانس و دکترا نایل گشت و با فراغت از دوره دکترای فقه و مبانی با گرایش حقوق خصوصی هم اکنون به امر مهم تدریس و تربیت نسل جوان جامعه در حوزه و دانشگاه پرداخته است‌.

از آثار علمی وی، نگارش رساله‌ای در باب ارث بلا وارث که مورد استقبال و تشویق چند تن از فقهای مشهور قرار گرفته و در حال چاپ است و همچنین ارائه مقالات علمی از جمله موضوعاتی مانند: تعداد اسباب مسئولیت، مفهوم رهن در فقه و قانون؛ بیع فاسد و آثار آن، مدیریت و نظارت کارآمد، تاریخ بازرسی در ایران،‌ نظارت اثر بخش، تأثیر متقابل تصمیمات قضائی و اقتصادی، جایگاه نظارت و بازرسی در اسلام از جمله مقالات علمی اوست.

همچنین حجةالاسلام رئیسی سخنرانی‌های علمی و متعددی در کنفرانس‌های داخلی و خارجی در باب مدیریت اسلامی، نظارت و اثر بخشی مباحث حقوقی و قضایی داشته که در نشریات، مجلات و کتب مختلف به چاپ رسیده است.

وی در حال حاضر نیز یکی از اعضا و عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری است که همزمان با آغاز دور دوم ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی به سمت دادستان کل کشور منصوب شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس