کد خبر 337694
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳

طی دوسالی که از ناپدید شدن «جیمز فولی» عکاس-خبرنگار آمریکایی می‌گذشت، رسانه‌های متعدد غربی روایت‌های متعددی را در رابطه با سرنوشت وی و نحوه ربایش او منتشر کردند. او هفته گذشته بار دیگر خبرساز شد.

گزارشی از گروگانگیری «خبرنگار آمریکایی»به گزارش مشرق، «جیمز فولی» درحالیکه لباسی نارنجی رنگ و بدون یقه که پوشش زندانیان گوانتانامو را یادآوری می‌کند بر تن دارد، با قامتی راست و بدون لرزش زانو زده. قاتلش که خود را «شوالیه» خلیفه خودخوانده دولت به گمان خودشان اسلامی معرفی می‌کند، درحالیکه به گواه متخصصان بررسی صدا، لهجه لندنی دارد تمام قد سیاه پوشیده، صورت خود را پوشانیده و چاقوی کوتاهی در دست دارد...

دو سال پیش در 22 نوامبر 2012، درست روز شکرگزاری، خودروی حامل جیمز فولی عکاس خبرنگار مستقل 38 ساله آمریکایی که با گلوبال پست همکاری می‌کرد، در شمال غرب سوریه درحالیکه به سمت مرز ترکیه در حرکت بود متوقف می‌شود. مردان کلاشنیکف به دست، با شلیک چند تیرهوایی وی را به پیاده شدن از خودرو مجبور میکنند. این آخرین تصویر از جیمز فولی پیش از ربوده شدنش است.

در ماه می سال 2013، شش ماه پس از ناپدید شدن جیمز فولی، CNN در گزارشی می‌نویسد: بالبونی، مدیرعامل گلوبال‌پست، در سخنرانی‌اش به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، با اشاره به اسنادی که از آنها با عنوان «اسناد بسیار محرمانه» یاد کرد گفت «به احتمال بسیار زیاد، گروه‌های شبه نظامی حامی دولت سوریه وی (جیمز فولی) را ربوده و تسلیم نیروهای دولتی سوریه کرده‌اند.» وی افزود «از منابع بسیار معتبر و محرمانه گزارشات مستقلی دریافت کرده‌ایم که با دسترسی مستقیم و غیر مستقیم، ارزیابی ما مبنی براینکه جیم (جیمز فولی) توسط دولت سوریه و در زندان یا بازداشتگاهی در دمشق نگهداری میشود را تایید میکنند.»

در ادامه گزارش، CNN به تکرار و با ارجاع به منابع بسیار محرمانه‌اش براینکه جیمز فولی در بازداشت دولت سوریه است تاکید می‌کند و از سوی دیگر اشاره می‌کند «با اینحال دولت سوریه، تاکنون از محل نگهداری فولی ابراز بی‌اطلاعی کرده است.»

اکتبر 2013، در زادروز 40 سالگی جیمز فولی، گاردین طی گزارشی با اشاره به دیدارهای مثبت پدر و مادر فولی، با بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل، از دایان فولی، مادر جیمز اینطور نقل میکند «(سفیر سوریه) بسیار با ما همدلی کرد و به عنوان پدر و مادر (جیمز)  برایمان زمان اختصاص داد که این بسیار امیدوارکننده بود، او به ما گفت جیمز در بازداشت حکومت سوریه نیست و به احتمال زیاد توسط یکی از گروه‌های شورشی تندرو در شمال غرب سوریه ربوده شده.» با اینحال گاردین دوباره ایده بازرسان مبنی بر اینکه جیمز فولی توسط دولت سوریه دستگیر شده را تکرار می‌کند و البته اشاره می‌کند که خانواده جیمز با نظر بازرسان چندان موافق نیستند.

 

اگر گزارشات مربوط به ناپدید شدن جیمز فولی در دو سال گذشته را مرور کنیم، رسانه‌های غربی یکصدا به نقل از منابع به گفته آنها معتبر و اسناد بسیار محرمانه تاکید دارند که جیمز در زندانهای دمشق (یا حومه) و تحت نظارت دولت سوریه نگه‌داری می‌شود. با اینحال روز چهارشنبه، پس از دوسال بی‌خبری کامل، تصویر جیمز فولی در ویدئوی هولناک منتشر شده توسط تروریست‌های داعش مشاهده شد. ویدئویی که اعتبارش در فردای روز انتشار توسط کاخ سفید تایید شد.

20 اوت در اینباره از «ایلیا مغنایر» تحلیلگر امور خاورمیانه و مدیر بخش بین‌الملل گروه رسانه‌ای «الرای» پرسیدم که اینگونه پاسخ داد: «بسیار محتمل است که گروه‌های تندرو مانند جبهه النصر، گروه جهاد اسلامی، احرار یا... وی (جیمز فولی) را ربوده باشند و این گروه‌ها بعدا فولی را به داعش تحویل داده‌اند یا در منطقه‌ای از وی نگه‌داری کرده‌اند که بعدا به تصرف داعش درآمده چراکه در زمان مفقود شدن فولی، داعش به شکل منسجم کنونی وجود نداشت و این اتفاقیست که رخدادش در عراق زمان زرقاوی (پیش از 2006) پیشینه دارد.» آقای مغنایر در ادامه تاکید می‌کند که «اگر دولت سوریه در دستگیری فولی نقش داشت هرگز او را به داعش تحویل نمی‌داد، چرا که می‌توانست برسر آزادی او مذاکره و معامله کند.»

در دو سال گذشته سوریه خطرناکترین کشور برای خبرنگاران بوده، بنابر گزارش CPJ کمیته حمایت از خبرنگاران، دستکم 69 خبرنگار هنگام پوشش خبری درگیریها در سوریه کشته شدند، بیش از 80 خبرنگار دزدیده شده‌اند و حدود 20 خبرنگار بومی و بین‌المللی نیز در سوریه ناپدید شده‌اند که گمان می‌رود تعداد زیادی از آنها در گروگان تروریست‌های داعش باشند.

ربودن خبرنگاران و کشتن آن‌ها در میان گروه‌های تندرو همچون القاعده و طالبان بی‌سابقه نیست. بخاطر بیاوریم در فوریه 2002 «دانیل پیرل» خبرنگار وال استریت ژورنال و مسئول دفتر جنوب آسیا، توسط شبه‌نظامیان پاکستانی ربوده و در اقدامی مشابه از مرگ او بعنوان یک پیام بسیار خشن ویدئویی از سوی القاعده پاکستان به ایالات متحده استفاده شد.

پس از انتشار ویدئوی قتل جیمز فولی، 20 اوت، «جان کربی» دریادار دوم و سخنگوی وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه‌ای از تلاش‌های اخیر ایالات متحده در راستای نجات شهروندان خود پرده برمی‌دارد و عنوان می‌کند «ایالات متحده در عملیات نجات اخیر خود، تلاش کرد تعدادی از شهروندان آمریکا که در سوریه توسط داعش گروگان گرفته شده‌اند را آزاد کند. این عملیات که نیروهای زمینی و هوایی درآن شرکت داشتند بر شبکه گروگانگیر درون داعش تمرکز داشت متاسفانه این ماموریت موفقیت‌آمیز نبود چون گروگان‌ها در زمان عملیات در محل هدف نبودند.»

بیانیه پنتاگون تایید می‌کند که مقامات ایالات متحده بر اینکه جیمز فولی بدست داعش ربوده شده آگاهی کامل دارند. از طرفی اینترنشنال بیزنس تایمز، 20 اوت طی گزارشی به نقل از منابع سوری که پیش از این در زمینه نجات خبرنگاران ربوده شده در سوریه فعالیت می‌کردند می‌نویسد جیمز فولی توسط تیپ داوود که با نام «جیش المجاهدین» نیز شناخته می‌شود ربوده شد؛ گروهی که در ابتدا با مخالفین «میانه‌رو» در سوریه مانند ارتش آزاد همگام بود ولی ماه گذشته در گروهی 1000 نفری در کاروانی با بیش از صد خودرو به رقه سوریه وارد شد و به داعش پیوست، این گروه فولی را به عنوان «نشان وفاداری» به گروه تروریستی داعش تقدیم کرده است. با این حال طی دو سال اسارت فولی، اثری از این اطلاعات در رسانه‌های پرمخاطبی که با استناد به منابع معتبرشان ادعای نگهداری از وی در زندانهای دولت سوریه را مطرح کردند دیده نمی‌شود. بالبونی که در بررسی‌های اولیه ادعای نادرست بازداشت جیمز فولی توسط دولت سوریه را مطرح کرد می‌گوید «از افشای این اطلاعات به درخواست خانواده فولی و با مشاوره مقاماتی که برای حفاظت از جیم همکاری می‌کردند، جلوگیری کردیم.»

اسد در 17آوریل گذشته، در سخنرانی‌اش به مناسبت روز استقلال سوریه، بیش از 30 بار به کلمه «تروریسم» و «تروریست» اشاره کرد.

خبرگزاری ایتارتاس، سخنان اسد را در دیدار ماه آوریل با «سرگئی استپاشین» نخست‌وزیرپیشین روسیه، اینگونه نقل می‌کند: «امسال فاز فعال عملیات نظامی در سوریه تمام خواهد شد، بعد از آن به سراغ کار همیشگی خود می‌رویم یعنی مبارزه با تروریسم». باور این جمله آن زمان بسیار سخت بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس