کد خبر 337515
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵

امروز حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه احمد داوود اوغلو وزیر خارجه این کشور را به عنوان جانشین «رجب طیب اردوغان» به ریاست حزب و به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد.

«داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه شدبه گزارش مشرق «حزب عدالت و توسعه» ترکیه احمد داود اوغلو، وزیر خارجه این کشور را به عنوان نخست‌وزیر ترکیه انتخاب کرد.

پیش از این نیز گمانه‌زنی‌های زیادی درباره نخست وزیر داود اوغلو مطرح شده بود. در این رابطه عبدالله گل رئیس جمهور سابق ترکیه گفته بود که احمد داود اوغلو وزیر خارجه کنونی ترکیه احتمالا ریاست حزب عدالت و توسعه را بر عهده خواهد گرفت و نخست وزیر بعدی این کشور خواهد شد.

اردوغان 28 اوت یعنی 7 روز دیگر مراسم تحلیف ریاست جمهوری را انجام خواهد داد و بر اساس قانون اساسی ترکیه باید از ریاست حزب عدالت و توسعه کناره گیری کند. گمانه زنی های زیادی در خصوص جانشینی داوود اوغلو به جای اردوغان پیش از این نیز مطرح شده بود.

برخی از اعضای حزب عدالت و توسعه پیش از این خواستار آن بودند که عبدالله گل به نخست وزیری ترکیه برسد ولی شواهد نشان می دهد که روابط اردوغان و عبدالله گل طی ماه های اخیر رو به سردی گذاشته است.

احمد داوداوغلو در 26 فوریه 1959 در قونیه متولد شد. دوران دبیرستان را استانبول گذراند. وی در سال 1983 از دانشگاه بوغازچی در دو رشته علوم سیاسی و اقتصاد در دانشکده اقتصاد و علوم مدیریتی فارغ‌ التحصیل شد.

اوغلو مقطع کارشناسی ارشد را در دانشکده مدیریت عمومی به اتمام رسانده و مدرک دکترای خود را از دانشکده علوم سیاسی و روابط بین‌المللی دانشگاه بوغازچی دریافت کرد.

داوداوغلو در سال 1990 استادیار دانشگاه اسلامی بین‌المللی مالزی شد و در آنجا دانشکده علوم سیاسی را تأسیس و تا سال 1993 ریاست آن را بر عهده داشت.

وی بین سال‌های 1995 تا 1999 در دانشگاه مرمره و در مؤسسه مطالعات خاورمیانه، مؤسسه بیمه و بانکداری و در مقطع دکتری در رشته‌ مدیریت محلی در دانشکده علوم سیاسی به تدریس پرداخت.

پس از انتخابات نوامبر 2002 میلادی مجلس ترکیه، داوداوغلو به سمت مشاور ارشد نخست‌وزیر و سفیر کبیر در دولت پنجاه و هشتم ترکیه فعالیت کرد. وی فعالیت‌های خود  را در دولت‌های پنجاه و نهم و شصتم ترکیه نیز ادامه داد.

اوغلو از سال 1995 تا 2004 در دانشگاه بی‌کنت استانبول به عنوان رئیس دانشکده روابط بین‌المللی و همچنین عضو سنای دانشگاه و نیز هیأت مدیره آن فعالیت کرده است.

وی چندین کتاب و مقاله در حوزه سیاست خارجی ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی منتشر کرده است. کتاب‌ها و مقالات وی به چندین زبان منجمله ژاپنی، پرتقالی، روسی، عربی، فارسی و آلبانیایی ترجمه شده‌اند.

در تاریخ 1 می 2009 میلادی داود اوغلو به عنوان وزیر امور خارجه شصتمین دولت جمهوری ترکیه منصوب شد.


مسیر حزب عدالت و توسعه را ادامه خواهم داد

داود اوغلو نخست‌وزیر جدید ترکیه گفت: در صورتی که به عنوان رئیس حزب عدالت و توسعه انتخاب شوم راهی که این حزب آغاز کرده را کامل خواهم خواهم کرد.

وی افزود: هر کس که علیه حزب عدالت و توسعه توطئه چینی کند، بدون شک شکستی مفتضحانه خواهد خورد.



منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمود ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    پوتين ، مدودف تركيه رونمايي شدند!
  • ابوالفضل ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    این بابا همونی بود که سال 2011 گفت انشالله نماز عید فطر رو تو مسجد اموی دمشق بعد از سرنگونی اسد بخونیم. اما الان باید به فکر این باشند که داعش نماز عید قربان رو تو مسجد جامع استامبول نخونن. یکی باید به ترکیه میگفت که سلاح رو نباید دست ادم دیوانه داد.
  • محمد ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    من شخصا از اردوغان و داوود اغلو خوشم نمیاد ولی انصافا واسه مملکتشون از هر فرصتی واسه قدرتمند تر شدن استفاده کردن.انشالله ما ایرانی ها هم بتونیم با اتحاد و همبستگی و دوری کردن از منافع شخصی و گروهی و حزبی در مسائل و سیاست خارجیمون بهتر از گذشته عمل کنیم و خط قرمزمون فقط منافع ایران عزیز باشه. انشالله.
  • اهوازی ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    اردوغان رای 52 درصد رای دهندگان را بدست آورد و از سوی دیگر اکثریت پارلمان در دست حزب عدالت و توسعه میباشد و احتیاج چندانی به ائتلاف نیست.اما رایی بیش از 45 درصد در دست مخالفان است.این وضعیت ترکیه را به سمت یک دیکتاتوری مطلق میبرد و حتما ترکیه دچار آشوب میشود.
  • اهوازی ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    حزب عدالت و توسعه با رهبری عبدالله گل دچار انشعاب خواهد شد.
  • مجید از ارومیه ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    مرگ بر ترکیه داعش پرست
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    چه شود! اردوغان کم گند می زد این هم اومد کمکش!!! حالا... خر بیارو باقالی بار کن
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    زوج اردوغان و داوود اوغلو مثله روحانی و ظریف می مونن...
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    داوود اوغلو مواضع ضد ایرانی دارد.
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    ایشان بیشتردرفکربازگرداندن مثلا امپرا طوری عثمانیه
  • ایرانلری ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    بعدش هم رییس جمهورمیشه .اینهاپاداش اسراییل وداعش وبارزانی به اردوغان وداوداوغلو میباشد.ملت ترکیه هم حالا هی برضدداعش واسراییل تظاهرات بکنه تاخسته بشه
  • مهدی ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    مصاحبه آقای ظریف رو برین بخوانید http://www.mashreghnews.ir/fa/news/337412 خودش میگه با داوود اغلو خیلی رفیقه حتی هم سن و سال هم هستن انشالله این انتخاب تو روابط بین الملل یه خوبی هایی برا کشور ما داشته باشه
  • ناشناس ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    سگ زرد برادر شغال
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    عزیزم، یکی از اصلیترین تعلیمات اسلام اینه که منافع مادی به هر قیمتی نه.
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    مردک باباگوری
  • بیژن ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۱
    0 0
    با این تفاوت که اینها خونخواران منطقه آسیای غربی هستند که خدا از روی زمین برشون داره
  • محسن ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    0 0
    1- اقدامات تروریستی و جنایتکارانه چند ساله داعش علیه حکومت و مردم سوریه که از سال گذشته و به سرعت به عراق سرایت و روزهایی نیز در صدد ورود به لبنام بود از زوایای مختلف حائز نکات ارزشمندی است که به یک مورد مرتبط با رییس جمهور و نخست وزیر انتخابی ترکیه اشاره می کنم. 2- برخی مسئولین رسمی کشورمان(90 - 92) در موضوع سوریه حداقل در چند جلسه پیاپی با اشاره به تلاش نشست سه جانبه روسیه ، ایران و ترکیه توضیح دادند که نخست وزیر(اردوغان) و وزیرخارجه(داوداغلو) ترکیه از مواضع مختلف و حتی متضادی در موضوع سوریه برخوردارند و حتی اردوغان در نشست های خصوصی به این موضوع اشاره کرده است. 3- اردوغان با طی مسیری جالب توجه از سالهای 1970 تا 2014 در جایگاهی قرار دارد که قطعا قادر به ایجاد تغییراتی بنیادین و ماندگار در ترکیه و حتی منطقه خواهد بود حرکتی سی و پنجاساله آراو اما مستمر و قابل اتکا که امروز در ریاست جمهوری منتخب با رای مستقیم مردم و دارای قدرت سیاسی قابل مشاهده است. 4- اردوغان در مدت نخست وزیری و ریاست حزب حاکم کشور حتی برای ایجاد امکان حضور همسر محجبه اش در دانشگاه متوسل به تغییر سریع قوانین و شرابط نشده و برای طی این مسیر حتی شکایت از قوانین ضد حجاب ترکیه و دانشگاه به دادگاه حقوق بشر اروپایی را به آزمون گذاشت و با بی نتیجه بودن تلاش مذکور همسر اردوغان برای تحصیل دانشگاهی ناچار از خروج از ترکیه شد. 5- اردغان با کسب محبوبیت و حمایتهای گسترده مردمی که منجر به در اختیار گرفتن اکثریت مجلس شد در اقدامی جالب توجه بعنوان ریاست حزب حاکم شخصا در پست نخست وزیری باقی و زمینه ریاست جمهوری عبداله گا وزیر خارجه دولتش را آماده کرد لذا سالهایی نیز بعنوان نخست وزیر عبداله گل به ادامه فعالیت پرداخت. 6- اردوغان با آرامش تمام و با رعایت تمامی رویه های قانونی به ایجاد زمینه تغییرات اجتماعی اقدام کرد بطوریکه قوانین مربوط به ممنوعیت حجاب نیز به همین منوال مورد اصلاح قرار گرفت اردوغان در اولین سفرش به آمریکا جایزه کمیته آمریکایی یهودیان را بعنوان اولین فرد مسلمان دریافت کرد اما در عین حال مواضع صریح و تند نشست داووس علیه سیاستها و اقدامات ؤزیم صهیونیستی و ترک جلسه با حضور شیمون پرز از بازتاب بسیار گسترده جهانی برخوردار و اردوغان را بعنوان فردی مبارز در برابر صهیونیست و حامی مردم فلسطین مطرح ساخت. 7- اردوغان با ایجاد زمینه لازم برای ریاست جمهوری عبداله گل و نخست وزیری داود اوغلو که هر دو از سوابق و تجربه موفق سکانداری وزارت خارجه ترکیه برخوردار هستند بیانگر توجه ویژه اردوغان به موضوع سیاست خارجه بعنوان چارچوب تنظیم سایر سیاستهای ترکیه می باشد نکته حائز اهمیتی که بررسی تفاوت یا تقابل مورد اشاره دیدگاه و مواضع اردوغان(نخست وزیر) و داوداوغلو(وزیر خارجه) در موضوع سوریه را برای درک شرایط آتی تصمیمات و اقدامات ترکیه ضروری می نماید. 8- نکته آخر اینکه اردوغان از زمان ورود به حزب رستگاری ملی اربکان تا حزب فضیلت و تآسیس حزب توسعه و عدالت با مشکلات عدیده از جمله چند نوبت دریافت حکم زندان روبرو بود که به حفظ آرامش و اعلام عملی تبعیت از قوانین جاری کشور با موفقیت از تمامی آنها عبور و و در شرایط مناسب قانونی به اصلاح و تغییر آنها اقدام کرده است نکته ارزشمندی که باید مورد توجه تمامی سیاستمدران کشورمان قرار گیرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس