از 31 مرداد‌ماه(روز صنعت دفاعی) سال گذشته تا امروز، صنعت دفاعی کشورمان دستاوردهای متعددی در حوزه موشکی، بالگردی، پهپادی، الکترونیکی، سایبری و ... را به توان دفاعی کشورمان افزوده است.

به گزارش مشرق، مردادماه 1368 بود که با ادغام وزارت‌خانه‌های دفاع و سپاه، نیروهای مسلح کشورمان دارای وزارتخانه‌ واحدی به نام «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» شدند؛ وزارت‌خانه‌ای که با همکاری بخش صنعتی کشور وظیفه تولید تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح را عهده‌دار شد.

بی‌شک با توجه به راهبرد انقلاب اسلامی و دشمنی آمریکا و غرب با انقلاب اسلامی ایران، نقش وزارت دفاع در تجهیز نیروهای مسلح کشور در جهت دفاع و بازدارندگی، نقش بی بدیلی است.

در همین راستا با تدبیر و تصویب فرماندهی معظم کل قوا در سال 1389، روز 31 مردادماه بعنوان «روز صنعت دفاعی» کشور تعیین شد، تا در این روز بتوان از گوشه‌‌ای از تلاش‌ها و مجاهدت‌های متخصصین دفاعی کشور تقدیر کرد.

صنعت دفاعی در طول سالهای بعد از انقلاب علی رغم تحریم‌های صددرصدی شرق و غرب و کارشکنی‌های متعدد آنها، از چنان پیشرفتی برخوردار بوده که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرماندهی معظم کل قوا بارها این مجموعه را الگویی برای دیگر دستگاه‌های کشور معرفی کردند.

در گزارش پیش رو بخشی از دستاوردهای صنعت دفاعی کشور که از مردادماه سال گذشته تا امروز اعلام شده را مشاهده خواهید کرد، البته مشخص است که این موارد تنها بخشی از دستاوردهای نظامی ایران است که در رسانه‌ها منتشر شد.

* افتتاح خط تولید موشک پدافندی «صیاد2»

موشک صیاد2 با موتور سوخت جامد و سیستم هدایت ترکیبی و قابلیت‌های عملیاتی بالا، یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که براساس فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

قابلیت بالای ضد جنگ الکترونیک و ردیابی خودکار و مستقل از دیگر ویژگی‌های این موشک پدافندی محسوب می‌شود.

* سرجنگی موشک‌های بالستیک هوشمند می‌شود

سرجستجوگر هوشمند برای موشک‌های بالستیک نقطه‌زن و زره کامپوزیتی هوشمند به عنوان 2 دستاورد فناورانه جدید نیروهای مسلح با حضور سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رییس ستادکل در جشنواره سلمان فارسی رونمایی شد.

سرجستجوگر هوشمند موشک‌های بالستیک در یکپارچگی با بقیه زیرسامانه نوین موشک با تامین قابلیت نقطه‌زن در خشکی و دریا توان رزم نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

دقت اصابت و هوشمندی موشک‌های بالستیک در کنار قدرت تخریب و توان غلبه بر سامانه های ضد موشک از ویژگی های برجسته این دستاورد نوین موشکی است.

این فناوری نوین که فقط در اختیار برخی از کشورهای پیشرفته قرار دارد، به عنوان نقش آفرین راهبردی منحصرا روی سلاح های استراتژیک استفاده می‌شود.

دستاورد دوم، زره کامپوزیتی هوشمند است که مبتنی بر فناوری زره مایع با الیاف منحصر به فرد ساخته شده است.

این زره در برابر گلوله‌های هسته فولادی ضدزره مقاوم است و الزامات استانداردهای نظام جهانی را تامین می کند.

بهره‌گیری از این فناوری در تجهیزات زرهی علاوه بر بی‌نیازی از برخی مواد تحریمی موجب کاهش وزن 76 درصدی زره های مورد نیاز در تانک ها ، نفربرها و سایر تجهیزات و افزایش تحرک و چالاکی توان رزم زمینی نیروهای مسلح می شود.

* نسل جدید موشک‌های بالستیک با کلاهک بارانی/ «بینا» جدیدترین موشک هدایت لیزری

در آستانه یوم الله 22 بهمن سال گذشته، 2 موشک جدید ساخت وزارت دفاع با موفقیت تست شد: نسل جدید موشک بالستیک برد بلند با کلاهک بارانی و موشک جدید «بینا» که یک موشک هدایت لیزری با قابلیت شلیک از هوا و زمین است.

موشک بینا یک موشک هدایت شونده لیزری است که قابلیت شلیک از هواپیماها و انواع سکوهای پرتاب زمینی را داراست.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

این موشک قادر است اهداف مهمی از جمله پل ها، تانک ها، ادوات جنگی و مراکز فرماندهی دشمن را به دقت مورد اصابت قرار دهد.

سرعت عمل فوق العاده زیاد در از بین بردن اهداف مورد نظر، نگهداری آسان و قدرت سریع بکارگیری و عملیاتی شدن از ویژگی های مهم موشک هدایت لیزری بیناست.

نسل جدید موشک بالستیک برد بلند زمین به زمین نیز با سر جنگی بارانی برای انهدام جنگ افزارها و تجهیزات نظامی دشمن طراحی و تولید شد.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

گریز از سامانه‌های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده و امکان تخریب چند هدف مجزا از دیگر از ویژگی‌های این موشک است.

* تحویل انبوه 4 مدل موشک‌ بالستیک به سپاه/ تحویل مرصاد به پدافند هوایی

انبوه موشک‌های بالستیک با حضور وزیر دفاع به سپاه پاسداران و سامانه موشکی پدافند هوایی مرصاد نیز به قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تحویل داده شد.

موشک های بالستیک قدرH، قیام، فاتح و خلیج فارس، ازجمله موشک‌های بالستیکی بودند که انبوهی از آنها تحویل نیروی هوافضای سپاه شد.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

تعداد زیادی از سامانه موشک پدافند هوایی مرصاد نیز با تجهیز به رادار شناسایی، قابلیت کار مداوم 24 ساعته، امکان استقرار در ارتفاعات بسیار بلند، کشف، انتخاب و تعقیب هدف به صورت پیوسته و اتوماتیک تحویل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) شد.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

*تحویل 20 فروند بالگرد تعمیر شده به نیروهای مسلح

همزمان با خجسته سالروز ولادت با سعادت قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز، 20 فروند بالگرد که از سوی شرکت پنها وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع عملیات بازسازی و تعمیرات اساسی آن به پایان رسید بود، طی مراسم ویژه‌ای با حضور سردار دهقان به نیروهای مسلح تحویل شدند.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

تعداد 20 فروند از بالگردهای نیروهای مسلح که به صورت غیرپروازی و زمینی وارد شرکت پنها شده بود، مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت.

این 20 فروند بالگرد از انواع 205، 212، 214، 412، CH، RH، SHو Mil بود.

* تجهیز موشک‌های بالستیک «قدر H» و «قیام» به سرجنگی‌های «بارانی»

با اعلام وزیر دفاع در مراسم تحویل انبوه موشک های بالستیک به نیروی هوافضای سپاه معلوم شد که که این سرجنگی ها حداقل بر روی 2 موشک بالستیک قدر یک H و میانبرد قیام نصب شده است.

هم اکنون این 2 موشک با توانایی حمل انواع سر جنگی های «بلاست» و «بارانی» توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را دارا بوده و پرتاب از لانچرهای متحرک و سیلوها در مواضع مختلف و عبور از سپردفاع موشکی با داشتن قابلیت رادارگریزی، از مزایای این موشک ها محسوب می‌شود.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

موشک‌های بالستیک با سرجنگی بارانی برای انهدام جنگ افزار ها و تجهیزات نظامی دشمن به کار گرفته می شود و گریز از سامانه های ضد موشکی دشمن، قابلیت تخریب اهداف گسترده، امکان تخریب چند هدف مجزا از یک دیگر از ویژگیهای این موشک به شمار می رود.

* نصب «سرجنگی‌ هوشمند» بر روی موشک‌های دوربُرد ایران

سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای درخصوص نصب سرجنگی‌های هوشمند بر روی موشک های ایرانی گفت: این سیستم هدایت تا آخر مسیر در سرجنگی موشک‌ها نصب می‌شود تا دقت اصابت آنها را بالا ببرد.

وزیر دفاع با تایید قابلیت نصب سرجنگی هوشمند بر روی موشک‌های دوربُرد نظیر قدر، قیام و سجیل، تاکید کرد: این سرجنگی روی هر موشکی قابل نصب است.

با نصب این سر جستجوگر هوشمند، کلاهک موشک‌های ایران می‌توانند پس از ورود به جو نیز تحت کنترل قرار گرفته و با دقت بسیار بالا، هدف را منهدم کنند.

* خطای موشک‌های بالستیک و «نقطه‌زن» ایرانی به زیر 5 متر رسید

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درخصوص دقت موشک‌های بالستیک و نقطه زن ایرانی نیز گفت: سامانه های هدایت شونده امروز، قدرت نقطه زنی اهداف را به صورت کاملا دقیق دارد و خطای اصابت آن ها زیر 5متر است.

* رونمایی از «فُطرُس» 2 هزار کیلومتری؛ بزرگترین پهپاد ایران

مهمترین پهپاد راهبردی ایران به نام «فُطرُس» با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع رونمایی شد.

این پهپاد ساخت وزارت دفاع و در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع تولید شده است.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

«فُطرُس» با برد عملیاتی بیش از 2 هزار کیلومتر و سقف پروازی 25 هزار پایی و مداومت پرواز 16 تا 30 ساعت بعنوان بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین راهبردی کشور است، که از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است.

«فطرس» با تسلیح به موشک‌های مختلف، علاوه بر ماموریت‌های مراقبت شناسایی، ماموریت‌های رزمی نیز انجام می‌دهد.

* نصب موشک‌های کروز با برد بیش از 300 کیلومتر روی شناورهای سپاه

سردار سیدمهدی فرحی رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به تجهیز نیروهای مسلح از سوی این وزارتخانه به انواع تسلیحات نظامی ازجمله موشک و راکت گفت: بزودی محصولات جدیدی با بردهای مختلف و قابلیت‌های فوق‌العاده پیشرفته و از نوع کروز در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار می‌گیرد.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: دقت و برد موشک‌های جدید نسبت به موشک‌های 300 کیلومتری که اکنون در اختیار نیروی دریایی سپاه است، افزایش یافته است.

* موشک‌های جدید «یاعلی» و «زلزال بارشی» در نمایشگاه هوافضا

در اردیبهشت ماه سال جاری شاهد بازدید فرمانده معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه بودیم.

در این نمایشگاه موشک‌ها و سامانه‌های مختلفی برای اولین بار به نمایش گذاشته شد که این دستاوردها با همکاری وزارت دفاع و نیروی هوافضای سپاه پاسداران به سرانجام رسیده است.

یکی از این دستاوردها، موشک کروز جدیدی با نام موشک یا علی(ع) بود که در این نمایشگاه با رنگ قرمز به نمایش درآمد.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

طبق اطلاعات به دست آمده، موشک کروز یا علی(ع)، دارای برد 700 کیلومتر است.

این در حالیست که برد موشک‌های کروز ایران تا پیش از این در بیشترین حالت، 300 کیلومتر اعلام شده بود.

یکی دیگر از دستاوردهایی که در این نمایشگاه توجه مخاطبان را جلب می‌کرد، موشک «زلزال بارشی» بود که برای اولین بار به نمایش درآمد.

30 بمب 17 کیلویی در موشک زلزال بارشی بکارگرفته شده که این بمبها در فاصله نزدیک به زمین پخش می‌شود و برای زدن باند فرودگاه و تجهیزات پخش شده روی زمین مناسب است.

ثبت چندین رکورد در عرصه تجهیزات نظامی/ موشک‌ها و پهپادهای ایران چه تغییری کردند

موشک زلزال با سوخت جامد از جمله مهمترین موشک‌هایی است که با برد حدود 300 کیلومتر می‌تواند اهداف و پایگاههای دشمن در اطراف ایران را در فواصل کوتاه مورد هجوم قرار دهد.

با نصب سر جنگی‌های بارانی بر روی موشک زلزال، این موشک که بنا بر اعلام قبلی، به لحاظ دقت در انهدام اهداف نیز ارتقاء چشمگیری یافته، توانایی انهدام طیف متنوعی از اهداف را به دست آورده است.

این نوع کلاهک محوطه نسبتاً گسترده‌ای را در زمان فرود مورد اصابت قرار می‌دهد و در حقیقت کلاهک بارانی برای انهدام یک هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای از اهداف پراکنده استفاده می‌شود.

موشک «زلزال بارشی» هم از لحاظ عملیاتی و هم به لحاظ اقتصادی با 36 راکت زلزال برابری می‌کند.

در این نمایشگاه البته برخی سامانه های دیگر دفاعی نظیر پدافند هوایی رعد، سوم خرداد، طبس و برخی رادارهای مهم نیز رونمایی شدند.

* افتتاح 21 پروژه راداری و الکترونیک دفاعی

به همت مجموعه صنایع الکترونیک ایران و همچنین صنایع الکترونیک شیراز، در حوزه راداری، 2 سامانه مراقبت پدافندی (بعنوان رادارهای هشدار اولیه) آماده تحویل به نیروها شد که جزء رادارهای پیشرفته جستجوگر مراقبت هوایی بردبلند محسوب می شود.

در زیرسامانه های راداری کشور نیز 2 لامپ مهم نظامی و یک نوع لامپ اشعه ایکس و همچنین کانورتور اکسیژن 5 لیتری جهت تأمین اکسیژن موردنیاز در کابین خلبان هواپیما به بهره برداری رسید.

در حوزه‌های الکترونیک هوایی و دریایی نیز 6 محصول مهم و راهبردی شامل: سونار، مخابرات زیرسطحی، سامانه های تکن زمینی، آنتن تکن و رایانه‌های هوایی منصوب بر پرنده، رادارهای شناسایی هواپیماهای دوست از دشمن عملیاتی شد.

سامانه اخلالگر هوشمند راداری با قابلیت اختلال در انواع رادارها و برخی زیرسامانه های هدایت در موشک، سامانه بومی تکن زمینی برای نصب در فرودگاه های کشور با استانداردهای ایکائو برای ناوبری هواپیماهای نظامی و سامانه های DME برای ناوبری هواپیماهای تجاری نیز از دیگر پروژه هایی است که به بهره برداری رسید.

همچنین در حوزه هوشمندسازی سلاح، 4 محصول جدید شامل: دوربین حرارتی، موقعیت یاب لیزری ایمن چشم، فیوز لیزری، سیستم هدایت لیزری موشک های ضدزره با کارایی بیشتر و وزن پایین تر نسبت به محصولات مشابه خارجی و قابلیت استفاده در جنگ های منظم و نامنظم، سامانه جهت یابی و استخراج مشخصات شناورهای دریایی بصورت لحظه ای، رونمایی شد.

* رونمایی از «تلفن همراه امن» و دیگر محصولات ودجا در حوزه سایبری

همزمان با آغاز هفته پژوهش بود که از 12 محصول بومی فناورانه در حوزه سایبری رونمایی شد.

«سیستم عامل بومی و امن» که از دستاوردهای مشترک صاایران و شرکت های دانش بنیان و برخی دانشگاه ها به شمار می رود؛ می تواند یکی از دغدغه ها و نگرانی های جدی که عبارت از وابستگی زیر ساخت های حیاتی و حساس کشور به سیستم عامل خارجی است را بطور کامل رفع کند.

«ضد بدافزار پادویش» نیز که توسط یکی از شرکت های فناور داخلی طراحی و ساخته شده، قادر است امنیت رایانه های شخصی و سازمانی را در مقابل انواع ویروس های مهاجم برقرار و تأمین کند.

از آنجا که از عمده‌ترین دغدغه ها و نیازهای کاربران تلفن همراه، امنیت ارتباطات و عدم شنود مکالمات آنان است، «تلفن همراه امن» می تواند با ایجاد امنیت کامل و پایدار جلوی هرگونه مخاطره امنیتی و شنود را بگیرد.

طراحی و ساخت 2 محصول «مسیر یاب بومی» و «سیستم انتقال نوری مخابرات» چشم انداز امید بخشی را در رسیدن به زیر ساخت های بومی و امن ترسیم می کند که این محصولات توسط 2 شرکت دانش بنیان و فناور طراحی و ساخته شده است.

«سامانه تشخیص تهدیدات سایبری»، «مرکز عملیات امنیت»، «دیواره آتش پرسرعت و با ظرفیت بالا» و «دیواره آتش نرم افزار های کاربردی» نیز به عنوان 4 محصول جدید در حوزه امنیت شبکه، قابلیت حفاظت از شبکه‌های سازمانی در مقابله با تهدیدات هکرها و عملیات نفوذ را فراهم می کند.

«سامانه کنترل صنعتی بومی» می‌تواند نیازهای مشترک وزارت دفاع، وزارت صنعت و معدن و دیگر بخش های صنعتی را در حوزه کنترل و نظارت بر زیر ساخت های صنعتی کشور برطرف کند.

* رونمایی از نخستین طرح ملی موقعیت یابی زمین پایه

همزمان با برگزاری جشنواره پژوهش، نخستین طرح ملی موقعیت یابی زمین پایه با حضور وزیر دفاع در دانشگاه صنعتی مالک اشتر رونمایی شد.

در روش موقعیت یابی زمین پایه، سیگنال‌های موقعیت یابی از طریق ایستگاه های فرستنده رادیویی مستقر در زمین پخش شده و کاربران با دریافت سیگنال های رادیویی موقعیت خود را با دقت مناسب تشخیص می‌دهند.

طرح پایلوت وزارت دفاع فناوری‌های مورد نیاز برای یک زنجیره در ابعاد کوچک را جهت اثبات فناوری فراهم آورده است که با آزمایش و ارزیابی کیفیت و دوام برای بهره برداری بخش های مربوط  تولیدی خواهد شد.

سامانه موقعیت یاب زمین پایه از زیرسامانه ها  و فناوری های متعددی از جمله فرستنده های پرقدرت، آنتن ها، مکانیزم های همزمانی فرستنده ها با قدرت چند نانوثانیه و گیرنده‌ها تشکیل شده است.

* 2 فروند لندیکرافت چند منظوره هزار تنی به بهره برداری رسید

در جریان بازدید سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از صنایع دریایی شهید موسوی خرمشهر، 2 فروند لندیکرافت چند منظوره 1000تنی به بخش خصوصی واگذار و مورد بهره برداری قرار گرفت.

لندیکرافت 1000تنی فرشته 2 و پاس یار، قابلیت حمل سوخت، آب، باربروی عرشه و کانتینر را دارا است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • manamhamintor ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    daste marizad vali projeye shahid tehrani be koja resid?
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    خدا وکیلی هیچ کس نمی گه به خاطر پیگیری های وزارت دفاع و سردار دهقان در دولت جدید بوده. ولی خدا نکنه توی یک مساله ای پسرفت کرده باشیم. چه مانور رسانه ای روش میدن!!!!
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    1 0
    به خدا همه رو مي دونيم يه چيز جديدي بگين انگار تو اين دولت همه پروژه ها خوابيده اون از برنامه فضايي اونم از هسته اي اونم از موشكي و وزارت دفاع اين دولت دولت خريد هستش نه دولت ساخت مي دونم منتشر نمي كنين ولي من واقعيتو گفتم
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    تو اکثر موارد پیشرفت خوبی داشتیم به جز نیرو هایی :(
  • manamhamintor ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    sepah va artesh (niroohaye mosallah) bayad vared arseye ersal mahvare beshand
  • حامد ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    تمام پروژه ها مال زمان احمدی نژاده و یکسال اخیر به بهره برداری رسید و به کام دیگران تمام شد.
  • حجت ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    من همیشه به موقعیت یاب زمین پایه فکر میکردم چون فکر میکنم برای ما ارزونتر و کاربردی تره
  • ابوالفضل ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    راه ما راه حسین است
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    پ این قاهر کو
  • علی ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    اینا همش قدیمیه پیشرفت در عرصه ی نظامی متوقف شده
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    همین طور که تمام پسرفنه که به این دولت ریبط داره (البته امار دقیق داده نمیشه) تمام پیشرفت ها مال همین دولت عزیرمه من
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    اینها همیشه ساخت داخل بوده لطفا اول فکر کن بعد حرف بزن .
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    کجان اونهایی که میگفتن این دولت بخش دفاعی تعطیل کرده و بودجه نمیده ؟ واقعا چند میگیرید گریه کنید دلواپسان ؟
  • حامد ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    تمام پروژه ها مال زمان احمدی نژاده و یکسال اخیر به بهره برداری رسید و به کام دیگران تمام شد.
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    عجبا ! اونوقت اون پروژه هایی که احمدی نژاد افتتاح میکرد مال کدوم دوره بوده !؟
  • دکتر ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    فقط کافیه تیترهای این دستاوردها رو توی گوگل سرچ کنی تمام اونها به سال آخر احمدی نژاد بر می گرده
  • محمد ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    1 0
    فقط کافیه تیترهای این دستاوردها رو توی گوگل سرچ کنید همه متعلق به سال آخیر سردار وحیدی و احمدی نژاد هست
  • علی ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    الان هم میگیم
  • محسن ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    پس rq170 ایرانی کو؟
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    مثل قبلی ها که مال زمان خاتمی بود .
  • حامد ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    نمیدونم منفی دهندگان چی پیش خودشون فکر کردند اما اگه کمی تفکر میکردند متوجه میشدند که تمام پروژه های ذکر شده، پروژه هایی نیست که از شروع تا ساخت کاملش کمتر از یکسال طول بکشه!
  • حامد ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    اکثر دستاوردهای نظامی بزرگ در چهار سال دوم احمدی نژاد به بهره برداری رسید یعنی اینکه حتی طولانی ترین پروژه ها هم نقطه شروعش در چهارسال اول بوده.
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    سردار وحیدی کجا و دهقان کجا .....
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    خدا قوت
  • ناشناس ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    زنده بادسپاه پاسدارن انقلاب اسلامي
  • کوروش ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
    0 0
    در دنیای امروز برای حفظ از منابع ملی ورسیدن به منافع ملی ومهمتر از همه حفظ ملت ومردم یک کشور نیروی نظامی بایستی قدرتمند باشه امه نکته مهم اینه که این نیرو وتجهیزات هم درراستای اهداف ملی وهم برای موازین ملی در هر زمینه ای هزینه وصرف بشه
  • رضا ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    0 0
    ما که آخرش فرق بارانی و خوشه ای رو نفهمیدیم مشرق با خودت درگیریا!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس