مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا در گزارشی تفصیلی به قلم «آنتونی کردزمن» به بررسی برنامه موشکی ایران پرداخته و تلاش کرده است مطرح شدن این مسئله در مذاکرات هسته‌ای را توجیه کرده و در عین حال همسایگان ایران را به ارتقای توان موشکی ترغیب کند.

به گزارش مشرق،  در حالی که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 قرار است به زودی آغاز شود، یک اندیشکده آمریکایی با انتشار گزارشی تلاش کرده است که توجیهاتی را برای مطرح شدن بحث توان موشکی ایران در مذاکرات هسته‌ای ارائه کند. این گزارش همچنین به همسایگان ایران توصیه کرده است که برای رویارویی با تهدید ایران، به توان بازدارنده مناسب مجهز شوند.

«آنتونی کردزمن» عضو ارشد اندیشکده موسوم به مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا که مولف اصلی این گزارش تفصیلی است، در مطلبی که در رابطه با آن نوشته، آورده است: «راکت‌ها و موشک‌های ایران در راستای رنج وسیعی از اهداف راهبردی ایران، به کار می‌آیند. توان موشکی ایران از توپ‌های کوتاه‌برد که برای حمایت از نیروهای زمینی و کاهش نیاز به حمایت هوایی آغاز شده و به موشک‌های دوربردی که می‌توانند به هر هدفی در منطقه برسند، گسترش یافته است. ایران همچنین با توسعه سیستم‌های بوستر (بالابرنده) ممکن است به توان حمله به اهدافی در سرتاسر اروپا و حتی ایالات متحده دست یابد».

کردزمن در ادامه با بیان این ادعا که با وجود افزایش برد، هنوز دقت موشک‌های ایرانی به حد کافی نیست، نوشته است که تهران در حال توسعه توان خود در زمینه سامانه‌های هدایتگر موشکی است تا دقت و مرگ‌آوری موشک‌های خود را ارتقا دهد.

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است که تهران ممکن است برای جبران این مسئله به دنبال تجهیز موشک‌های خود به کلاهک هسته‌ای یا کلاهک‌های دقیق متعارف باشد. کورتزمن در این رابطه نوشته است: «این نشان می‌دهد که به چه دلیل اعمال محدودیت بر توان ایران برای تجهیز این موشک‌ها به کلاهک‌های هسته‌ای، بخشی بسیار مهم از هر توافق هسته‌ای معقول 1+5 با ایران است. (این گزارش) همچنین نشان می‌دهد که چرا ایالات متحده و همسایگان ایران باید برای رویارویی با تلاش‌های ایران افزایش دقت موشک‌های متعارف خود برای زدن اهداف مهم نظامی، شهری، زیرساخت‌ها و تأسیسات انرژی، به بازدارندگی و دفاع مناسب مجهز شوند».

ایران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. طرف غربی به خصوص آمریکا تاکنون بارها ادعا کرده است که بحث توان دفاعی ایران باید در مذاکرات مطرح شود.

گزارش 220 صفحه‌ای این اندیشکده آمریکایی و توصیه آن به کشورهای منطقه برای تجهیز به سامانه‌های بازدارنده و دفاع موشکی در حالی منتشر می‌شود که این هفته گزارش شد آمریکا قصد دارد به عربستان و قطر سامانه‌های «پاتریوت» بفروشد.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا روز 7 ژوئیه طی گزارشی محرمانه به کنگره این کشور تأکید کرد که راهبردهای نظامی ایران با اهداف تدافعی طراحی شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • manamhamintor ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۶
    0 0
    marg bar amrika

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس