مدیر موسسه شهرستان ادب گفت: یکی از کارکردهای جدی که نگاه ملی به شعر جوان دارد حفظ میراث شفاهی ما از زبان فارسی است چرا که رسانه‌های تصویری به این مسئله نمی‌پردازند.

به گزارش مشرق، علی‌محمد مودب در نشست خبری سومین نشست سالانه شعر جوان انقلاب اسلامی (آفتابگردان‌ها) گفت: خبرگزاری‌های دیجیتال بهترین خادمان ادبیات در سال‌های گذشته بوده‌اند امیدواریم که رسانه‌های دیگر نیز وارد این عرصه شوند. حدود نیم قرن پیش امام عزیز در سخنرانی‌های خود به زبان فارسی این انقلاب را راه‌اندازی کردند و زبان مسلط آن دوران که انگلیسی بوده و زبان زور و جنگل شناخته می‌شد را به چالش کشیدند.

وی افزود: یکی از تحول‌آفرین‌ترین زبان معاصر دنیا، زبان فارسی است که منشاء بسیاری از خیرها شده است و این خیرها با خطابه‌های امام آغاز شد و به تدریج با حضور بزرگان شعر و ادبیات بالنده‌تر شد. امام باعث شد که کشورهایی مانند انگلیس که سال‌ها برای نابودی زبان فارسی تلاش می‌کردند امروز تلاش کنند که شبکه‌های فارسی زبان را ایجاد کنند، چرا که حرکت امام برنامه‌های آنها را برای نابودی زبان فارسی به هم ریخت.

مودب با اشاره به دوره سالانه شعر جوان انقلاب اسلامی گفت: این دوره با دو رویکرد خلاقیت و‌ آفرینش‌های تازه و همچنین احیای میراث و متون گذشته تلاش در زنده نگه داشتن این زبان ایجاد شده است. این دوره تلاش می‌کند که برای رسیدن به این اهداف خلاق‌ترین جوانان را دور هم گرد بیاورد تا در یک صف حاضر شوند، اساتید را ببینند، از آنها بیاموزند، تجربه کسب کنند و با خلاقیت، بتوانند عاملان احیاء زبان فارسی باشند.

این شاعر در پایان گفت: یکی از کارکردهای جدی که نگاه ملی، به شعر جوان دارد، حفظ میراث شفاهی ما از زبان فارسی است چرا که رسانه‌های تصویری به این مسئله نمی‌پردازند. این جوانه‌های ما گویش‌های پدرانشان را که در حال نابودی است را حفظ خواهند کرد و به میراث شفاهی موجود کمک می‌کنند.

میلاد عرفان‌پور مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب با اشاره به اینکه دوره آموزشی سالانه شعر جوان انقلاب اسلامی از سال 90 آغاز شده و این دوره‌های سالانه بر مبنای استعدادیابی گسترده این گروه از کل کشور و همه شهرستان‌ها صورت گرفته است، گفت: این دوره‌ها بعد از این سال‌ها به یک پختگی نسبی از حیث محتوا و اجرا رسیده است و برای این دوره‌ها برنامه‌های ثابت و مشخصی برنامه‌ریزی و کارشناسی شده است.

وی تصریح کرد: ما در متن سومین دوره قرار داریم و تاکنون برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای برگزار شده است. نخستین دوره ما در بهمن‌ماه سال 92 در اصفهان برگزار شده و نخستین دوره گروه بانوان نیز در اردیبهشت ماه به میزبانی تهران برگزار شد. طبق سال‌های گذشته سه دوره اردویی سه روزه خواهیم داشت که امسال نیز سه اردوی خواهران برگزار می‌شود که اردوی بعدی آنها در اواخر تابستان خواهد بود.

مدیر دفتر شعر موسسه شهرستان ادب با اشاره به اینکه سی‌ام مرداد تا 3 شهریور 93 زمان برگزاری سومین دوره سالانه شعر جوان انقلاب اسلامی در شهر شهرکرد خواهد بود گفت: دلیل انتخاب شهرکرد این است که ما تاکنون شهرهای مختلفی را برای این دوره‌ها انتخاب کرده‌ایم و حداکثر تلاش ما این بوده است که تا آنجایی که می‌توانیم از تمرکز فعالیت خودمان در شهرهای شعرخیز مانند تهران بیرون برویم. برای مثال اردوهای پیشین در ورامین، مشهد، اصفهان و دماوند برگزار شد و به سبب اینکه شاعران بزرگی در این شهرها وجود دارند و می‌خواستیم که جریان‌های شعر در شهرستان‌ها را گسترش دهیم، این شهرها را انتخاب کردیم.

این شاعر جوان تصریح کرد: انجمن شعر شهرستان ادب در شهرکرد اکنون به نام «چکاد» ایجاد شده که پایگاهی برای جذب و شناخت استعدادهای جوان در استان چهارمحال و بختیاری خواهد بود و این اردو می‌تواند به پربارتر شدن این انجمن بینجامد.

مدیر کل دفتر شعر شهرستان ادب با اشاره به اینکه این اردو، 5 روز آموزشی خواهد داشت، افزود: سرفصل‌های متنوع و مورد نیاز جلسات، کارشناسی و تعیین شده است. ما در این دوره کلاس‌های تئوری ادبی،‌ فن شعر و نثر شعر را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اساتید تعیین شده در این دوره گفت: بر اساس ضرورت گسترش شعر نویی به سراغ یوسف علی میرشکاک رفتیم و همچنین وی به دلیل تسلط خود بر نهج‌البلاغه کلاسی را به عنوان شناخت نهج‌البلاغه ارائه می‌کند. همچنین کلاس شناخت موسیقی شعر با حضور محمد حکیم آذر و کلاس سعدی شناسی با حضور قربان ولیئی از شاعران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

وی افزود: آقای توکلی کلاس جریان شناسی شعر انقلاب و کلاس سبک زندگی نیز با حضور حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی برگزار خواهد شد. همچنین کارگاه‌های نقد شعر نیز با حضور آقایان محمد حسین جعفریان، سعید بیابانکی، ناصر فیض و مصطفی محدثی خراسانی برگزار خواهد شد.

وی در پایان گفت: در حاشیه این اردو این افتخار را داریم که در مراسم تشییع چند شهید گمنام در جمعه 31 مرداد ماه شرکت کنیم و کاروان شاعران انقلاب اسلامی به کاروان تشییع شهدا می‌رسد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس