کد خبر 336204
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴

ديه جان‌باختگان، درمان مصدومان، تعمير محل سقوط و... بر عهده شركت بيمه كوثر است.رسيدگي به حادثه‌ديدگان و جبران خسارت‌ها بر عهده سپاهان است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، یک هفته از سقوط هواپیمای مسافربری آنتونف 140 گذشت و هنوز هیچ مسوولی در مورد این موضوع حاضر به عذرخواهی نیست لیکن تلاشها برای شناسایی ابعاد موضوع ادامه دارد. معاون مديريت بحران وزير راه، مسكن و شهرسازي در مورد این پیگیری ها گفت: وقتي هواپيمايي سقوط مي‌كند، كميسيون بررسي سانحه در سازمان هواپيمايي كشور مسوول رسيدگي به آن  و يافتن علت وقوع مي‌شود و اين كميسيون طبق قوانين بين‌المللي و داخلي وظيفه دارد كشور طراح هواپيما، كشور سازنده هواپيما، كشورهايي كه اتباعش در آن هواپيما بودند و كشوري كه هواپيما در آن سقوط كرده را به اين كميسيون دعوت كند. همانطور كه در ماجراي سقوط هواپيما در قزوين هم كارشناساني از كشور روسيه و ارمنستان به ايران آمدند.

احمد مجيدي، معاون مديريت بحران وزير راه، مسكن و شهرسازي اظهار داشت: با توجه به اينكه طراح و سازنده این هواپیما شركت اوكرايني است، از آنها خواسته‌ايم كه به ايران بيايند و به آنها وقت داده شده تا در فرصتي معين خودشان را به ايران برسانند تا درجلسه اين كميسيون كه رياست آن بر عهده كشوري كه هواپيما در آن سقوط كرده است، شركت كنند.

وی افزود: احتمالا ظرف دو هفته آینده هیات اوکراینی وارد تهران خواهند شد.

وی با اشاره به فرایند تشکیل کمیسیون بررسي سانحه و مسایل بعد از آن گفت: 11 كارگروه براي بررسي جوانب مختلف سانحه تشكيل مي‌شود و هركدام يكسري وظايف تخصصي را بر عهده مي‌گيرند. يك گروه موتورها را بررسي مي‌كند، يك گروه جعبه سياه را ارزيابي مي‌كند، گروهي سيستم ناوبري و حتي گروهي نيز وضعيت رواني كادر پروازي و به‌ويژه خلبان و كمك خلبان را در طول يك‌سال گذشته بررسي مي‌كند و حتي در پزشكي قانوني آزمايش مي‌شود كه آيا اين افراد پيش از پرواز چيزي مصرف كرده‌بودند يا خير.

معاون مديريت بحران وزير راه، مسكن و شهرسازي در مورد وضعیت جعبه سیاه این هواپیما گفت: من خودم جعبه سياه را ديدم و آسيب جدي به آن وارد نشده، لذا نيازي به ارسال آن به خارج از كشور وجود ندارد و امكان بازخواني نوارهاي مغناطيسي جعبه‌هاي سياه در داخل كشور وجود دارد.

ور در مورد بازه زمانی که منجر به بازخوانی جعبه سیاه خواهد شد گفت: طبق قانون، كميسيون بررسي سانحه 400 روز فرصت دارد تا بررسي‌ها و تحقيقات خود را انجام دهد و نتايج آن را اعلام كند.

احمد مجيدي،  افزود: اين سقف مدت قانوني است و قطعا در زماني كوتاه‌تر اين نتايج به دست مي‌آيد، البته اين را هم بگويم كه هدف از اين كار اين نيست كه مثلا بعد از 400 روز مقصر حادثه اعلام شود و بگويند فلاني مقصر است، بلكه هدف از اين اقدام يافتن معايب و نواقص موجود و جلوگيري از حوادث بعدي در هواپيماهاي ديگر است و پس از آن نتايج اين تحقيقات به تمامي سازمان‌ها و نهادهاي مربوطه در سراسر جهان اعلام مي‌شود تا نسبت به رفع نواقص احتمالي اقدام شود.

وی تاکید کرد: فكر نمِي‌كنم بيشتر از يك‌سال طول بكشد در شرايط سخت ‌تري هم كه در گذشته داشتيم بررسي بيشتر از يك‌سال طول نكشيد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آنتونف 140 دیگری نیز در خطوط پروازی ایران وجود دارد گفت: درمجموع هشت فروند از اين هواپيما در كشور وجود داشت كه سه فروند آن از رده خارج شده‌اند، چهار فروندش زمينگير شده و اجازه پرواز ندارد و يك فروند آن هم روز يكشنبه هفته گذشته سقوط كرد و بنابراين ديگر هيچ آنتونوف 140 ديگري در خطوط هوايي كشور پرواز نخواهد كرد.

معاون مديريت بحران وزير راه، مسكن و شهرسازي در مورد پرداخت خسارت به آسیب دیدگان گفت: رسيدگي به حادثه‌ديدگان و جبران خسارت‌ها بر عهده شركت هواپيمايي سپاهان است.

وی افزود: هواپيما، مسافران و حتي محلي كه اين هواپيما با آن برخورد كرده است، تحت بيمه كوثر بوده، هزينه ديه جان‌باختگان، درمان مصدومان، تعمير محل سقوط و... بر عهده شركت بيمه كوثر است. حتي وزير محترم راه نيز دستور داده‌اند تا درمان مصدومان به سرعت پيگيري شود و امكانات لازم در اين خصوص در اختيار افراد قرار بگيرد.

مجيدي،  در مورد میزان هواپیمای در اختیار ناوگان هوایی کشور گفت: در كشور ما حدود 250 هواپيما وجود دارد كه 142 فروند آن اجازه پرواز دارد و بقيه آن به دليل نقص فني و... اجازه پرواز ندارند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: پارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس