مشخص است که درگیریهایی بین عقاید مختلف به وجود آمده و دیگر جایی برای حضور ارتش‌های حرفه‌ای به روش غربی نیست. از تحولات عراق مشخص شده که این ارتش ها [ی اعتقادی] توانایی‌های خوبی دارند. از تحولات سوریه نیز چنین بر می آید که این ارتش اعتقادی! چطور می‌تواند سه سال بدون خستگی و ملالت مبارزه کند و حمله های دشمن را مهار کرده و پیروزی‌هایی برای خود به دست آورد.

گروه بین‌الملل مشرق - ناصر قندیل تحلیلگر مسایل منطقه‌ای در مقاله‌ای در روزنامه الاخبار به بررسی ابعاد تحولات پیرامونی منطقه اشاره کرده و نوشت که پیگیری کنندگان تحولات منطقه نمی توانند تنها بخشی از این تحولات را بررسی کنند. وی با انتقاد از معیارهای دوگانه در زمینه تحولات منطقه نوشت که نمی‌شود فقط مسایل مربوط به شکست پیشمرگ های کرد در ورود به موصل و سهولت تهدید اربیل از سوی داعش متمرکز شد، این در حالی است که داعش پیشتر تقریبا یک سوم جغرافیای عراق را تقریبا بدون درگیری اشغال کرده است، اما بقیه تحولات منطقه‌ای بویژه در قلمون لبنان را نادیده گرفت.

راهکار نابودی داعش چیست؟/ چرا داعش در لبنان زمین‌گیر شد؟

منطقه ای که در آن عناصر داعش که مدتی پیش از وابستگان جبهه النصره بودند، بعد از شکست مجبور به عزیمت به سمت عرسال لبنان شدند. آن‌ها سعی کردند این عقب‌نشینی را به صورت قهرمانانه ای نشان دهند، به همین علت درگیری‌هایی در اطراف عرسال ایجاد شد، اما باز هم صدها تن از مبارزان داعش مجبور شدند از مقابل ارتش لبنان فرار کنند. آن ها تعدادی از عناصر ارتش را ربوده و سعی کردند آن را به عنوان پوششی برای عقب نشینی خود حفظ کنند.

دیروز نیز یکی از مهم ترین تحولات مبارزات بر ضد داعش صورت گرفت و خطوط دفاعی داعش و النصره و جبهه اسلامی در منطقه غوطه شرقی دمشق از بین رفت.
این منطقه شامل منطقه راهبردی الملیحه در ریف دمشق بود. ارتش سوریه وارد این شهر شد و توانست راههای ارتباطی عناصر داعش و النصره را قطع کند.

راهکار نابودی داعش چیست؟/ چرا داعش در لبنان زمین‌گیر شد؟قندیل می افزاید: در مقایسه بین دو وجه تحولات منطقه ای رویکردی واقعی از ماهیت موازنه های منطقه ای به دست می‌آید، بویژه اینکه ما می‌دانیم که اگر گروه‌های اهل حق وابسته به فرماندهی حزب الله لبنان و پشتیبانی های جنگنده های سوریه نبود، ممانعت از پیشروی های داعش به سمت بغداد غیر ممکن بود.

مشخص است که درگیریهایی بین عقاید مختلف به وجود آمده و دیگر جایی برای حضور ارتش‌های حرفه‌ای به روش غربی نیست. از تحولات عراق مشخص شده که این ارتش ها [ی اعتقادی] توانایی‌های خوبی دارند. از تحولات سوریه نیز چنین بر می آید که این ارتش اعتقادی! چطور می‌تواند سه سال بدون خستگی و ملالت مبارزه کند و حمله های دشمن را مهار کرده و پیروزی‌هایی برای خود به دست آورد.

جنگ‌های منطقه ای مانند جنگ غزه و  موصل و اربیل و الملیحه و قلمون جنگ هایی است که کسانی در آن پیروز می شوند که بیشترین تعهد را به سرزمین ها دارند و آمادگی بیشتری برای دادن جان در دفاع از سرزمینشان دارند. البته در اینجا نباید نقش تسلیحات جنگی و علوم نظامی و سلاح و تجهیزات پیشرفته را نادیده گرفت.

راهکار نابودی داعش چیست؟/ چرا داعش در لبنان زمین‌گیر شد؟

این همان جمع بندی ابداع گرایانه ای بود که مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه از خود نشان داد. به همین علت بود که عناصر مقاومت بر داعش پیروز شدند، چرا که متعلق به سرزمینی بودند که عناصر داعش همواره از آن غریبه هستند.

از سوی دیگر آنها تاریخ و فرهنگی دارند که عناصر داعش از آن بی بهره اند و در مرحله سوم کشور آنها نمونه شگفت آوری از همزیستی مسالمت آمیز و آرام بین ادیان و فرهنگ‌ها و تمدن های مختلف است، آنها همواره به دنبال کمک به مظلوم و استرداد حق آن از ظالم هستند. حاکمیت آنها نیز به علت غنمیت ها و غارت مردم و به اسارت در آوردن آنها و وحشی گری نیست.

در مقام مقایسه باید گفت که تسلیم شدن در برابر حوادث، زیاد طول نخواهد کشید. البته پیروزی بر محور داعش نیز جز با ایجاد محوری منطقه ای از مقاومت به پایتختی سوریه امکان پذیر نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    صد موصل هم شیر مردها کرد پس گرفتن چرا تو شهر ها شیعه نشین عراق پیشرفت نمیکنه ؟ داعش در تمام شهر های تحت اختیارش نفوذ مردمی داره و ازش حمایت میکنن که چوبشم خوردن
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    خداوند جان سربازان گمنام امام زمان را نگهدارد که حزب الله را تربیت کردند......و پیش قراولی شدند تا دشمن اصلی ما یعنی اسرائیل را صدها کیلومتر دورتر متوقف کند
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    داعش در مناطق سني نشين به علت خيانت برخی سني هاي اين مناطق پيشرفت كرد و نه جنگ ! ولي در مناطق شيعه نشين با اين كه مردمان آن از كمترين تجهيزاتي برخوردارند نتوانسته است به موفقيت چشم گيري برسد !!! زيرا شيعيان اهل خيانت نيستند !!! البته الان سني هاي تحت اسارت داعش دارند مزه خيانتهاي خودشان را با تمام وجودمي پردزاند و هزاران تن از آنان نيز كشته شده و يا آواره شده اند. باشد تا ديگر خيانتي نكنند !!!
  • رضا ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    اکراد با 15 بار بمباران هواپیماهای امریکایی داره شجاعانه ! پیشرفت می کنه
  • حسین ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    منطقه ای که شیرهای حزب الله در اون فرمانروایی میکنن مگر کفتارهای داعش میتونن حر کتی کنن؟
  • رضا ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    دوست عزیز جناب ناشناس ۰۲:۴۳ همین شیرمردهای کرد که شما داری ازش حرف میزنی با کمک جنگنده های آمریکایی داره اندک پیشرفتی میکنه . هنوز چند روز قبل رو فراموش نکردیم که داعش چطور در مناطق کرد نشین پیشرفت میکرد و همه رو سر می برید . داعش هیچ گونه پیشرفتی در مناطق شیعه نشین نداشته عزیز . ولی برعکس در شهرهای سنی نشین فلوجه ، انبار ، موصل و ... عزیزان اهل تسنن بودند که زیر پای این خونخواران فرش قرمز پهن کردند و دخترانشان را به این جانیان هدیه کردند ... قبل از تعصب بیجا بیاید واقع بین باشیم . و من الله التوفیق ...
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    داعش مخ نداره. وگرنه نمی رفت به مصاف مردانی که کماندوهای حرفه ای قوی ترین ارتش منطقه رو لگدمال کردن.
  • علیرضا ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    آفرین! من با نظر هم وطنی که گفتند دارند چوب خیانتهاشونو میخورن موافقم. من به برادران سنی در آن دیار احترام میذارم ولی باید بگم این جا رو اشتباه کردند که خیانت کردند. البته کردها هم داشتن در این تله صهیونیستی میوفتادن ها ولی زود متوجه شدند.
  • علی سبحانی ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    عزیزان من!ازقدیم گفته اند:بادی که تندبوزد،خیلی زودهم ازحرکت می ایستد!به تحرکات سازمان ملل وامریکا درباره داعش توجه کنید!همه نشان از پایان تاریخ مصرف گروهی مزدورمیدهد!گروهی که فقط برای بستن مرزهای کمک رسانی به غزه ولبنان وفلسطین ساخته شدند!امروز بنویسید:غزه باتمام قدرت مقاومت کردوپیروزشد!معنی ان این است که طراحان تشکیل داعش تیرشان به سنگ خورده است!دیگرکسی باطناب پوسیده متولیان داعش به چاه نمکیرود!خلاص!
  • گلپور ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    بله شما راست میگی.. فردا خبر میاد که لبنانم رفت پیش عراق و شما با توهم و سانسور همه چیز رو برعکس نشون میدی...
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    داعش بی مخ صهیونیستی اعدام باید گردد.
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 0
    باید این رو در نظر داشت که سیاست آمریکا از بین بردن داعش نیست بلکه میخواد که داعش با شیعیان بجنگه تا از هر دو طرف کشته بشن.
  • نقده ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    شیر مردهای کرد !!! بارزانی هم داره راه قاسملو و اوجالانو میره اخرشم به عاقبت اون ها دچار میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس