سه تن از مسئولان «یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر ایران» کسانی هستند که در جشنواره‌های «ضدایرانی» به عنوان داور حضور داشتند و اسناد حضور این افراد برای روشنگری در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق، «یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر ایران» یکی از برنامه‌های اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که قرار است در نیمه دوم سال جاری برگزار شود.

در پی برگزاری این جشنواره، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی «ساعد مشکی» را به عنوان دبیر یازدهمین دو سالانه جهانی پوستر ایران منصوب کرد این در حالی است که «ساعد مشکی» سال 88 در کنار «مرجان ساتراپی» سازنده فیلم ضد ایرانی «پرسپولیس» به همراه چند طراح خارجی دیگر، آثار این نمایشگاه را با محتوای «سرکوب آزادی بیان» و در حمایت از «جنبش سبز» در پاریس داوری کردند.

ساعد مشکی و مرجان ساتراپی به عنوان داور

به‌گفته ملانوروزی، از ساعد مشکی دعوت به عمل آمد تا در این نمایشگاه داوری کند اما مشکی به پاریس نرفت؛ این در حالی است که اعلام شده است این مسابقه به صورت اینترنتی برگزار شده است و به نظر می‌رسد نیازی به حضور فیزیکی داوران در پاریس هم نبوده است. 

 

«مجید عباسی» یکی دیگر از کسانی است که در شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر ایران انتخاب شده است؛ بنا بر اسناد به دست آمده، وی از جمله طراح ایرانی است که در سال 1391 (مارس 2012) در فهرست داوران نمایشگاه سیاسی «پوستر برای فردا» معرفی شده است.

در مقدمه فراخوان چهارمین دوره نمایشگاه سیاسی «پوستر برای فردا» اعلام شده بود: «ما در دنیایی مردانه هستیم؛ جهانی که در آن زنان مورد استثمار و تبعیض قرار می‌گیرند. هزاران سال است که چنین بوده و بر خلاف قدم‌های بی‌شماری که در مسیر درست برداشته شده است، شرایط نشان دهندۀ این است که هنوز همان وضعیت قدیمی مرد سالار برقرار است»؛ و با طرح این شعارها بیش از هر چیز موقعیت زنان محجبه و مشخصاً حجاب و پوشش اسلامی مورد نقد قرار گرفت و آنها را سوژه پوسترها قرار دادند.

نکته جالب اینکه وقتی موضوع نمایشگاه «زنان»، انتخاب می‌شود، صحبت از برابری و آزادی آنها با مردان و هجوم به مساله حجاب اسلامی به میان می‌آید؛ نکتۀ جالب تر اینکه در این نمایشگاه پاریسی طی دوره‌هایی که سوژه‌های آن موضوعاتی مثل «مسکن» یا «تحصیلات» است، هیچ داور ایرانی در ترکیب هیات داوران آنها وجود ندارد! اما وقتی موضوع‌شان «سرکوب آزادی» و «لغو جهانی مجازات اعدام» یا تساوی حقوق زنان است طراحان ایرانی به عنوان داور حاضرند.

 

«پریسا تشکری» یکی دیگر از افرادی است که با حکم مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری یازدهمین دوسالانه جهانی پوستر ایران معرفی شده است.

این در حالی است که در سال 1389 نمایشگاهی در پاریس، پروژۀ حقوق بشری دیگری علیه ایران را با موضوع «لغو مجازات اعدام و کشتار» کلید می‌زند و تنها طراح ایرانی که در این نمایشگاه به عنوان داور حاضر می‌شود «پریسا تشکری» است. عکس شیرین عبادی با نوشته‌ای در دست هم به‌عنوان یکی از عکس‌های اصلی این جریان در ابتدای تمام صفحات قرار گرفته‌است.

 

در ادامه ضمن ارائه اسناد و مدارک موجود از حضور «ساعد مشکی»، «پریسا تشکری» و «مجید عباسی» به عنوان داوران در جشنواره‌های ضد ایرانی ـ اسلامی، آدرس‌های اینترنتی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. البته پوستر و مجموعه عکس‌ها از مشارکت این افراد در جشنواره‌های بین‌المللی  که به‌علت عدم امکان انتشار و به‌لحاظ نگاه غیراخلاقی آنها امکان انتشار ندارند و در خبرگزاری فارس محفوظ هستند.

http://www.posterpage.ch/div/news09/n091209.htm

http://www.rangmagazine.com/?type=dynamic&id=1856

http://www.honaronline.ir/Pages/Printable-News-401.aspx

http://news.posterfortomorrow.org/newsletter/2012/p4t_gender_equality_en.html

http://www.posterfortomorrow.org/en/projects/the_right_to_education/online-jury

http://www.idesigni.co.uk/blog/majid-abbasi-to-judge-poster-for-tomorrow/

http://www.posterfortomorrow.org/en/projects/death-is-not-justice/jury

http://www.presstv.ir/detail/250454.html

http://culture360.asef.org/opportunity/gender-equality-now-poster-contest/

http://www.lelieududesign.com/actualite/exposition-poster-for-tomorrow-musee-des-arts-decoratifs-paris

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0CD4QFjAE&url=http%

http://www.posterfortomorrow.org/en/u/2175

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس