دبیر کمیته اخلاق گفت: با هر باشگاهی سقف بودجه را رعایت نکرده باشد برخورد خواهیم کرد و کوچک‌ترین اغماضی نخواهیم کرد.

علیپور: برخورد با متخلفان سقف بودجه بدون ترحم خواهد بودبه گزارش مشرق، حجت‌الاسلام علیپور در نشست خبری سازمان لیگ با اشاره به اینکه پیام بحث سقف بودجه را تمامی 650 عضو لیگ فوتبال ایران دریافت کردند، گفت: اشخاص حقوقی باید قرارداد‌های خود را اعلام کنند. بعد از اینکه سقف بودجه توسط سازمان لیگ در نظر گرفته شد در حالی که این سقف برای تیم‌های غیرآسیایی 15 میلیارد و برای تیم‌های آسیایی 18 میلیارد بود اما در نهایت 11 باشگاه ما بیش از 8 میلیارد تومان هزینه نداشتند که با آنها هیچ مشکلی نداشتیم. قرارداد همه آنها به ثبت رسیده و از آنها تشکر می‌کنیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته نزدیک به 30 بازیکن و 3-4 مدیرعامل انسجام مالی لیگ را برهم می‌زدند، البته ما می‌پذیریم بازیکنی که در لیگ اروپایی بازی کرده یک قیمت بین‌المللی دارد. در نهایت قدرت مانور در بحث بودجه را به مدیران باشگاه‌ها, اعضای هیئت مدیره و مجامع باشگاه‌ها دادیم و هر باشگاهی می‌تواند بازیکنی را با هر قیمت جذب کند به شرط آنکه سقف بودجه را رعایت کند. 

علیپور یادآور شد: با توجه به اینکه با 11 باشگاه مشکلی نداشتیم به بررسی وضعیت 5 باشگاه دیگر پرداختیم و البته در این مدت تمامی 16 باشگاه و تمامی بازیکنان، مدیران عامل و حتی مدیران برنامه بازیکنان جلسات مشترک داشتیم و حسابرسی و بازرسی قانونی را به عمل آوردیم. 

وی گفت: بعد از آنکه آیین‌نامه کمیته نقل و انتقالات بررسی و مصوب شد در مرحله نخست دست به راستی‌آزمایی زدیم که در نهایت به قرارداد 28 مربی و بازیکن در همین 5 باشگاه مشکوک شدیم. یکی از این باشگاه‌ها ذوب‌آهن بود که بعد از بررسی‌های صورت گرفته، به تایید رسید و از فهرست ما خارج شد. 

دبیر کمیته اخلاق سازمان لیگ تصریح کرد: با این حال 4 باشگاه سپاهان، استقلال، پرسپولیس و پیکان همچنین 2-3 بازیکن از سایر باشگاه‌ها که البته همه آنها در فصل گذشته عضو یک باشگاه بودند به طور خاص در بحث سقف بودجه مشکل داشتند که از آنها خواسته‌ایم این مشکلات را برطرف کنند.

علیپور تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور تمامی موارد را رصد می‌کند و باید در قراردادهایی که در باشگاه‌ها ثبت می‌شود تمامی موارد از جمله قرارداد داخلی و یا متمم‌ها ذکر شود و هیچ چیزی فراتر از قرارداد ثبت شده مورد پذیرش نیست. 

وی افزود: به عنوان مثال اینکه گفته شود بازیکنی در صورت رفتن سرمربی می‌تواند از تیم جدا شود یا حداکثر 5 درصد از قراردادش کسر شود یا اینکه مالیاتش برعهده باشگاه باشد به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست چرا که این مسائل از قبل ابلاغ شده است و به همین دلیل روز گذشته هم ماجدی سرپرست تیم استقلال به سازمان لیگ آمد و 9 قرارداد بازیکنان این تیم را برای بررسی و اصلاح مجدد از ما تحویل گرفت.

دبیر کمیته اخلاق سازمان لیگ ادامه داد: در حال حاضر منتظر هستیم سپاهان این اقدام را انجام دهد و البته مشکل باشگاه پرسپولیس شدت کمتری دارد.

علیپور عنوان کرد: در این مدت شاهد بودیم به عنوان مثال قرارداد بازیکنی که در جام جهانی هم حضور داشت، همان رقم قرارداد 2 سال پیش‌اش بود که ما می‌دانیم این موضوع صحت ندارد و به همین دلیل از باشگاه‌ها خواستیم تا ارقام واقعی را اعلام کرده و اصلاحات لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: قرارداد تمامی این 650 نفر عضو لیگ برتر ثبت شده که رقم کل آن 151 میلیارد تومان است. اگر 20 درصدی که باشگاه‌ها می‌توانند علاوه بر سقف بودجه برای اردوها و سفر خارجی در نظر گرفته شده را هم لحاظ کنیم ، این رقم به 180 میلیارد تومان می‌رسد و حتی اگر آن را 200 میلیارد در نظر بگیریم باز هم با آن ارقام 1200 یا 1500 میلیاردی که به خورد مردم می‌دادند فاصله کهکشانی دارد.

دبیر کمیته اخلاق سازمان لیگ گفت: داشتن یک نظام جامع مالی از الزامات AFC است و تمامی برداشت‌ها، دریافت‌ها و وصول پول‌ها‌ی باشگاه باید در قالب شماره حساب مشخص باشگاه وصول شده باشد و حتی پاداش برد و قهرمانی هم در بحث سقف بودجه جا می‌گیرد. 

علیپور سپس جرایم در نظر گرفته شده برای باشگاه‌هایی که سقف بودجه را رعایت نکنند اعلام کرد و گفت: تذکر و اخطار کتبی، دعوت و احضار امضا کنندگان قراردادها و رسیدگی قضایی به مواردی که رقم پرداخت شده به بازیکن با رقم قید شده در قرارداد مغایرت داشته باشد از جمله این جرایم خواهد بود. 

وی افزود: محدودیت نقل و انتقالات در نیم‌فصل، کسر 25 درصد از عواید باشگاه از محل حق پخش و تبلیغات محیطی که به توسعه فوتبال اختصاص خواهد یافت از دیگر مجازات‌ها خواهد بود ضمن اینکه در نهایت اگر موارد تخلف اصلاح نشود لغو پروانه حرفه‌ای باشگاه که به معنای خروج و اخراج از لیگ حرفه‌ای است صورت خواهد گرفت. 

دبیر کمیته اخلاق سازمان لیگ از قطع استمرار صلاحیت مدیرعامل، هیئت مدیره وبالاترین مقام مجمع باشگاه در صورت تخلف در رعایت سقف بودجه و همچنین تجدیدنظر در اعزام باشگاه انتخاب شده برای لیگ قهرمانان آسیا به عنوان دیگر مجازات‌های شدید این بخش نام برد.

علیپور خاطرنشان کرد: اینکه قرارداد بازیکنان بخواهد به دلار پرداخت شود و یا اینکه شنیده شده برخی اعضای شورای شهر یا شهردارانی که در هیئت مدیره باشگاه‌ها حضور دارند، قصد دارند به بازیکنان تراکم بدهند هم در رصد نهادهای ذیربط قرار دارد.

وی یادآور شد: آیین‌نامه اخلاق فیفا تاکید دارد که می‌توانیم حساب‌های تمامی افراد مرتبط با بازیکنان از جمله حتی همسر و دوستان او را رصد کنیم و بعدا نگویند که وارد مسائل شخصی آنها شدیم. من به این شهرداران هم هشدار می‌دهم که نهادهای مختلفی این مساله را زیرنظر دارند و مواظب باشند که در چنبره آن گرفتار نشوند.

دبیر کمیته اخلاق سازمان لیگ اظهار داشت: به عنوان نمونه ما اطلاع داریم که باشگاهی مبلغ 600 هزار دلار از یک بانک خارجی برای یک بازیکن واریز کرده است و به طور قطع این مسائل را لحاظ خواهیم کرد. 

علیپور با اشاره به اینکه AFC از باشگاه‌های حرفه‌ای ضمانت بانکی می‌خواهد تاکید کرد: به دنبال آن هستیم که از سال آینده علاوه بر ضمانت بانکی بیمه قراردادی هم از باشگاه‌ها بخواهیم. 

وی درباره ضمانت اجرایی برخورد با باشگاه‌هایی که سقف بودجه را رعایت نمی‌کنند خاطرنشان کرد: به همین دلیل قرارداد 18 بازیکن و مربی را بررسی کرده‌ایم.

دبیر کمیته اخلاق سازمان لیگ عنوان کرد: ابتدا باید بگویم طرح‌های اجرا شده در سال گذشته ما ضمانت اجرایی داشت که 18 بازیکن و مربی نتوانستند بیشتر از قرارداد رسمی خود پول‌های میلیاردی بگیرند و به این پول‌ها هم نخواهند رسید. در حال حاضر هم که با 12 باشگاه هیچ مشکلی نداریم و 4 باشگاه دیگر هم باید شرایط خود را با خواسته‌های ما وفق دهند. 

وی افزود: بزرگترین دستاورد ما در این کار شفاف‌سازی همه چیز است و اینکه هزینه تخلف از سقف بودجه بسیار بالا می‌رود و با متخلف بدون کوچکترین اغماض و ترحمی برخورد خواهد شد. 

دبیر کمیته اخلاق سازمان لیگ در پایان گفت: ما هزینه‌های فصل نقل و انتقالات را هم جزء این سقف محسوب خواهیم کرد و به همین دلیل مدیران باشگاه‌ها باید مراقب این مسئله هم باشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 0
    خوبه بابا جون
  • زاهد ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    ما همچنان منتظر ارائه پرونده فسادفوتبال توسط كميسيون اصل نود در مجلس و برخورد با مفاسد هستيم
  • علي ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    خدا كنه اينبار فقط حرف نباشه!اميدوارم عمل وجود داشته باشد!هرچند در فدراسيون علي كفاش حرف هست و عمل نيست!دلال هست آدم سالم ..............
  • قاسم ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    سالهاي گذشته شاهد بوديم باشگاهها چگونه قوانين را دور ميزدند و فدراسيون با علم و آگاهي از تخلفات باشگاه ها فقط تهديد ميكرد و نگاه ميكرد! حالا هم بنظر مياد سنگ بزرگ علامت نزدنه!!!!!
  • حبيب ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
    0 0
    حاج آقا حيف از شما كه در فدراسيوني هستيد كه بقول آقاي رسايي فساد در آن هست! پاكساز فساد و مفسدين را بايد از درون فدراسيون شروع كرد
  • حسن ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    كميسيون اصل نود بايد از افراد وفاداري مانند حاج اقا عليپور و عزيزمحمدي استفاده كنه و مواظب باشه منشوريها درون دفترشان نفوذ نكنند!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس