اما نام ایزدی‌ها یا یزیدی ها هیچ ربطی به "یزید" و همچنین به شهر ایرانی "یزد" ندارد؛ ولی می‌گویند از واژه فارسی ایزد مشتق شده است که به معنی الهه یا رب‌النوع است. نام ایزدی، که ایزدی‌ها خود را به آن می‌نامند، به معنی «پرستندگان خدا» است.

به گزارش مشرق، در بین قربانیان گوناگون پیشروی‌های گروه تروریستی در خاورمیانه، یک گروه ۵۰ هزار نفری هم هستند که در کوه‌های شمال غرب عراق بدون آب و آذوقه گرفتار شده‌اند؛ گروهی پر رمز و راز که عمیقا باورمند به دین خود هستند ؛ گروهی موسوم به "ایزدیان یا "یزیدیان".
 برخی آنام را به خاطر باورهای غیرمعمولشان «شیطان‌ پرست» می دانند؛ و برخی به غلط آنها را به «یزید بن معاویه» نسبت می دهند! توجه ناگهانی به این قوم، به خاطر مخمصه‌ای است که در آن گرفتار شده‌اند؛ اما ایزدی‌ها نمی‌خواهند زیر نورافکن توجه بین‌المللی باشند، زیرا شاید با همین دو ر بودن از توجه ها، توانسته‌اند خود را در جوامع کوچک و پراکنده ای در شمال غرب عراق، شمال غرب سوریه و جنوب شرق ترکیه حفظ کنند. مقاله زیر، شناختی کوتاه از این مردم است که اکنون به وسیله تروریست های داعش در حال قلع و قمع هستند:

یزیدیان، ایزدی‌ها یا ایزدیان (به کردی: Êzidî یا ئێزیدی) اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق ،سوریه، جنوب شرقی ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند. آنان به زبان کردی با گویش کرمانجی صحبت می‌کنند. آیین ایشان، ایزیدی یا یزیدی، یک دین باستانی کردی است که از دوران پیش از اسلام وجود داشته‌ است و در آئین‌های باستانی چون مانوی و زرتشتی ریشه دارد.

تخمین شمار ایزدی‌های امروز دشوار است. آمار مختلف، جمعیت آنها را بین ۷۰ هزار تا ۵۰۰ هزار را نشان می‌دهد. جمعیت ایزدی‌هایی که ارعاب شده‌اند، به آن‌ها بهتان‌ زده شده و تحت آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، در سده گذشته بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است. همچنین شمار مهاجران ایزدی در چند دهه اخیر در اروپا رو به فزونی‌ست. 

مقدس‌ترین معبد ایزدی‌ها در لالش در شمال موصل

ممکن است تصور شود که آزار و اذیت ایزدی‌ها در قلب مناطق مسکونی آن‌ها در کوهستان سنجار در غرب موصل که این روز‌ها صورت می‌گیرد، بر پایه درک غلط از نام آن‌ها است و داعشی‌ها فکر می کنند که این از نام یزید بن معاویه (۶۴۷-۶۸۳ میلادی) خلیفه بسیار منفور اموی نشأت گرفته است. اما اینگونه نیست زیرا گروه تکفیری داعش ــ و نیز همپالکی های آن مانند جبهة النصرة ــ یزید  بن معاویه و رفتارهای یزیدی را به عنوان مرامنامه خود باور دارند و حتی گفته می شود که نقشه داشتند در صورت پیروزی در سوریه، حرم حضرت زینب(س) را ویران کرده و مجسمه ای از یزید در دمشق بنا کنند!

اما نام ایزدی‌ها یا یزیدی ها هیچ ربطی به "یزید" و همچنین به شهر ایرانی "یزد" ندارد؛ ولی می‌گویند از واژه فارسی ایزد مشتق شده است که به معنی الهه یا رب‌النوع است. نام ایزدی، که ایزدی‌ها خود را به آن می‌نامند، به معنی «پرستندگان خدا» است.

دسیان (جمع آن دواسان) نامی که خود آن‌ها بر خود می‌گذارند نیز از یک نام نسطوری قدیمی (نسطوری‌ها مسیحیان باستانی در خاورمیانه و شرق هستند) گرفته شده است.

مانند برخی اقلیت‌های دینی و مذهبی دیگر در این منطقه ــ یهودیان، علویان و دروزیان ــ تنها می‌شود ایزدی متولد شد؛ یعنی گرویدن به این دین ممکن نیست. بسیاری از باورهای ایزدی‌ها از مسیحیت مشتق شده است. آن‌ها، هم به انجیل و هم به قرآن احترام می‌گذارند. بسیاری از آیین‌های آن‌ها تنها به صورت شفاهی منتقل شده‌اند.

در ارتباط با پنهان نگاهداشتن بخشی از کیش ایزدی‌ها درک نادرستی از ارتباط این آیین با فلسفه دوگانگی جهان زرتشتیان (نور و تاریکی) و حتی خورشید‌پرستی ایجاد شده است.

پژوهشگران در سال‌های اخیر نشان داد‌ه‌اند که زیارتگاه‌ها (معابد) آن‌ها اغلب با تصویر خورشید آراسته شده و گورهای آن‌ها به سمت شرق، در جهت طلوع آفتاب هستند و آن‌ها عناصر مشترک زیادی با اسلام و مسیحیت دارند.

کودکان به دست یک پیر (موبد) با آب متبرک غسل تعمید داده می‌شوند، در زمان ازدواج، پیر یک نان را دو نیمه می‌کند و نیمی از آن را به عروس و نیمه دیگر را به داماد می‌دهد. عروس در لباس سرخ از کلیساهای مسیحی بازدید می‌کند.

در ماه دسامبر، ایزدی‌‌ها سه روز روزه می‌گیرند و بعد از آن با پیر خود شراب می‌نوشند. از روز پانزدهم تا بیستم سپتامبر ایزدی‌ها مراسم زیارت همگانی سالانه از آرامگاه شیخ عدی در لالش، در شمال موصل را برگزار می‌کنند که طی آن در رودخانه یک مراسم آیینی غسل دارند. ایزدی‌ها همچنین مراسم قربانی حیوانات و ختنه دارند.


تصاویر ملک طاووس همه‌جا در معابد، زیارتگاه‌ها و گورهای ایزدی‌ها وجود دارد

نام خدای آن‌ها (بالا‌ترین مرتبه ربانی) یزدان است. تصور بر آن است که او در چنان منزلت بالایی است که نمی‌تواند مستقیما پرستش شود. نقش این مرتبه الهی در عین حال نقشی غیرفعال است. او خالق جهان است ولی نگهدارنده آن نیست. هفت روح (فروهر) بزرگ از او منبعث شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها فرشته طاووس یا آنطور که در آیین ایزدی نامیده می‌شود، ملک طاووس، قیم اراده الهی است. در آیین مسیحیت باستانی طاووس نماد بدمنشی بود بخاطر آنکه گفته می‌شد گوشت او فاسد نمی‌شود. ملک طاووس در باور ایزدی‌ها نفس آغازین الهی و از او جدا ناشدنی است و با این ارزیابی آیین ایزدی تک‌خدایی است.

ایزدی‌ها پنج بار در روز ملک طاووس را عبادت می‌کنند. نام دیگر او شیطان است که در عربی به فرشته رانده شده از درگاه خدا گفته می‌شود. همین موجب شده که به ایزدی‌ها انگ اشتباه «شیطان‌پرست» زده شود. ایزدی‌ها به تناسخ اعتقاد دارند، به این معنی که روح به طور متناوب تا تطهیر کامل در جسم حلول می‌کند و به این شکل کاربرد دوزخ از بین می‌رود.

بد‌ترین سرنوشت برای یک پیرو آیین ایزدی، رانده شدن از جامعه ایزدی است چرا که این به معنی آن است که روح او دیگر هرگز پیشرفتی نمی‌کند. گفتگو با هر دین و آیین دیگر هم برای آن‌ها مطلقا ناممکن است.

در مناطق دورافتاده جنوب شرقی ترکیه به سوی مرزهای سوریه و عراق، روستاهای قبلا فراموش شده ایزدی‌ها با خانه‌های تازه‌سازی که خود پیروان این آیین ساخته‌اند، رنگ زندگی به خود می‌گیرند. بسیاری از ایزدی‌ها حالا بعد از آنکه حکومت ترکیه آن‌ها را راحت گذاشته، از تبعید باز‌می‌گردند.

علیرغم قرن‌ها ایذا و آزار ایزدی‌ها، آن‌ها هرگز باورهای خود را‌‌ رها نکردند. این مسئله گواه درک بالای آن‌ها از هویت و قدرت شخصیت‌ خود است. اگر افراطی‌های داعش، ایزدی‌ها را از عراق و سوریه بیرون کنند، احتمال دارد که بسیاری از آن‌ها در مناطق جنوب شرق ترکیه سکنی گزینند. این بخش از ترکیه جایی است که ایزدی‌ها بدون آنکه مورد آزار و اذیت قرار گیرند، با اعتقاداتشان زندگی کنند.

زنان ایزدی در مناطق دورافتاده سنجر لباس‌های سنتی سفید می‌پوشند

دانش آموزان یک مدرسه دینی ایزدی در مجاورت معبد لالش سرود و دعا می‌خوانند

منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 1
    چرا نمیگین به نقل از بی بی سی؟
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    3 0
    لعنت خدا بر یزید بن معاویه
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 1
    بد بودن داعش دليلي بر تمجيد از ايين كفر اميز و بي مبناي ايزدي نيست.
  • ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    2 0
    رب‌النوع !!!!!!!!!! من نمیدونستم وقتی میگیم (بنام ایزد منان) داریم رب النوع دانایی رو صدا میزنیم. تیترم بیخوده چون ایزد معلومه هیچ ارتباطی با یزد و یزید نداره
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 2
    آقایان مشرق عزیز! اگر می خواهید فعلا به دلیل جنگ با داعش از یزیدیان حمایت بکنید خوب بکنید اما لزومی ندارد عقاید این گروه را تحریف و تطهیر کند. خود آنها هیچ ابایی ندارند با نام یزیدی شناخته شوند که شما بزور آنها را ایزدی می نامید. شیخ عدی مشهور خود یک اموی شناخته شده است و یزید هم یکی از مقدسات قطعی این گروه است. برنامه هر ساله این گروه در جشن روز عاشورا و سر بریدن گاوی -العیاذ بالله- با نام حسین بن علی هم قابل انکار نیست. آنها شیطان را هم فرشته مقرب خدا می دانند. آنها معتقدند که انسان نیستند و از بطن حوا بوجود نیامده اند بلکه حاصل وصلت آدم با یک حوری هستند لذا خود افرادی جدا از انسانها می دانند تا جایی که یادتان هست چند سال پیش یک دختر یزیدی را که می خواست با فردی خارج از این قوم ازدواج کند سنگسار کردند و البته در رسانه های دنیا گفته شد این سنگسار در ایران رخ داده است حال آنکه مربوط به عراق و همین فرقه بود. همین رفتارها است که باعث شده است که در طی قرنها همسایگانشن آنها را شیطان پرست بدانند. ینطور نیست که به علت جو سازی رسانه ها مردم به آنها بدبین شده باشند. نفرت روستاییان اطراف از آنها به حدی است که حاضر به کمترین کمکی به آنها نیستند و حتی مانع از عبور یزیدیها از روستاهایشان می شوند و برای همین الان یزیدیها گیر افتاده اند و راه فرار ندارند. اما حالا ریشه مذهبشان از ایزدان باستانی بوده یا نبوده مهم این است که دیگر اثری از آن ایزدها به جای نمانده است و هر چه هست یزید است. زرتشتیان را ما می شناسیم. آنها هرگز چنین عقاید هولناکی ندارند. پس مرتبط کردن یزیدیها با زرتشتیان خطایی است آشکار. البته وظیفه ما است که به مظلوم کمک کنیم حتی اگر دشمن باشد اما نباید دشمنی او را از یاد ببریم. اما با طرز برخوردی که بعضی ها با یزیدیها دارند دیر نباشد که دقیقا به همین سیاق بهاییان را هم مورد تطهیر قرار دهند.
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    کپی پیست از بی بی سی
  • كارشناس ارشد تاريخ ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    مشرق چندتا غلط داشتي.يكي اينكه اصل اين آيين به آيين هاي ايران باستان و آيين مهر باز ميگردد كه خورشيد و طلوع آن كه شرق ميباشد بسيار مهم است پس اين آيين يك آيين ايراني است و نه كردي چرا كه كردها يا بر آيينهاي ايراني هستند يا مانند بقيه مسلمانند مثلا ما دين و آيين بلوچي و گيلاني و لري و مازندراني نداريم.ديگر آنكه ايزديان خود را بسيار به زرتشتيان نزديك ميدانند و در ايران خود را زرتشتي معرفي و پيرو مزديسنا معرفي ميكنند و در عبادات خود به زبان فارسي و عربي و گويش كردي و لهجه كرمانجي دعا و سرود مذهبي ميخوانند.ديگر آنكه اصل آيين آب و نان و شراب متعلق به آيين مهر است كه به مسيحيت رسيده پس آيين ايزدي ها به آيين مهر نزديك تر است.عنصر گاو كه در نقوش تخت جمشيد بسيار ديده ميشود نيز مربوط به آيين مهر است كه در آيين ايزدي وجود دارد و در ارومان تخت مريوان كردستان ايران كه آن هم ريشه در آيين مهر دارد در مراسم پيرشاليار گاو قرباني و تقسيم ميكنند.
  • كارشناس ارشد تاريخ ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 0
    خلاصه اينكه اين آيين هيچ ارتباطي به يزيد ملعون و معاون ملعون ندارد.در ضمن گاو و ورزا و ورزا جنگ كه در تالش رواج دارد و ورزش پهلواني و... همه به آيين مهر برميگردد.اميد است ايران و ايرانيان و نظام جمهوري اسلامي ايران كه همواره مدافع مظلوم در برابر ظالم بوده است از همه مظلومين سوريه و عراق چه كرد و چه عرب و چه مسلمان و چه مسيحي و چه سني و چه شيعه و علوي چه تركمن و چه ايزدي حمايت كند به گفته عارف نامي مرحوم حضرت آيت الله طباطبايي:پرستش به مستي است در كيش مهر برونند زين حلقه هوشيارها.
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    آقایی که خیال می کنی با گرفتن کارشناسی ارشد خیال الان باسواد شده ای و همه باید حرفت را بپپذیرند!: آن آقای فیاض بود که با ساده لوجحی هر چه تمامتر عرفان را به مهر پرستی مربوط کرد! کیش مهر یا همان آیین عشق یک اصطلاح عرفانی است. در شیطان پرست بودن یزیدیها هم تریدی نیست و در گاوی که به قول شما باقیمانده مهر پستی است و امروز العیاذ بالله به.... سرش را می برند.
  • كارشناس ارشد تاريخ ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 0
    در آيين ايزدي در برابر خورشيد در روز نماز 5 بار خوانده ميشود كه چنيين امري هم در اسلام وجود دارد و هم در آيين زرتشت كه در آيين زرتشت در برابر آتش مقدس كه نماد روشنايي و خورشيد يا آفتاب يا مهر است در آيين مسيحيت هم مسيحيان در برابر محراب يا مهرآب مي ايستند كه بر بالاي آن مسيح نقش بسته و عبادت ميكنند.معماري كليسايي يك معماري دالان مانند و داراي عمق است كه ياد آور غارهاي آيين مهر است.مسيح تاجي خورشيد مانند دارد.
  • كارشناس ارشد تاريخ ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    مشرق تقريبا همه نوشتار من را سانسور كرد. اما ناشناس 9:54 تحصيلات شما در چه زمينه اي است؟؟؟؟
  • موسوي ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    جوش نزن تو اگر دخترت بخواهد با يك ايزدي ازدواج كند چه ميكني؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • امید ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 0
    ایزدی هیچ ربطی به یزید و ..نداره برای اطلاع بیشتر به کتاب کشف الحیل نوشته مرحوم آیتی از مستبصرین بهاییت مراجعه کنید انصافادر بخشی از کتاب به اعتقادات اونها به نحو تحقیقی و متقن پرداخته من اولین بار اونجا متوجه این قضیه و عدم ربط این فرقه با یزید شدم حتی شیطان پرستی و ..اینها هم درمورد اونا درست نیست
  • امید ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 0
    ایزدی هیچ ربطی به یزید و ..نداره برای اطلاع بیشتر به کتاب کشف الحیل نوشته مرحوم آیتی از مستبصرین بهاییت مراجعه کنید انصافادر بخشی از کتاب به اعتقادات اونها به نحو تحقیقی و متقن پرداخته من اولین بار اونجا متوجه این قضیه و عدم ربط این فرقه با یزید شدم حتی شیطان پرستی و ..اینها هم درمورد اونا درست نیست
  • مازندرانی ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    لعنت به مشرق سانسورچی و مزدور که توهین به یزید رو هم سانشور میکنه
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    آقای فوق لیسانس! من یک بیسواد هستم! مدرک برای کسی معرفت نمی آورد.
  • تاريخ خوان ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 1
    ايزدي ها با بهايي ها فرق دارند.بهايي ها ساخته و پرداخته انگليس و فراماسونري و صهيونيسم هستند ام ايزدي ها از پيش از اسلام و مسيحيت و يهوديت وجود داشته اند و آيين آنها و ن‍اد آنها ايراني هستند و نبايد اجازه بدهيم آمريكا و فرانسه و اسراييل و آلمان و انگليس در آنها نفوذ كرده و آنها را عليه ايران بكار گيرند.الان صهيونيسصت ها ميگويند كه كردها يهودي هستند و حتي آيين ايزدي ها يك آييني است كه از اديان ابراهيمي مانده است و در حال نفوذ در آنها هستند.
  • مازندرانی ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 2
    اگر اینجوری که میگی باشه دم داعش گرم
  • كارشناس ارشد تاريخ ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    گاو و خون گاو در آيين مهر بسيار مقدس است و باعث باروري زمين ميشود.آنچه كه شما به عنوان سر گاو ميگوييد چيز بدي نيست.يك آيين است يعني اين خون ريخته شد تا كه پليدي ها با اين خون شسته شود.عنوان امام علي هم اسد يا شير است كه قبلا در موضوع شير و خورشيد بحثش راكرديم.
  • محقق ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    در بعضي جاها خواند كه نوشته بود در مذهب عارفان آگاه الله علي است و علي است الله و اعتقاد به تناسخ و اينجور چيزها داشتند.خيلي تعجب كردم.
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 2
    دین این قوم یک دین الهی و وحدانی نیست
  • ح ح ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    این متن اصلن به قلم نویسندگان مشرق نمیخورد... و همچنین به رسالتش
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 1
    تو هم یه داعش وطنی هستی
  • داعش ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    خیلی جالبید حالا داعشا به یزید.معاویه.امریکا.اسراعیل.شورو.گداهه سر کوچه.مشت ومالچیه تو بغداد.به همه وصلش میکنید به نظر من عربا را خوب بلایی سرشون اورده .یادتون نرفته که عراق با ایران چیکار کرد
  • مشدی حسن ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    اسکن شناسنامت رو هم میزدی!
  • حقوق دان ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 0
    فردوسي ميگه:به يزدان كه گر ما خرد داشتيم كجا اين سرانجام بد داشتيم.يزدان و ايزد همان خدا يا الله ميباشد.ناشناس 2:51 ايزدي ها و ديگران در قانون اساسي ايران ذيل فصل سوم حقوق دارند.برو بخوان.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    حقوق دان عزیز! شما همان بهتر که این اسم بی معنا را نداشته باشید چون اساسا یزیدی یا به قول شما ایزدی در ایران وچود ندارد که قانون اساسی برایشان حقی قایل شده باشد یا نباشد. حتی اهل حق ها هم به شدت احتراز دارند از اینکه یزیدی یا ایزدی نامیده شوند و خود را کاملا جدا می دانند. سوء استفاده شما از حقوق مصرح برای زرتشیان به نفع گروههای ضاله هم جای تامل است. همچنین اصرار بی بی سی برای تطهیر این گروه.
  • ترانه ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 0
    جناب مازندراني و ناشناس از سوئد مگر ايزدي ها به مقدسات مسلمانان بخصوص شيعيان توهين كردند كه چنين حرفي ميزني؟آيا اين داعش است كه مساجد و مقابر پيامبران و كليساها و ..... منهدم ميكند و انسانها را اسير ميكند يا ايزدي هايي كه زنانشان به اسيري رفته و مردانشن را كشته اند و كودكانشان و زنانشان را زنده به گور كرده اند و بقيه در كوهها آواره اند و از گرسنگي ميميرند؟؟؟؟؟؟؟كدام باعث وهن اسلام و مسلمانان در اذهان عمومي شده اند؟ايزدي ها يا داعش؟شرم بر شما باد.
  • اميري ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    جناب ناشناس از سوئد 9:54 حواست باشه گاوه شاخت نزنه.همون كارشناس ارشد تاريخ گويا گاوهها رو بهتر ميشناسه.گويا ايشان از ورزا و گاو از تالش در استان گيلان گرفته تا كردستان عراق رو سرشماري كرده.فكر كنم طرف قصابه.
  • حقوقدان ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    فصل سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كه مردم 2 بار به آن در سالهاي 58 و 68 راي دادند مربوط به همه مردم با هر دين و آيين و مذهبي كه دارند ميباشد كه شامل ايزدي هاي ايران هم ميشود.در حال حاضر آنچه كه من ميدانم و مطمئن هستم عده اي از آنها در استان كرمانشاه و تعدادي هم در تهران زندگي ميكنند البته در بيرون بيشتر خود را زرتشتي معرفي ميكنند.
  • حقوقدان 1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    در قانون اساسي به اسلام و مذاهب شيعه اثني عشري و شافعي و مالكي و حنفي و حنبلي و مسيحيان ارمني و آشوري و كلداني و يهوديان و زرتشتيان اشاره شده اما به ساير اديان يا مذاهب و آيين ها و .... مستقيم اشاره نشده است كه البته قانونگذار آنان را ذيل فصل سوم و حقوق ملت قرار داده است.خودتان مطالعه كنيد.
  • ناشناس ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 1
    ايزدي ها در كرمانشاه زندگي ميكنند و به شيطان پرست يا يزدي هم معروفند.در دهه 60 عده اي از آنها از ايران فرار كردند و تا همين اواخر در مرز عراق و اردن در شرايط سختي زندگي ميكردند.يك انجمن سلطنت طلب بنام بنياد نوروز در ميان آنان نفوذ كرد و تعدادي از آنها را به كشورهاي غربي فرستاد و مابقي با آمدن داعش به اردن گريختند.
  • بیغ ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    یارسانی های ایران دینشون چیه یا کرندی ها
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    حالا براي أين كه داعش را بكوبيد از يك طايفه مشرك ملحد تعريف مي كنيد ؟
  • kambiz ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 0
    این ناشناس سویدی مشکوک میزنه . یا جاسوسه یا منافق که قصد ایجاد تشکیک در اعتقادات مارو داره
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    1 0
    داعشی احمق خودتم فهمیدی چی گفتی؟اگه منظورت اینه که عربا خوب بلایی سر ایزدیا آوردن این نشانه عمق عقب ماندگی فکری وعقیدتی اوناس .داری به چی افتخار میکنی زامبی. دنیا از تفکر نابتون در حیرته.بروید بمیرید که مرنتون بهتر از زنده بودنتونه چون از زندگی فقط سر بریدن و آدم کشتن و دزدی و غارت بلدید.
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    عزیزانی که اطلاع دارید: آن جماعتی که در دالاهو و برخی مناطق استان کرمانشاه زندگی می کنند یارسان و یا به قول خودشان اهل حق هستند- و با وجود برخی شباهتها در عبادات با یزیدیها و اختلاط در عقاید باستانی - مطلقا یزیدی نیستند و اگر بشنوند آنها را جزو یزیدیها حساب کرده اید بی نهایت از دستتان ناراحت خواهند شد. درست برعکس یزیدیها اهل حق احترام زیادی برای امام علی علیه السلام قایل هستند و حتی برخی از آنها خود را یک فرقه شیعه می دانند گر چه این موضوع در تردید است و حتی معمولا ما آنها را با نام علی اللهی می شناسیم. ( چه رسد به اینکه دشمن علی باشند) اما اینکه کامنت گذار با نام " ترانه" گغت یزیدی ها چه کاری با شیعه داشته اند را کافیست در قرنها عقاید آنها بجویید و نفرت همسایگانشان از آنها. داعش دور از است بوجود آمده است اما دشمنی یزیدیها با شیعه و اهل بیت پیامبر یک مساله صدها ساله است. کاملا مشخص است که شیعیان عموما افرادی رقیق القلب هستند که به آسانی حقایق تاریخی را فراموش می کنند. به تاریخ خوان: اتفاقا نحوه تشکیل بهاییان و یزیدیان از یک جهت اساسی شباهت دارد و آن اینکه یک شیخ مشکوک گروهی را علیه اسلام سازماندهی کرده است. منتهی محمد غلی باب در قرن نوزدهم میلادی آمد و شیخ عدی هفتصد سال قبل از او. مهم این است که گروه ضاله گروه ضاله است. اما افرادی که دهانشان را باز کردند و نگارنده را منافق نامیدند! از آنها متشکرم که گناهان نگارنده را شستند اما بدانند منافق کسی است که دستور العمل بی بی سی را تکرار می کند و یک گروه شیطانی را تطهیر می نماید.
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    خود را اهل حق می نامند و ما معمولا آنها را علی اللهی می شناسیم اما مطلقا یزیدی نیستند.
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    آخ آخ چه سوخته این مازندرانی :دی بسوز بسوز که خوب می سوزی ههههه
  • یک هموطن کورد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    باصطلاح کارشناس ارشد تاریخ!!!!!!!!!!! کوردی یک زبان است نه لهجه و گویش.....تاریخش هم بااندازه تمدن مادها هستش و هفت هزار نسل پیش از اجداد شما!!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 0
    هم وطن گلابی کورد نه کرد
  • محمود ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 0
    به نظرمن ایران باید حمله کنه
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 0
    در زبان کوردی ، کورد نوشته میشه نه کرد..
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 0
    از اینکه نوشتی کارشششششششناس ارشدی مشخصه دمت چیه..
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    0 0
    فقط پارسی زبان است..!!!!
  • قربان محمد ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 0
    ما از خدا میخواهیم که توطئه و شر کوردهای خائن در عراق را بوسیله همین سفیانی ها و داعشی ها از سر مردم عراق کم کند. و این امر دیر یا زود محقق میشود. اللهم اهلک مفسدین فی بلاد المسلمین
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    1 0
    دین ایزدیها برمیگردد به قبل از اسلام و ربطی به یزید ابن معاویه (لعنت ا... علیه)ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس