کد خبر 334105
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴

تهديد داعش براي آمريکا، حتي از گروه القاعده قبل از حادثه تروريستي يازده سپتامبر نيز جدي تر است.

به گزارش مشرق، سرانجام روز پنجشنبه هفته گذشته باراک اوباما دستور حمله جنگنده هاي آمريکا به مواضع داعش را صاد کرد. پس از اين دستور بود که پهپادهاي آمريکا در چندين نوبت مواضع داعش را که شهر اربيل را تهديد مي کردند بمباران کردند. با اين حال رئيس جمهور آمريکا اطمينان خاطر داده است کشورش يک بار ديگر درگير جنگ عراق نخواهد شد و نيروي نظامي به اين کشور اعزام نخواهد کرد. وي افزود ما فقط مي خواهيم از اتباع خود در عراق حمايت کنيم. رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد اجازه کمک رساني و تلاش هاي بشردوستانه براي نجات غيرنظاميان را داده است.

اوباما روز شنبه در نطق هفتگي خود قول داد براي محافظت از ديپلمات ها و مشاوران نظامي آمريکا ، « در صورت ضرورت » به حملات هوايي به جهادي ها در شمال عراق ادامه دهد.

اوباما گفت :« اجازه نمي دهم آمريکا وارد جنگي ديگر در عراق شود. نيروهاي رزمي آمريکا براي جنگ در عراق باز نمي گردند زيرا راه حل نظامي آمريکا براي بحران گسترده تر عراق وجود ندارد.»

اوباما همچنين گروه داعش را که ايزدي ها را شيطان پرست مي نامد به تلاش نظام مند براي از بردن همه اين افراد و نسل کشي متهم کرد.

اوباما در نطق هفتگي خود همچنين « راهبرد گسترده تر » آمريکا در عراق را اعلام کرد.

وي افزود:« ما از شهروندانمان محافظت مي کنيم. ما با جامعه جهاني براي رسيدگي به اين بحرن انساني همکاري خواهيم کرد. ما کمک خواهيم کرد تا اجازه ندهيم اين تروريست ها مکان هاي امن دائم داشته باشند و از آنجا به آمريکا حمله کنند. ما همچنان از عراقي ها مي خواهيم با هم آشتي کنند.»

شبکه خبري پنتاگون اعلام کرد که حملات مستقيم آمريکا به داعش ادامه خواهد داشت.

شبکه خبري وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد آمريکا بيش از دويست کيلوگرم بمب هاي ليزري هدايت شده را بر اهداف داعش در عراق فرو ريخت. اين حمله به دنبال صدور مجوز آن از طرف رئيس جمهور آمريکا صورت گرفت.

جان کربي سخنگوي پنتاگون درباره اين حمله گفت اين حمله تلاشي براي محافظت از جان پرسنل آمريکايي در اربيل بود.

کربي مشخصا گفت:« دو هواپيماي اف اي هجده پانصد پوند بمب ليزري را بر يک توپخانه متحرک در نزديکي اربيل فروريختند. داعش از اين توپخانه براي هدف قرار دادن نيروهاي کرد که از اربيل دفاع مي کردند، استفاده مي کرد؛ اربيل جايي است که پرسنل آمريکايي در آن مستقر هستند».

به دنبال اين حمله فرمانده کل نيروهاي مسلح آمريکا اعلام کرد آمريکا به حملات مستقيم خود به داعش مادامي که پرسنل آمريکايي يا تاسيسات آمريکا در عراق تهديد شود، ادامه مي دهد.

با آغاز حملات هوايي محدود آمريکا به مواضع داعش در عراق پس از سکوتي طولاني، اين پرسش مطرح مي شود که انگيزه باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا براي اجراي اين حملات چيست.

انگيزه هاي آمريکا براي دخالت نظامي در عراق
دخالت نظامي آمريکا درعراق با توجه به مخالفت هاي آمريکا با جنگ عراق، پرسش هاي زيادي درباره علل و انگيزه هاي اين دخالت به وجود آورده است.

به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، از سرگيري دخالت نظامي آمريکا در عراق با وجود مخالفت هاي افکار عمومي با اين اقدام، پرسش هاي زيادي درباره توجيهات واقعي براي اين کار مطرح شده است.

محمد العلمي خبرنگار اين شبکه در واشنگتن با اشاره به سخنان باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و اعلام خبر صدور مجوز دخالت نظامي کشورش در عراق افزود: رئيس جمهور آمريکا در موضوع دخالت نظامي کشورش در عراق که دومين مورد پس از ليبي به شمار مي رود مسائل انساني را در کنار مسائل استراتژيک به عنوان توجيهي براي اين دخالت ها استفاده کرد؛ اما افکار عمومي که از ماجراجويي هاي متعدد نظامي آمريکا در عراق و نيز به وجود آمدن کانون هاي ناآرام و نيازهاي انساني مبرم و فوري از غزه تحت محاصره گرفته تا سوريه ويران شده، خسته شده است،بحث و جدل هاي زيادي به راه انداخته است.

يک کارشناس آمريکايي مي گويد: وضع عراق منحصر به فرد است زيرا بيشتر مشکلات آن را ما به وجود آورديم، به همين سبب مسئوليت اخلاقي داريم و از سوي ديگر نمي توانيم ايزدي ها را رها کنيم تا کشته شوند. نبايد فراموش کنيم که ما از دهه نود قرن گذشته از کردها دفاع مي کنيم.

در ادامه گزارش آمده است: در حالي که هيچ کس از شدت بحران انساني خطرناک در عراق نمي کاهد، برخي افراد از فجايع انساني در سوريه، ميانمار و و همچنين غزه سخن مي گويند که اسرائيل از همه طرف آنها را هدف حمله قرار مي دهد بدون آن که آمريکا کوچکترين کاري براي کمک انساني به آنها انجام دهد.

خليل جهشان کارشناس مسائل عربي و آمريکا گفت: بدون شک آمريکا برخي فعاليت هاي انساني قرار مي دهد اما اين تلاش ها علت دخالت هاي آمريکا نيست بلکه بهانه اي براي دخالت آمريکاست زيرا اين نيازهاي انساني از قبل هم بوده است اما به سبب آن که افکار عمومي آمريکا مخالف دخالت در عراق و ورود مجدد اين کشور به عراق است، استفاده از مسئله کمک هاي انساني به عنوان بهانه اي براي دخالت، مخالفان اين دخالت ها را خلع سلاح و ساکت مي کند.

در ادامه گزارش آمده است: رئيس دموکرات آمريکا با انتقادات جناح راست جمهوريخواه قرار گرفت. اين جناح وي را به ضعف و ناتواني از مقابله با بحران هاي بزرگ متهم کرده است.

جان اولترمن از موسسه مطالعات سياسي گفت: گروه دولت اسلامي عراق و شام همچنان به پيش مي رود و هيچ کس قادر به متوقف کردن آن نيست و نه تنها ارزش هاي آمريکا بلکه منافع اين کشور را نيز با تهديد روبرو کرده است. اين امر باعث شده است آمريکا به عناصر اين گروه نشان دهد در زمان مناسب از منافع خود دفاع مي کند.

در پايان گزارش آمده است: تناقض موجود اين است که باراک اوباما در آغاز طلوع ستاره خود در آسمان سياست بر مخالفت خود با جنگ در عراق به شدت تاکيد مي کرد اما اکنون خودش را در پاييز رياست جمهوري اش در شرايطي مي بيند که يکي از بخش هاي جنگي را رقم مي زند که آن را احمقانه مي دانست.

حسن نصر گزارشگر شبکه تلويزيوني روسيا اليوم در اين باره گزارش داد: بالاخره باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا تصميم به آغاز حملات هوايي به دولت اسلامي در شمال عراق گرفت. اما چه چيز موجب شد اوباما راهبرد خود را درباره گروهي که قبلا داعش ناميده مي شد و تهديدي براي امنيت کل منطقه عملا ناآرام خاورميانه محسوب مي شود، تغيير دهد؟

اوباما پيش از اين به خواسته ها و هشدارهاي منطقه اي و بين المللي درباره خطر گروه داعش که بعدا تشکيل خلافت را اعلام کرد، توجه نمي کرد. در حالي که داعش به طور مستمر در حال قدرت گرفتن و گسترش مناطق تحت سيطره خود در سوريه در زمان بحران در اين کشور بود. واشنگتن همواره به اعلام اين مسئله اکتفا مي کرد که با دسترسي تندروها به هرگونه سلاح کشنده مخالف است.

همچنين آمريکا در برابر جناياتي که داعش برضد سوري ها مرتکب شد واکنشي نشان نداد تا اين که اين گروه با تصرف منابع نفت و اجراي قانون جنگل و اعدام مخالفان به قدرت حاکم بر شمال سوريه تبديل شد.

سکوت اوباما حتي بعد از ورود داعش به خاک عراق و سيطره آن بر موصل به عنوان دومين شهر بزرگ عراق نيز ادامه پيدا کرد. واشنگتن به طور ضمني درخواست هاي بغداد را براي مداخله به منظور نجات موصل رد کرد و موضع روشني در برابر ابراز تمايل کردهاي عراقي براي جدا شدن از عراق اتخاذ نکرد.

چه چيز در محاسبات آمريکا تغيير کرد که موجب شد اوباما نظر خود را تغيير دهد؟ بعد از سيطره گروه دولت اسلامي بر شهر الرقه سوريه روشن شد که جاه طلبي هاي اين گروه فراتر از مرزهاي سوريه است و کشورهاي متعددي در فهرست اهداف آن قرار دارند. اما غافلگيري بزرگ اين بود که گروه دولت اسلامي، کنترل موصل را از دست ارتش عراق خارج کرد و به دنبال آن بر شهرهايي مانند زمار و تلعفر و سنجار سيطره يافت که زنگ خطر را براي رئيس جمهور آمريکا به صدا درآورد.

نگراني آمريکايي ها ناشي از گزارش هاي اطلاعاتي است که نشان مي دهد جنگجويان دولت اسلامي پس از تصرف مناطق مرزي کردنشين ممکن است وارد اقليم کردستان عراق شوند. ورود جنگجويان تندرو به اين مناطق موجب مي شود منابع نفت در کنترل آنان قرار گيرد و ميلياردها دلار سرمايه گذاري شرکت هاي آمريکايي در اين مناطق از دست برود.

ابراز نگراني اوباما درباره وضع اقليت هاي قومي و نژادي در مناطق شمالي عراق با واقعيت تلخي که اين اقليت ها با آن دست و پنجه نرم مي کنند همخواني ندارد. در اين جا اين سئوال مطرح مي شود که چرا اوباما به درخواست کمک صدها هزار نفر از طوايف اقليت و اکثريت که پيش از اين زير حملات داعش و در ميان سکوت آمريکا مجبور به ترک سرزمين خود شدند، توجه نشان نداد؟

موضع مردد آمريکا
استاد روابط بين الملل در دانشگاه جرج واشنگتن، تاکيد کرد حملات هوايي محدود آمريکا عليه داعش در عراق نشان مي دهد دولت باراک اوباما همچنان حاضر به مشارکت گسترده در عمليات عليه داعش نيست.

ادموند غريب در مصاحبه با شبکه تلويزيوني العراقيه، درباره موضع مردد آمريکا در کمک به عراق در برابر داعش گفت: يکي از دلايل موضع بي ثبات آمريکا در اين باره آن است که باراک اوباما خروج از عراق را يکي از اهداف خود در تبليغات انتخاباتي اش اعلام کرده بود و شهروندان آمريکايي هم از اين مسئله حمايت گسترده اي دارند. اوباما همچنين معتقد است حل بحران عراق بايد با مشارکت گروه هاي سياسي اين کشور آغاز شود. رئيس جمهور آمريکا با فشارهاي فزاينده روبرو شده است، به ويژه که ايزديها در منطقه سنجار با فاجعه انساني روبرو هستند و داعش اقليم کردستان را هم تهديد مي کند. داعش همچنين توانست کنترل سد موصل را در دست بگيرد. اعضاي کنگره از اوباما خواستند براي حفظ منافع راهبردي آمريکا در منطقه وارد عمل شود. اوباما همچنان مي گويد حاضر به نيروي اعزام زميني به عراق نيست، اما با حملات هوايي منافع آمريکا را حفظ خواهد کرد.

غريب افزود: حملات هوايي آمريکا به داعش محدود است و نشان مي دهد دولت اوباما تمايلي براي حملات گسترده و مستمر ندارد. بعضي از طرف ها در واشنگتن معتقدند آمريکا در هر صورت بايد خاورميانه را رها کند و به عقب بازنگردد، اما بعضي طرف ها تاکيد دارند آمريکا همچنان منافع راهبردي در خاورميانه دارد و واشنگتن نبايد بي تفاوت باشد.

هشدار مقامات آمريکايي درباره خطر داعش
مقامات آمريکا مي گويند داعش، احتمالاً يکي از مجهزترين گروه هاي تروريستي جهاد طلب در دنيا است.
به گزارش شبکه تلويزيوني سي ان ان، به گفته مقامات آمريکا، دولت اسلامي عراق و شام (داعش)، جنگ افزارهايي مانند تانک، آر پي جي، خودروهاي هاموي و همچنين تسليحات سبک در اختيار دارد. داعش ظاهراً براي هواپيماها در منطقه نيز تهديد به شمار مي رود.

«پاملا براون» خبرنگار سي ان ان گزارش داد ستيزه جويان داعش برخي تسليحات را از ارتش عراق به غنيمت گرفته اند و سوار بر خودروهاي زرهي که پرچم سياه رنگ داعش بر آن نصب شده است، داخل خيابان ها رژه مي روند. آنها همچنين يک فروند موشک بزرگ را در خيابان هاي مناطق تصاحب شده عراق به نمايش گذاشتند. يک تحليلگر آمريکايي مي گويد: « تهديد داعش براي آمريکا، حتي از گروه القاعده قبل از حادثه تروريستي يازده سپتامبر نيز جدي تر است».

داعش همچنين سدي را در شهر موصل تصاحب کرده است که مي توان به عنوان مرگبارترين سلاح اين گروه از آن ياد کرد. آمريکا در زمان جنگ عراق هشدار داده بود که شکسته شدن اين سد مي تواند امواجي به ارتفاع بيست متر ايجاد کند که خسارات گسترده اي را به جان و اموال مردم وارد مي کند. مايکل او هانلون، کارشناس مؤسسه بروکينگز مي گويد: « چشمان ما در خصوص شمار احتمالي تلفات جاني در عراق بايد کاملاً باز باشد».

بنا به اعلام منابع آگاه، جنگجويان داعش با استفاده از تانک هاي اِم 1 آبرام به سد شهر موصل حمله کرده اند. داعش از زمان اشغال مناطق مختلف در شهر عراق، گردآوري و انبار کردن مهمات را آغاز کرده است. اين گروه، برخي دستگاه ها و تجهيزات آمريکايي باقي مانده از دوران جنگ عراق و همچنين تسليحات نظاميان فراري ارتش اين کشور را برداشته است. يک مقام بلند پايه دولتي در آمريکا به شبکه سي ان ان گفت داعش از سازماندهي و امکانات نظامي خوبي برخوردار است. مايکل او هانلون، کارشناس مؤسسه بروکينگز نيز مي گويد: « کاملاً احتمال دارد که گروه داعش، تسليحات ضد هوايي يا ضد تانک پيدا و آنها را براي جابه جايي روي خودروها نصب کرده باشد».

کارشناسان با تماشاي تصاوير ويديويي گروه داعش بر روي اينترنت، به اين نتيجه رسيده اند که اين گروه احتمالاً به سامانه هاي ضد هواييِ قابل حمل با برد سه هزار متر و ضد هوايي با کاليبر سي و هفت ميليمتر که برد آنها به هشت هزار متر مي رسد، دسترسي دارد. اين ميزان برد، براي سرنگون کردن هواپيماهاي آمريکايي که حامل کمک هاي بشردوستانه هستند، کافي است. جنگنده هاي نيروي دريايي ارتش آمريکا که مواضع داعش را بمباران مي کنند، در ارتفاع چهار هزار و دويست متري از زمين پرواز مي کنند.

سازمان هوانوردي آمريکا روز جمعه پرواز هواپيماهاي اين کشور بر فراز عراق را به علت خطرهاي درگيري مسلحانه، ممنوع اعلام کرد.
جيمز اف. جفري،‌ که در زمان خروج نيروهاي امريکايي از عراق در سال 2011 سفير امريکا در اين کشور بود، مي گويد: «به گمان من، دولت امريکا دريافته است که با مسئله اي بسيار عجيب مواجه است و آن مسئله اين است که يک مشکل نظامي به وجود آمده است که بايد از طريق نظامي حل و فصل شود.»‌ جفري مي گويد مسئله و مشکل اساسي اين است که در شمال عراق «گروهي شکل گرفته است که بايد جلوي آنها را سد کرد. در اين جا مسئله اي که مطرح است اين نيست که آيا امريکا بايد جلوي آنها را بگيرد يا خير. مسئله اي که وجود دارد اين است که چه زماني بايد جلوي اين گروه را سد کرد؟»

ادعاي داعش براي ايجاد "خلافت" در آمريکا
گروه تروريستي داعش ادعا کرد که با اعلام "دولت خلافت اسلامي" در آمريکا، پرچم خود را در کاخ سفيد برخواهد افراشت.
به گزارش خبرگزاري آريا، روزنامه "واشنگتن تايمز" به نقل از "ابوموسي" مدير دفتر رسانه‌اي گروه تروريستي "داعش" خاطرنشان کرد؛ خلافت ايجاد شده و متوقف نخواهد شد.

اين روزنامه آمريکايي به نقل از ابوموسي ادامه داد: ترسو نباشيد و با پهپاد به ما حمله نکنيد؛ سربازان خود را که در عراق به دست ما به ذلت کشيده شدند بفرستيد.

منتقدان اوباما چه مي گويند؟
از خبرنگار دويچه وله در واشنگتن سؤال شد چطور اوباما مجوز مداخله در عراق را مي دهد اما در سوريه چنين اقدامي نمي کند حتي به رغم اينکه خطوط قرمز او نقض مي شود.

وي گفت اين موضوعي است که منتقدان اوباما آن را نقصي در راهبرد او مي خوانند. منتقداني چون جان مک کين و لينزي گراهام سياست هاي اوباما را سياست هايي نيمه کاره توصيف کرده اند که نمي تواند پيروزي به همراه داشته باشد. آنها مي گويند مهار دولت اسلامي ممکن نيست مگر اينکه اين گروه در سوريه نيز هدف حمله قرار گيرد. اين گروه در سوريه حدود يک سوم کل کشور را تحت کنترل خود دارد. اين منتقدان مي گويند بايد اين گروه در سوريه نيز هدف حملات هوايي قرار گيرد.

در حال حاضر دولت اوباما مي گويد اوضاع عراق متفاوت است و دولت عراق خواستار کمک شده است و حضور پرسنل آمريکايي در اربيل اين حمله را توجيه مي کند.

برخي از منتقدان اوباما مي گويند بعيد است که حملات محدود هوايي عليه داعش بتواند تاثيري به جا ماندني داشته باشد. همچنين،‌ برخي از اين منتقدين مي گويند روي آوردن اوباما به چنين رويکردي که تنها بر انجام حملات محدود هوايي عليه داعش متمرکز است مي تواند از ناديده گرفتن قدرت اين شورشيان افراطي توسط رئيس جمهور امريکا حکايت داشته باشد. لازم به يادآوري است که شورشيان داعش در حال حاضر کنترل بخش هاي وسيعي از سوريه و عراق را در اختيار دارند. اين مناطق از شهر حلب سوريه شروع و تا مناطق عمدتا سني نشين شمال و غرب عراق و حتي تا نزديکي هاي بغداد گسترش يافته اند.
منبع: آریا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    0 0
    هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره چه برسه به این گرگ !!!!
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    0 0
    دولت آمريكا به دليل ترس از فروزيختن دولت دست نشانده كرد خود در شمال عراق . دست به چنين حمله نمايشي اي به داعش زده است ولاغير !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس