رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سفر هیئت دولت به شهرکرد اظهار داشت ساماندهی قبور شهدا را در سراسر کشور انجام می دهد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق به نقل از پایگاه خبری شهدای ایران؛ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در سفر اخیر هیئت دولت به شهرکرد اعلام کرد گلزار های شهدای سراسر کشور را ساماندهی می کنند. این در حالی است که با شکایت تعداد زیادی از خانواده های معزز شهدا در استان تهران دیوان عدالت اداری در سال 90 حکمی مبنی بر غیر شرعی و غیر قانونی بودن هر گونه دست زدن به قبور شهدا بدون رضایت خانواده های ایشان صادر نمود.

بنا بر این گزارش؛ کابوس پروژه ای به نام ساماندهی، بهسازی، مرمت و یا هر چیز دیگری که اسمش را می گذاریم در سال های اخیر بسیاری از خانواده های معظم شهدا را آزرده خاطر کرده است.

 قبور شهدایی که جابجا شدند، استخوانهای شهدایی که در امامزاده حسین قزوین در کیسه های زباله گذاشته شد، بردن لودر تخریب و گود برداری در میان قطعات شهدا، صدای فریاد اعتراض مادر شهیدی که می گفت: «برای دست زدن به قبر فرزندم باید از روی جنازه من رد شوید.» همگی بخشی از خاطراتی است که با شنیدن نام «ساماندهی گلزارهای شهدا» در ذهن ها زنده می شود.

کابوس دوباره ساماندهی قبور شهدا/ بی اعتنایی بنیاد شهید به حکم دیوان عدالت اداری

در این میان گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به دلیل وسعت و دارا بودن شمار بالای شهدا در کانون توجه قرار گرفت، تا جایی که اعتراضات گسترده ای در سطح گلزار شهدا، در مقابل صدا و سیما و حتی مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و در نهایت خانواده شهدا راه به جایی نبردند تا اینکه دیوان عدالت اداری در سال 1390 رای به نفع خانواده شهدا صادر نمود.

صدور حکم دیوان عدالت اداری به نفع خانواده شهدا

حکم دیوان در ابتدا راهگشا بود؛ «هر گونه دست زدن به قبور شهدا بدون رضایت خانواده شهید خلاف موازین شرع و قانون بوده و با متخلفان برخورد قانونی می شود».

عبور از یک حکم قضایی

عبور از یک حکم قضایی

درست یک ماه بعد از اعلام رسمی حکم دیوان عدالت اداری در یکی از روستاهای شیراز تمام قبور شهدا را به یکباره گودبرداری کردند. نمایش این اقدام قبیح در رسانه ملی که توسط خانواده های شهدای معترض صورت گرفت موجی از حرکت های حق طلبانه را در کشور ایجاد نمود. اما مسئولان مربوطه اعلام کردند که ما خود رضایت خانواده های شهدا را گرفته ایم فارغ از اینکه مشخص نشد که چگونه ممکن است یک خانواده شهید اجازه بدهد که با لودر قبر شهیدش را گود برداری کنند؟! و یا اصلا به آن پدر و مادر سالخورده شهید چه چیزی گفته شده و در نهایت از آنها رضایت گرفته اند؟!

سرقت از حجله های شهدا در تهران

بعد از اعلام حکم دیوان عدالت اداری مدتی قبور شهدا در تهران در امان ماندند اما در اقدامی قابل توجه تمامی مسیر و فواصل قطعات شهدا با مهندسی جدیدی تبدیل به فضایی پارک گونه  همراه با آلاچیق  گردید تا  شاید ذهن ها برای ساماندهی قبور نیز آماده شود.

در میان اجرای این پروژه که مسئولیت آن طبق مصوبات طرح ساماندهی گلزار شهدا بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری تهران است، توجه به  اقداماتی چون سرقت از حجله های شهدا، شکستن شیشه های حجله و قفل های آن و بعضا بریدن حجله های آلومینیومی و طفره رفتن های مسئولین سازمان بهشت زهرا (س) از پاسخ دادن به سرقت های زنجیره ای یادگارهای شهدا قابل تامل است.

رئیس بنیاد شهید : قبور شهدا در تمام کشور ساماندهی می شود

شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران که در اولین و تنها نشست خبری با خبرنگاران رسانه های مختلف با سوالات و اظهار نگرانی های خبرنگاران مختلف درباره طرح ساماندهی ( تخریب ) قبور شهدا مواجه شد، در جریان سفر اخیر هیئت دولت به شهرکرد، به یکباره با نادیده گرفتن حکم اعلام شده دیوان عدالت اداری اعلام کرد  تمامی گلزارهای شهدای سراسر کشور را ساماندهی خواهد کرد.

این در حالی است که از سال 1387 چندین خانواده شهید از بنیاد شهید و امور ایثارگران به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و حکم دیوان را در سال 90 اخذ نموده اند.

خانواده های شهدا همچنان مخالف

خانواده های شهدا که اکثرا با هزینه های شخصی خود قبور فرزندان شهیدشان را تهیه نموده اند و با قراردادن وسایل و یادگاری های ایشان با فضای گلزار شهدا انس گرفته اند همچنان مخالف دست زدن به قبور فرزندانشان هستند.

شهیدی در توضیح شروع دوباره ساماندهی قبور شهدا اظهار داشت: علت اینکه تمامی قبور ساماندهی نشده اند مشکل بودجه بوده است و تاکنون سخنی از حکم دیوان عدالت اداری و لزوم اجازه رسمی خانواده شهدا به میان نیاورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    خدایا ما را از شر مسئولیت پذیری بیش از حد نامسئولین نجات بده!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس