کد خبر 333922
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

این آژانس رهاورد تنها سفر خارجی پهلوی اول بود. او در سفر به ترکیه، در دیداری که از خبرگزاری آناتولی داشت، تحت تاثیر قرار گرفت و باتوجه به ضرورت و اهمیت یک بنگاه خبری در بازگشت به ایران دستور راه‌اندازی یک خبرگزاری را داد.

گروه تاریخ مشرق- کمی بالاتر از تقاطع خیابان‌های ولی عصر و دکتر فاطمی، ساختمان پنج طبقه‌ای دیده می‌شود که جز برای عابران دائمی یا کسانی که با مشاهده تابلوی سردر به هویت آن پی می‌برند، برای بسیاری از مردم ناآشنا است. این ساختمان بزرگ‌ترین مرکز خبری کشور غیر از صداوسیما است. خبرگزاری رسمی دولتی ایران که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان نیز دفاتر نمایندگی دارد، اما امروزه دیگر مانند سال‌های پیش یکه تازه نیست. هر چند که در چارچوبه جغرافیایی ایران و در بین خبرگزاری‌های موجود، به عنوان خبرگزاری رسمی دولت شناخته می شود. این آژانس بزرگ خبری با عنوان مخفف «ایرنا» خوانده می‌شود.

«ایرنا» وارث «آژانس پارس» است که 77 سال پیش در سال 1313 شمسی به دستور رضاشاه تاسیس شد.

این آژانس رهاورد تنها سفر خارجی پهلوی اول بود. او در سفر به ترکیه، در دیداری که از خبرگزاری آناتولی داشت، تحت تاثیر قرار گرفت و باتوجه به ضرورت و اهمیت یک بنگاه خبری در بازگشت به ایران دستور راه‌اندازی یک خبرگزاری را داد.

این بنگاه خبری با نام «آژانس پارس» در سال 1313 در حالی فعالیت خود را شروع کرد که 114‌ سال از آغاز به کار نخستین خبرگزاری جهان در نیویورک می‌گذشت.

آژانس پارس فعالیت خود را به عنوان یکی از ادارات زیرمجموعه وزارت امور خارجه آغاز کرد که وظیفه آن دریافت و ارسال خبر تعیین و تعریف شد. مدیریت این خبرگزاری بر عهده عبدالله انتظام نهاده شد. برای تغذیه مطبوعات کشور 2 بولتن خبری به زبان‌های فارسی و فرانسه در 2 نوبت صبح و عصر منتشر می‌شد. آژانس پارس برای فعالیت مطلوب‌تر، قراردادهای همکاری با خبرگزاری‌های معتبر جهان مانند فرانسه، رویترز، یونایتدپرس، آسوشیتدپرس و آناتولی منعقد کرد.

از سال 1319 با شروع به کار رادیو، مسوولیت این آژانس از وزارت امورخارجه به اداره کل تبلیغات منتقل شد. اخبار این خبرگزاری تا سال 1322 از طریق تلگرافخانه مملکتی منتشر می‌شد، اما از آن سال به بعد با تهیه یک دستگاه مخابراتی، اخبار با همان علائم مخصوص ضبط و ارسال می‌شد.

این آژانس از سال 1332 به بعد اخبار رادیوها و تلویزیون‌های جهان را از زبان‌های مختلف ترجمه و در اختیار مطبوعات قرار می‌داد.

حرکت اساسی این خبرگزاری از زمان روی‌کار‌آمدن نصرت‌الله معینیان رقم خورد. در سال 1335 ، این روزنامه‌نگار باتجربه اصفهانی که سابقه مدیریت چند نشریه را برعهده داشت، به مدیریت سازمان انتشارات رادیویی کشور منصوب شد. معینیان که آدمی حرفه‌ای در عرصه رسانه‌های مکتوب بود، کار تهیه و تنظیم اخبار رادیو را مستقیما برعهده خبرگزاری‌ پارس قرار داد و ناصر شیرزاد را به عنوان مدیرعامل آن منصوب کرد.

معینیان کادر تحریریه خبرگزاری را از بین روزنامه‌نگاران باتجربه و حرفه‌ای انتخاب کرد که هیچ سمت و سوی سیاسی نداشتند و صرفا توجه خود را معطوف کار حرفه‌ای خود می‌کردند و از ورود به بازی‌های حزبی سیاسی اجتناب می‌کردند.

خبرگزاری پارس کار خود را در مجموعه ساختمان‌های سابق رادیو در میدان ارک در ساختمانی 2/5 طبقه که بیش از 300 متر وسعت نداشت با 37 مترجم و عضو تحریریه ادامه می‌داد و در هر استان نیز یک مدیرکل و تنها یک خبرنگار داشت. مجموع پرسنل خبرگزاری از 50 نفر تجاوز نمی‌کرد، اما به شکلی بسیار دقیق پوشش خبری لازم را برای مطبوعات داخلی فراهم می‌کردند.

معینیان یک دستگاه مونیتورینگ وسیع دایر کرد که اخبار رادیوهای سایر کشورها را ضبط و پس از ترجمه و تنظیم برای بهره‌برداری در اختیار سردبیران قرار می‌داد.

در سال 1337 سرویس عکس و فیلم هم به آژانس اضافه و ارسال خبر به زبان انگلیسی در دستورکار خبرگزاری قرار گرفت.

فکر ایجاد دفاتر خبری برای گسترش کار نیز از همین دوره کلید خورد. در این دوره خبرگزاری دارای یک سازمان حرفه‌ای بود که به‌رغم تعداد محدود نفرات، شرح وظایف مشخصی داشت و سردبیران برای اخبار داخلی و خارجی و سرویس‌های رادیویی مطلب تهیه می‌کردند.

از سال 1342 همزمان با تاسیس وزارت اطلاعات و جهانگردی، خبرگزاری پارس از مجموعه اداره کل تبلیغات جدا و زیرمجموعه وزارت جدید قرار گرفت و به صورت 24 ساعته به فعالیت خود ادامه داد. محل کار این خبرگزاری که پیشتر در ساختمان‌های رادیو عمل می‌کرد به ساختمانی که اکنون دانشگاه آزاد اسلامی (نبش خیابان انقلاب و فلسطین) است منتقل شد و در سال 1351 ساختمان 5 طبقه کنونی در تقاطع خیابان ولی عصر و دکتر فاطمی را برای ادامه کار اجاره کرد. در این دوره زمانی برای این که خبرگزاری پارس به عنوان یک خبرگزاری مستقل شمرده و عنوان دولتی بودن از آن برداشته شود، با مصوبه‌ای که به تایید هیات وزیران رسید، سعی شد به عنوان یک شرکت مستقل شناخته شود. تا سال 1350 تلویزیون فاقد مرکز خبری مستقلی بود و اخبار خود را از خبرگزاری پارس تامین می‌کرد. برای نسل‌های آن دوره، شنیدن جمله «به گزارش خبرگزاری پارس» از زبان گویندگان اخبار تلویزیون، جمله‌ای آشناست.

در آن سال مسوولان تلویزیون به فکر ایجاد مرکز خبری مستقلی برای این رسانه افتادند و مسوولیت ایجاد آن را برعهده یکی از باتجربه‌ترین روزنامه‌نگاران وقت یعنی غلامحسین صالحیار گذاشتند که سردبیری یکی از 2 روزنامه عمده پایتخت یعنی اطلاعات را نیز به عهده داشت.

آنچه امروزه مردم به عنوان «واحد مرکزی خبر» در تلویزیون می‌شناسند یادگار آن روزهاست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این خبرگزاری با همان نام تا سال 60 به فعالیت خود ادامه داد و از سال 1360با نام «ایرنا» کارش را پی گرفت.

مدیرانی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدیریت این خبرگزاری را به عهده داشته‌اند عبارتند از: محمدرضا شریف، کمال خرازی، حسین نصیری، فریدون وردی‌نژاد، عبدالله ناصری، احمدرضا خادم‌‌المله، سیدجلال فیاضی، محمدجعفر بهداد و جوانفکر. خبرگزاری ایرنا علاوه بر دانشکده خبر صاحب امتیاز روزنامه ایران نیز هست.

*آرین حسن‌زاده/جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس