کد خبر 329804
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵

در این هنگام، به دلیل شعارهایی که تعداد نزدیک به چهل نفر از اعضای منافقین علیه مسئولان جمهوری اسلامی می‌دادند، مسئولان تیم ملی، حاضر به ادامه مسابقه نشدند و تهدید کردند که سالن مسابقه را ترک خواهند کرد.

گروه تاریخ مشرق - بازی‌های حسن‌نیت (Goodwill Games) یک رویداد ورزشی است که طی سال‌های 1986 تا 2001 میلادی، در پنج دوره برگزار شده است. دوره ششم این مسابقات در سال 2005، منتفی شد و از آن سال تاکنون برنامه‌ای برای ادامه ان وجود ندارد. بازی‌های حسن نیت، در واکنش به مسائل سیاسی پیش آمده در حاشیه مسابقات المپیک در دهه 80 میلادی با ابتکار «تد ترنر»، فعال رسانه‌ای آمریکایی بنیان‌گذاری شد. آمریکا و کشورهای غربی در واکنش به حمله شوروی به افغانستان در سال 1979 میلادی، بازی‌های المپیک 1980 مسکو را تحریم کردند. عملی که باعث شد کشورهای بلوک شرق (به جز رومانی) نیز در یک اقدام متقابل، المپیک 1984 لس‌آنجلس را تحریم کنند.

چهار ماه پیش از سفر کشتی‌گیران ایرانی به آمریکا برای مسابقات حسن‌نیت، مشاجره دیگری به راه افتاده بود. نیروهای حفاظتی و امنیتی فرودگاه اوهایو در شیکاگو، برخی از اعضای تیم ملی را دستگیر و انگشت‌نگاری کرده بودند. اما این بار، از تشریفات خاص و روندهای گمرکی دولت کلینتون خبری نبود و به جای آن، یک مقام وزارت خارجه ورزشکاران کشورمان را بی‌درنگ به هتل محل اقامت تیم در میدتون منهتن رساندند. این مسابقات از جهت دیگری هم از حساسیت برخوردار بود. تیم ملی فوتبال کشورمان، یک ماه پیش تیم ملی آمریکا را در جریان مسابقات جام جهانی 1998 فرانسه با نتیجه 2-1 مغلوب کرده بود و این پیروزی به یک برد ملی تبدیل شده بود.

وقتی که منافقین، کشتی‌گیران ایرانی را در نیویورک محاصره کردند/4مرداد1377
تد ترنر (به همراه همسرش جین فوندا، بازیگر مشهور آمریکایی)
مؤسس بازی‌های حسن‌نیت و غول رسانه‌ای آمریکا


مسابقات کشتی جام حسن‌نیت با حضور تیم‌های ایران، آمریکا، روسیه، ترکیه از روز یکشنبه در ورزشگاه «مدیسون اسکوئر گاردن» آغاز می‌شد. قبل از آغاز مسابقات، رسول خادم و عباس جدیدی تیم ملی از نمایشگاه فرش شرقی در منهتن بازدید کرده و مورد استقبال قرار گرفته بودند. رسول خادم دو سال پیش مدال طلای المپیک 1996 آتلانتا را دریاقت کرده بود و عباس جدیدی هم مدال نقره جهان را در کارنامه داشت. خادم و جدیدی در مقابل تلاش افراد حاضر در نمایشگاه برای ایجاد بحث‌های سیاسی، فقط به هوادارانشان امضا می‌دادند و از این تنش‌ها دوری می‌کردند. رسول خادم در گفتگو با خبرنگار نیویورک تایمز، عنوان کرد که «ما بر بازی‌ها متمرکز شده‌ایم و فقط برای این بازی‌ها و مسابقات ورزشی به اینجا آمده‌ایم. امیدوارم که بتوانم بهترین کار را برای کشورم انجام دهم.»

این سفر، پنجمین بازدید ورزشکاران ایرانی از آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. در ماه فوریه گذشته هم ده ورزشکار آمریکایی برای شرکت در مسابقات کشتی جام تختی به ایران رفته بودند و این نخستین حضور ورزشکاران آمریکایی در بیست سال گذشته در ایران بود. تیم ملی کشورمان در نخستین دیدار با نتیجه 17 بر 12 از روس‌ها شکست خورد. در این مسابقه، بهنام طیبی، مهدی کاوهخ، محسن بابایی بر حریفان خود پیروز شدند و در مقابل، مسعود جمشیدی، رسول خادم و عباس جدیدی هم به حریفان روسی خود بازی را واگذار کردند.  آمریکایی‌ها هم با پیروزی 21 بر 9 در برابر ترک‌ها، پیروز دیگر بازی‌ها بود.

وقتی که منافقین، کشتی‌گیران ایرانی را در نیویورک محاصره کردند

با این همه آنچه این بازی‌ها را حساس و بحث‌برانگیز کرد، فعالیت ضدانقلاب، منافقین و بسترآفرینی آمریکایی‌ها برای تبلیغات علیه جمهوری اسلامی بود. به گزارش رسانه‌ها، «این رقابت‌ها در حالی در در نیویورک آغاز شد که علی‌رغم حضور صدها ایرانی طرفدار تیم ملی کشتی ازاد ایران، عده معدودی از گروهک منافقین با سر دادن شعارهایی علیه نظام جمهوری اسلامی، رهبر و رئیس جمهور وقت، در صدد برهم زدن مسابقات و تضعیف روحیه کشتی‌گیران کشورمان بودند.» شب قبل از برگزاری بازی هم، تظاهراتی توسط منافقین و ضدانقلاب با عنوان «بن‌بست بیست‌ساله روابط ایران و آمریکا» برگزار شد.

در جریان مسابقه بعدی ایران با آمریکا، ابتدا بهنام طیبی با نتیجه پنج بر صفر، «سام هنسن» را شکست داد. پس از او، محمد طلایی موفق شد «تونی پورلر» آمریکایی را با حساب 5 بر 3 مغلوب کند. اما در این هنگام، به دلیل شعارهایی که تعداد نزدیک به چهل نفر از اعضای منافقین علیه مسئولان جمهوری اسلامی می‌دادند، مسئولان تیم ملی، حاضر به ادامه  مسابقه نشدند و تهدید کردند که سالن مسابقه را ترک خواهند کرد.

وقتی که منافقین، کشتی‌گیران ایرانی را در نیویورک محاصره کردند

لری شیاکچتانو، رئیس فدراسیون کشتی آمریکا

پس از اعتراض مسئولان تیم ملی، «لری شیاکچتانو»، رییس فدراسیون کشتی آمریکا مدعی شد که «ما کنترلی بر آنکه چه کسانی وارد ورزشگاه می‌شوند و چه می‌گویند نداریم. اما هنگامی که تهدید مسئولان تیم ملی را جدی دیدند، نیروهای امنیتی ورزشگاه را برای ساکت کردن منافقین مامور کردند. عارف ربطی سرپرست تیم کشتی ایران به مسئولان برگزاری مسابقات اعلام کرد که این تماشاگران به ما، رهبر و کشور ما توهین می‌کنند و ما توهین به ارزش‌های‌مان را تحمل نخواهیم کرد. اگر این ماجرا ادامه یابد، ما آماده‌ایم که مسابقات را ترک کنیم.» شیاکچتانو بعدها گفت: «آن‌ها از ما می‌خواستند که افراد روی سکو را جمع کنیم. ما زمان زیادی را صرف کردیم تا آن‌ها را متقاعد کنیم که اینجا یک جامعه آزاد است!»

غوغاسالاران در ورزشگاه تی‌شرت‌هایی با عکس "مریم رجوی" سرکرده منافقین پوشیده بودند. با اظهار نظر سرپرست تیم ملی، پلیس نیویورک با منافقین درگیر شد و پس از اخراج آن‌ها از سالن چند تن را نیز بازداشت کرد. پس از برخورد پلیس با منافقین، مسئولان کشورمان از مسئولان برگزاری مسابقات تشکر کردند. عارف ربطی گفت: ما تشکر می‌کنیم از مسئولان فدراسیون کشتی آمریکا که معترضان را از سالن اخراج کردند. مردم ما در هیچ کجای دنیا، کسانی را که از طرف صدام حمایت می‌شوند و تروریست هستند، تحمل نخواهند کرد. مطمئناً ما در جریان مسابقات جهانی تهران از تیم آمریکا استقبال خواهیم کرد و مسأله‌ای که امروز اتفاق افتاد، در رفتار ما با آنان تأثیری نخواهد داشت.

با این حال، مسابقه دو تیم پس از نیم ساعت تاخیر از سر گرفته شد ولی بازیکنان تیم ملی ایران موفق به پیروزی در بازی‌های باقی مانده نشدند. استیو ماریانتی یکی از کشتی‌گیران آمریکایی، در باره اتفاقات بازی گفت: «این حادثه تجربه بدی برای مقامات آمریکایی بود و بعد از تیراندازی در واشنگتن که به کشته شدن دو نفر انجامید، حالا ما دیگر منتظر هر اتفاقی هستیم و کمی می‌ترسیم.» سرانجام تیم ملی کشورمان 19 بر 8 مغلوب آمریکایی‌ها شدند و روسیه هم 20 بر 11 ترکیه را شکست داد.

وقتی که منافقین، کشتی‌گیران ایرانی را در نیویورک محاصره کردند
عارف ربطی، دبیر وقت فدراسیون کشتی و سرپرست تیم ملی

عارف ربطی در یک مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، در رابطه با اتفاقاتی که در نیویورک افتاد اعلام کرد: «تیم کشتی ایران برای شرکت در یک رویداد ورزشی به نیویرک آمده است نه برای انجام کارهای سیاسی. در دو روز گذشته که تیم کشتی ایران وارد نیویرک شده است، شماری از خبرنگاران خارجی تلاش کردند با طرح سئوالات انحرافی مسائل سیاسی را مطرح کنند اما موضع کشتی‌گیران ایرانی این بود که سیاست ما در رابطه با آمریکا همان است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند.

ربطی، این مساله را که رقابت‌های بین‌المللی نیویورک به دلیلی اینکه نام حسن نیت دارد اهداف سیاسی را دنبال می‌کند رد کرد و گفت: مسابقات «گودویل گیم» که جام حسن نیت است سابقه دیرینه دارد و سالیان سال است که برگزار می‌شود و این ایده که نام حسن‌نیت به خاطر ایران بر روی این مسابقات گذاشته شده حرف درستی نیست. چون این مسابقات یک رویداد ورزشی بین‌المللی است که از سالیان گذشته انجام می‌شده است. او با اشاره به حوادث چند ماه پیش در فرودگاه اوهایو توضیح داد: «برخلاف مسابقات «استیل واتر» ماموران گمرک فرودگاه نیویورک برای ما مشکلی ایجاد نکردند، چون ما پیش از این به مقام‌های آمریکایی اعلام کرده بودیم که اگر کوچک‌‌ترین بی‌احترامی به اعضای تیم کشتی ایران بشود، از همان فرودگاه آمریکا را ترک و به ایران باز خواهیم گشت.»

سرانجام آمریکا با غلبه 16 بر 14 بر روسیه، قهرمان مسابقات کشتی شد. ایران هم با شکست 16-13 از ترکیه در جایگاه چهارم قرار گرفت. با این حال در نتایج به تفکیک اوزان، بهنام طیبی و محمد طلایی در اوزان 54 و 58 کیلوگرم به مدال طلا دست یافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اهوازی ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 0
    جامعه آزاد؟؟؟منافقین یک گروهک تروریستی هستند و این حرکت نشان میدهد که د.لت آمریکا حامی تروریسم هستند.آیا اگر عده ای با عکس بن لادن به استادیو بروند و تیم آمریکا را مورد فحاشی قرار بدهند باز هم میگویند که آزادی بیان است؟؟؟
  • حقگو ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 0
    چه کسانی حرف از حسن نیت می زنند؟ امریکایی ها فکر کنم جوهر استامپی که حرفهای امریکایی ها را تایید کند از خون مردم غزه رنگ گرفته است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس