یک عضو مجمع روحانیون گفت: کناره‌گیری افرادی مانند خاتمی و ناطق نوری از صحنه سیاسی کشور خودخواسته نیست و آنها فضا را برای آمدن به عرصه سیاست جهت فعالیت جدی مناسب نمی‌بینند.

گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


تحرکات منافقانه برای هم سرنوشت کردن ناطق با خاتمی

کیهان نوشت: یک عضو مجمع روحانیون گفت: کناره‌گیری افرادی مانند خاتمی و ناطق نوری از صحنه سیاسی کشور خودخواسته نیست و آنها فضا را برای آمدن به عرصه سیاست جهت فعالیت جدی مناسب نمی‌بینند.

رضوی یزدی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: به کار بردن تعبیراتی چون بازنشستگی سیاسی برای افرادی چون آقای خاتمی و ناطق نوری تعبیر غلطی است؛ چرا که این چهره‌ها هیچ وقت نمی‌توانند از سیاست کشور جدا شوند و تمام وجود آنها با این موضوع عجین شده است و اگر اکنون مسئولیت نمی‌پذیرند علتش این است که امکانش از آنها سلب شده است.

وی افزود: برای مثال آقای ناطق نوری بعد از مجلس پنجم دیگر مسئولیت اجرایی به صورت جدی بر عهده نگرفت و 16 سال است که دیگر در این گونه عرصه‌ها حضور پیدا نکرده است. من فکر می‌کنم که میدان را برای امثال آقایان خاتمی و ناطق نوری برای حضور در عرصه سیاست تنگ کرده‌اند و امکان حضور از آنها گرفته شده است.

تحرک موذیانه مجمع روحانیون برای گره زدن سرنوشت یکی از سران فتنه (خاتمی) با ناطق نوری در حالی است که خاتمی و برخی چهره‌های مشابه در مجمع روحانیون ورشکسته به تقصیرند و در پروژه نیابتی سرویس‌های جاسوسی بیگانه‌ برای آشوب افکنی ایفای نقش کرده و با لعنت مردم در حماسه 9 دی 88 مواجه شده‌اند. اما ناطق نوری پس از انتخابات دوم خرداد 76 خود ترجیح داده که از متن مسائل اجرایی کنار رود و به لحاظ قانونی منعی برای فعالیت سیاسی ندارد. در عین حال با رصد مواضع برخی افراطیون در ماه‌های اخیر معلوم می‌شود که عناصر ورشکسته درصددند پشت افرادی مانند ناطق نوری پنهان شوند و حیات طفیلی خود را تجدید کنند. جالب اینکه همین طیف در روزگاری نه چندان دور شعار می‌دادند «مجلس زوری نمی‌خوایم، ناطق نوری نمی‌خوایم».


هاشمی: تفكيك جنسيتي نتيجه عكس مي‌دهد

روزنامه اعتماد نوشت: بعد از بحث‌هاي متفاوتي كه پيرامون دغدغه‌هاي برخي از مسوولان در باب مقوله حجاب و به دنبال آن تفكيك جنسيتي از سوي شهردار تهران مطرح شد كه البته با واكنش‌هاي متفاوتي از سوي مقامات رسمي و غير‌رسمي كشور روبه‌رو شد، پايگاه اطلاع‌رساني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز روز گذشته اقدام به بازنشر مصاحبه‌يي از رييس اين مجمع كرد. مصاحبه‌يي كه نزديك به يازده سال از عمر آن مي‌گذرد و در شرايطي كه مساله حجاب هنوز به دغدغه مهمي ميان مقامات كشور تبديل نشده و بحث جداسازي زنان به ذهن هيچ مقام مسوولي خطور نكرده بود، به نكات خوبي در آن اشاره شد. در اين مصاحبه كه در سال 82 با روزنامه كيهان انجام شد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني به تاثيرات نحوه برخوردها با موضوع حجاب اشاره كرد. وي ضمن انتقاد صريح از «خشك مقدسي‌ها» با مردم، تاكيد كرد: بخشي از آنچه كه الان اتفاق افتاده، عكس‌العمل‌ سخت‌گيري‌هايي است كه در مساله حجاب انجام دادند كه براي جامعه مخصوصا در زن‌ها حالت فرار درست كرد. گزيده پاسخ‌هاي وي به كيهان بدين شكل است: مثلا از من مي‌پرسيدند: زن مي‌تواند كت و دامن بپوشد؟ گفتم: چه اشكالي دارد؟ سر همين جواب خيلي حرف زدند. بحث رنگ مطرح شد، گفتم كه رنگ را خدا تعيين نكرده است. رنگ سياهي كه ما انتخاب كرديم، درست ضد آن چيزي است كه اهل‌بيت(ع) انتخاب كردند. آنها سفيد يا سبز مي‌پوشيدند. بني‌عباس بودند كه سياه را آوردند. گفتم كاري به رنگ لباس مردم نداشته باشيد. كاري به شكل لباس مردم نداشته باشيد. زن بايد پوشيده باشد، حالا لباس هرچه مي‌خواهد، باشد. نبايد تبرج باشد، چون يك اصل اسلامي است. بنابراين ما مسائل فرهنگي را در حد اعتدال قبول داريم. يعني همان مقداري كه اسلام خواسته است و نه آن مقداري كه بخواهيم تحميل كنيم. مي‌خواستند زنان و مردان را از هم جدا كنند و حتي سراغ درمان رفتند و گفتند كه طبيب زن براي زن و طبيب مرد براي مرد باشد. اينها همه سخت‌گيري‌هايي است كه نتيجه عكس مي‌دهد. اگر سخت‌گيري‌ها را رسمي كنيم براي جامعه مخصوصا در زن‌ها و جوان‌ها حالت فرار درست مي‌شود. هنوز فكر مي‌كنم اگر ابتكار را دست بگيريم، توقعات خانم‌ها و جوان‌ها را شرعا مي‌توانيم تامين كنيم و پيش خداوند هم حجت داريم. انقلاب اسلامي را هم مي‌توانيم حفظ كنيم. لابد مي‌دانيد كه رهبري در مقابل فشار همين سخت‌گيري‌ها يك بار فرمودند: «وجهي براي تحميل چادر نمي‌بينم». امام(ره) نيز همواره نصيحت مي‌كردند كه در زندگي و در برخورد با مردم و در آموزش‌ها و منبرها، خواسته‌هاي خشك‌مقدس‌ها و احتياط‌هاي سخت را مطرح نكنيد كه مردم بتوانند به طرف اسلام بروند.

البته سایت آقای هاشمی رفسنجانی که این روزها در تلاش است بر اساس معیارها و اخبار روز مطالبی را از گذشته پیدا کند و باز نشر کند به این موضوع اشاره نکرده است که حجاب سال 76 کجا و سال 93 کجا؟!



واکنش کیهان به سخنان خانم مولاوردی

طرح شهرداری تهران در تکریم بانوان همکار این سازمان و جداسازی محل کار آنان با اختلاف‌نظر در محافل دولتی و حامیان آنها همراه شده است.

به گزارش کیهان،
طرح شهرداری تهران در تکریم بانوان همکار این سازمان و جداسازی محل کار آنان با اختلاف‌نظر در محافل دولتی و حامیان آنها همراه شده است.

در این زمینه شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت دولت با اجرای طرح تفکیک جنسیتی مخالف است. وی در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: طرح تفکیک جنسیت مورد تأیید معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیست و دولت یازدهم با آن مخالف است.

وی که از عناصر نزدیک به حزب افراطیون (مشارکت) است افزود: اگرچه برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها اقدام به تفکیک جنسیتی پرسنل زن و مرد خود کرده‌اند، این طرح به صورت سلیقه‌ای اجرا شده و مورد تأیید دولت نیست.

با وجود این اظهارنظر وب‌سایت خبر آن‌لاین که به دو مقام ارشد دولتی (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت) وابسته است،‌ضمن تحلیلی تصریح کرد حمله به اقدام قالیباف از سوی رسانه‌های ضد انقلاب صورت می‌گیرد. خبر آن‌لاین نوشت: رسانه‌های ضد انقلاب در چند هفته اخیر هجمه زیادی به اقدام شهرداری تهران در جهت تکریم بانوان و صیانت از خانواده وارد کردند. متهم کردن قالیباف به تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران موضوعی است که رسانه‌های بیگانه هر از چندی علیه شهردار تهران مطرح می‌کنند. محمد باقر قالیباف چند هفته پیش به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلی تهران با بیان اینکه چند سال قبل که پارک‌های بانوان را احداث کردیم هم رسانه‌های خارجی به موضوع تفکیک جنسیتی دامن زدند اما دیدم که بانوان با استقبال از این پارک‌ها چگونه دهان آنان رابستند و آنها را خفه کردند، گفته بود: «حرفی که در شهرداری تهران زده‌ایم این بوده است که اگر در یک اتاق، یک مجموعه کاری که با هم همکاری می‌کنند و سه یا چهار نفر آنها آقا و سه چهار نفر دیگر خانم هستند و همه در یک رابطه مثلاً در رابطه با بودجه فعالیت می‌کنند، می‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند. نباید اجازه دهیم یک خانم در طول وقت اداری و در طی روزها و ماه‌ها ساعت تماس و معاشرتش با نامحرمان بیشتر از محرم، شوهر و فرزند او باشد. با گذشت زمان این موضوع کانون خانواده را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد.» قالیباف با بیان اینکه بانوان برای ما عزیز و محترم هستند و آنان نیز مانند مردان دارای حق و حقوقی در جامعه هستند، افزود: ما در شهرداری تهران اداره کل بانوان را راه‌اندازی کرده‌ایم و امروز 10 درصد مدیران شهرداری را بانوان تشکیل می‌دهند و بیشترین استخدام‌ها براساس قابلیت‌ها بانوان هستند.

فضاسازی علیه اقدام ارزشی رضایی

وطن امروز نوشت: کاری که محسن رضایی در روز قدس امسال انجام داد با تحسین همه گروه‌های وفادار به انقلاب و نظام مواجه شد. محسن رضایی روز قدس امسال با لباس سپاهی خود به میان مردم آمد. او که خود از بنیانگذاران سپاه است و در تمام مدت جنگ و 9 سال پس از آن نیز فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده داشته است؛ با لباس سپاه به میدان آمد تا با این اقدام نمادین توجه و حساسیت خود به موضوع غزه و تحولات منطقه را نشان دهد.

یک روز پس از این اقدام نمادین وطن امروز خبری به نقل از حداد عادل منتشر شد که خاستگاه این اقدام نمادین محسن رضایی را نشان می‌داد. گویا در یکی از جلسات مجمع تشخیص، محسن رضایی تحولات منطقه را به صورت مبسوط تشریح کرده که در این حین حداد عادل از او می‌خواهد به صورت مستقیم وارد میدان و اصطلاحا «دست به کار» شود و رضایی نیز قول می‌دهد این کار را خواهد کرد. پس از اقدام نمادین محسن رضایی در روز قدس، موجی از تحسین همه گروه‌های وفادار به نظام نسبت به وی ایجاد شد.

با این حال در کمال حیرت، یکی از مدیران ارشد وزارت کشور با یک منطق عجیب، این اقدام رضایی را زیر سوال برد و نوشت: «آیا محسن رضایی به سپاه پاسداران بازگشته است؟» این فرد که رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور است؛ در این مطلب خواسته یا ناخواسته، اقدام ارزشی محسن رضایی را زیر سوال برد. پس از این اقدام عجیب، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار مطلبی با عنوان «اطلاعیه مهم معاونت اطلاع‌رسانی و بین‌الملل» پاسخ محکمی به این واکنش دولتی داد و اقدام این مقام مسؤول دولتی را مشکوک و تفرقه‌انگیز دانست.

متن کامل این اطلاعیه به این شرح است: «به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند در شرایطی که همه آحاد ملت، ارکان نظام و گروه‌ها و جناح‌ها در خصوص مواضع اصلی و سیاست‌های کلان نظام تحت زعامت رهبری عظیم‌الشأن انقلاب می‌بایست همگرایی و همدلی داشته باشند، متاسفانه مواضع سوال‌برانگیز یک مقام مسؤول دولتی در وزارت کشور مایه شرم و نگرانی شدید شده است. در این خصوص دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تقبیح چنین اقدامات مرموز و تفرقه‌انگیزی که باید آن را بازی در زمین دشمنان نظام و اسلام توصیف کرد، به زودی پاسخ مکتوب و محرمانه خود را درباره ابعاد این اقدام مشکوک خطاب به وزارت کشور ارسال خواهد کرد».

آن نامه و این واکنش!

مناسبات محسن رضایی و دولت روحانی مناسبات نسبتا مناسب و مساعدی بوده است. رضایی بسته‌های اقتصادی مشخصی را به روحانی پیشنهاد داده و روابط نزدیکی با وی داشته است. او حتی در سفر روحانی به استان خوزستان نیز روحانی را همراهی کرد تا از جایگاه خود در این استان به سود روحانی استفاده کند. با این حال او اخیرا با توجه به تحولات غزه و کشتار بی‌رحمانه فلسطینی‌ها توسط این رژیم سفاک، نامه‌ای به حسن روحانی رئیس‌جمهور نوشت و از او خواست از ظرفیت دولت در مجامع بین‌المللی و دیپلماتیک برای دفاع از مردم بیگناه غزه استفاده کند.

در برخی محافل که معتقد به کم‌کاری دولت در قبال تحولات غزه هستند؛ این نامه رضایی به عنوان یک اعتراض محترمانه به عملکرد دولت در قبال ماجرای غزه تلقی شد. به هر حال واکنش یک مقام دولتی به اقدام تحسین شده رضایی در روز قدس، در چنین شرایطی که چنین تحلیل‌هایی وجود داشته، رخ داد.

تحلیل روزنامه اصلاح‌طلب در رابطه با فعالیت اصولگرایان در انتخابات مجلس

در حالی که اصلاح‌طلبان این روزها تلاش‌های زیادی برای انتخابات مجلس و رسیدن به اجماع در بین خود دارند روزنامه اصلاح‌طلب شرق در تحلیلی در رابطه با فضای انتخاباتی در بین اصولگرایان نوشت: انتخابات پیش‌روی مجلس و تشتت آرا در میان اصولگرایان آنان را وادار کرده است تا مثل همیشه به فکر ایجاد وحدتی باشند که به آرزویی دست‌نیافتنی برای این جناح سیاسی کشور تبدیل شده است.

روش اما یکی است؛ اصولگرایان در آستانه هر انتخاباتی دست‌به‌دامان ریش‌سفیدان خود می‌شوند تا با شیخوخیت بتوانند میان نحله‌های مختلف فکری این جریان وحدتی هرچند تاکتیکی برای رسیدن به یکی از ارکان‌ قدرت کسب کنند؛ تلاشی که دست‌کم از انتخابات نهم ریاست‌جمهوری به این‌سو نافرجام مانده است و دامنه اختلافات تا حدی زیاد شده که یا در مقطعی به قهر ریش‌سفیدان انجامیده مثل قهر ناطق‌نوری از شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در جریان انتخابات نهم ریاست‌جمهوری یا آنکه اساسا ریش‌سفیدی افرادی چون مهدوی‌کنی که اکنون در بستر بیماری به‌سر می‌برد نتیجه ملموسی حاصل نشده است، مثل انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری. چراکه گروهی از اصولگرایان یا همان پایداری‌ها به دامان آیت‌الله مصباح یزدی غلتیدند و از سنتی‌های جریان خود جدا شدند.

اکنون اما در نبود مهدوی‌کنی و قهر ناطق‌نوری از سیاست، گویا اصولگرایان سنتی دست‌به‌کار شده‌اند تا برای جلوگیری از تشدید اختلافات بتوانند به سازوکاری از وحدت دست پیدا کنند و این‌بار هم بنای سازش دارند؛ دست‌کم سازش با شاخه تندرو خود یعنی پایداری‌هایی که از هواداری احمدی‌نژاد دست کشیده‌اند و در این‌سو، نزدیکی‌ای به طیف قالیباف هم ندارند و البته قرابتی هم با سنتی‌ها ندارند. گویا سنتی‌ها می‌خواهند با محورقراردادن محمد یزدی از طیف خود و نیز مصباح‌یزدی (پدر معنوی «جریان پایداری») از سوی پایداری‌ها - که در حال تبدیل‌شدن به وزنه جدیدی در جریان اصولگرایی هستند - به سازوکاری برسند که دست‌کم بتواند اصولگرایان را از آزمون انتخابات مجلس روسفید بیرون بیاورد؛ وحدتی دشوار که اگر بخواهد شکل بگیرد؛ باید مانع گریز از مرکزها در جریان رقابت‌های درون‌مجلسی شود.

اگر اصولگرایان، توان رسیدن به وحدت را داشتند و قادر بودند از تکروی‌ها در جریان خویش جلوگیری کنند، دست‌کم، این کار را در همان برهه انتخابات ریاست‌جمهوری که مهم‌تر از انتخابات مجلس بود به انجام می‌رساندند، زیرا ارزش کرسی‌های مجلس برای برخی اصولگرایان، بیش از آن است که در جریان رایزنی‌ها، به‌سادگی، تن به معامله و عقب‌نشینی دهند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سعید ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    برای ما شخص و نفر فرق نمی‌کند ناطق باشد خاتمی باشد هاشمی باشد روحانی باشد احمدی نژاد باشد همه‌ آنها برای ما یکی است تنها ملاک خدمت به مردم وفاع از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و مهم‌تر از همه حرکت در خط مقام معظم رهبری و تابع ایشان بودن است تا زمانی که در این مسیر باشند هر کسی می‌خواهد باشد برای ما فرقی نمی‌کند ما مخلصش هستیم ولی هر کسی باشد پا از راه بیرون نهد آن موقع پایان عمر خود را رقم زده است.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
    0 0
    طيف سنتي اصولگرايان كه ريشه در بازار دارد هرگز نميتوانند باجبهه ي پايداري كنار بيايند ! چون طيف بازار به طور سنتي تمامت خواه است وعناصر اصلي جبههء پايداري هم تحمل چنين كاري را ندارند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس