کد خبر 333441
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲

معاون سابق سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: تعهدات ایران در مذاکرات هسته ای با ۱+۵ قابل راستایی آزمایی است اما تعهدات طرف مقابل بسیار مبهم است و نمی‌توان عمل به آنها را به اثبات رساند.

به گزارش مشرق، حسین آبنیکی معاون سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به بخشی از گزارش اخبر آژانس انرژی اتمی مبنی بر تحویل نقشه تاسیسات هسته‌ای ایران به آژانس گفت: ما در این رابطه در چارچوب توافق‌نامه عمل کرده‌ایم و هرچند ما براساس موافقت‌نامه ان‌پی‌تی ضرورتی بر دادن این اطلاعات به آژانس نداشتیم اما توافق‌نامه ژنو ما را مجبور به دادن این اطلاعات کرده است.
 
آبنیکی در خصوص عمل طرف آمریکایی به تعهدات خود طبق توافق ژنو اظهار داشت: ممکن است آنها نیز به نحوی به تعهدات خود عمل کرده باشند اما مسئله این است که در شرایطی که از ابتدا تعهدات ایران شفاف و قابل راستایی آزمایی است، تعهدات طرف مقابل بسیار کلی و مبهم نمی‌توان عمل آنها به تعهداتشان را به اثبات رساند.
 
وی ادامه داد: فرض کنید طرف غربی بخشی از پول‌های ما را از طریق یکی از بانکهای ما که تحریم نشده و با خطی اعتباری که طرف غربی تحریم خود را از آن برداشته به حساب ما بریزد؛ در شرایطی که طرف مقابل تعهدی برای رسیدن پول‌های ما به دست خودمان ندارد شاهد هستیم که در طی ۶ ماه یا یک سال هم هنوز به شکل کامل مقدار پول مورد تعهد به دست ما نمی‌رسد.
 
معاون سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به برداشته شدن تحریم قطعات هواپیما از طرف غرب گفت: سوال این است که آیا یکی از این قطعات وارد ایران شده است؟ در شرایطی که حتی یکی از این قطعات هنوز وارد ایران نشده است طرف غربی می‌گوید تحریم را برداشته‌ام اما با این حال تعهدی برای رسیدن این مقدار قطعه هواپیما به ایران ندارد.
وی در ادامه گفت: هرچند طرف غربی تعهد نکرده است که این مقدار فلان موضوع را بابت این مقدار فلان عمل ایران آزاد کند اما ما تعهد کرده‌ایم که این مقدار اورانیوم را از بین برده و یا رقیق کنیم.
 
آبنیکی تاکید کرد: شاید ما نتوانیم از نظر حقوقی ثابت کنیم که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده‌ است اما مسئله دیگری نیز وجود دارد که آن این است چه کسی باید این موضوع را راستی‌آزمایی کند؟ از آنجایی که آژانس در این موضوع دخالتی برای راستی‌آزمایی ندارد و فقط ایران و کشورهای ۵+۱ هستند که باید به این موضوع رسیدگی کنند، طبیعتا در چنین جلسه‌ای جمع به توافق خواهند ‌رسید که به تعهدات خود عمل کرده‌اند.
 
وی با تاکید براینکه تعهدات طرف مقابل براساس توافق ژنو مبهم، کلی، غیرمشخص است گفت: این تعهدات اغلب اوقات غیرقابل راستی آزمایی است و چون مسئول راستی‌آزمایی آن نیز همین طرف غربی است، ما نمی‌توانیم بر این اساس چیزی را به آنها تحمیل کنیم و اگر آنها بگویند به تعهدات خود عمل کرده‌اند ما باید آن را بپذیرم.
 
معاون سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: البته ضلع سومی میان ایران و کشورهای ۵+۱ به اسم آژانس وجود دارد که علاوه براینکه تمام توافقات آن مشخص، شفاف و غیرمبهم است، فرآیند راستی آزمایی آن نیز قابل پیگیری است.
 
وی با تاکید بر ابهام میان توافق ایران و آژانس گفت: زمانی که یک ماده اورانیوم رقیق می‌شود، همان لحظه ناظر آژانس بالای سره ماده ایستاده است، میزان غلظت آن ماده را می‌‌سنجد و موضوع تمام می‌شود اما مثلا علیرغم اینکه تحریم‌های پولی از روی ما برداشته می‌شود تا مدت زیادی این پول به دست ما نمی‌رسد و زمانی نیز که به حساب ایران انتقال داده شد بسیار بسیار دیر است.
 
آبنیکی همچنین در خصوص ارزش مواد کمتر از ۲ درصدی که ایران به عنوان پسماند تعهد به اکسید کردن آنها کرده گفت: اینگونه نیست که این مواد مطلقا ارزشی نداشته باشند اما ارزش آنها مانند مواد ۲۵، ۵ یا ۳.۵ درصد نیست؛ با این وجود این مواد نیز ارزشمند است و می‌توان از آنها استفاده‌های متعددی کرد.
منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • جواد ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    از اینکه روحانی تو سیاستاش موفق نشه خیلی خوشحال میشین نه؟ حاضرید کل ایران ویران بشه ولی روی رقیباتون کم بشه
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    معلومه که غربی ها بی شرف تر از اینند که بگذارند یک کشور مسلمان در راحتی زندگی کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس