رئیس‌جمهور در جمع عشایر و روستائیان چهارمحال و بختیاری گفت: ما باید بین سنت دیروز و مدرنتیه دنیای امروز یک تلفیق و آشتی برقرار کنیم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حسن روحانی دقایقی پیش در جمع عشایر و روستائیان چهارمحال و بختیاری به ایراد سخنرانی پرداخت، در این نشست حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، محمد شریعتمداری معاون اجرائی رئیس‌جمهور، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و قاسم سلیمانی استاندار چهارمحال و بختیاری حضور دارند.

وی در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: از حضور در جمع مردم غیور، دلاور و قهرمان استان چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه روستائیان و عشایر این استان بسیار خرسندم؛ روستائیان و عشایر نیرو‌های تولیدگر جامعه ما هستند، این تعبیر من ممکن است تعبیر زیبایی نباشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در گذشته شهرها دست‌هایشان به سمت روستاها و عشایر دراز می‌کردند، به تعبیری دیگر برای تامین لبنیات، گندم و انواع میوه‌ها همواره دست شهرنشینان به سوی روستائیان دراز بود، اگر جایی هم می‌خواستند بروند برای مرکب خوب دستشان به سوی روستائیان دراز می‌کردند؛ این درحالی است که امروز دگرگون شده و این چیزی است که برای ما جای تاسف است.

وی تصریح کرد: اگر که عشایر در روستاخا در گذشته افتخاراتی داشتند امروز هم افتخاراتی دارند؛ دل پاک، روح باصفا، ایثار و فداکاری و وطن‌دوستی، استحکام خانواده، احترام به بزرگتر، اخلاق، ایمان همه این ویژگی‌هایی بود که در گذشته در روستا و عشایر وجود داشته و فردا هم وجود خواهد داشت اما باید اشکال مسئله را حل کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی تاکید کرد: روستاها امروز به دانش و فرهنگ جدید نیاز دارند، در دنیای امروز دانش تمام زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و ما نمی‌توانیم بگوییم کشاورزی در کشور همانند 100 سال پیش باشد، مطالبات شما هم امر.ز متفاوت است، شما نه تنها در یکصد سال پیش دنبال تونل نبودید بلکه تسخیر همه ارتفاعات و کوه‌ها با عضلات قوی و امکانات آن روز و مرکبی که در اختیار داشتید و به اسبی اکتفا می‌کردید که ارتفاعات را در هم می‌نوردید.

وی افزود: اما امروز شرایط متفاوت است، ما باید هم از دانش و علم روز استفاده کرده و هم از سنت‌های بسیار خوب دیروزمان به خوبی استفاده کنیم، یعنی می‌توانیم اخلاق و سنن و مهربانی را نگه داریم اما دانش و علم امروز را هم در همه زمینه‌ها و دانش روز استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید بین سنت دیروز و مدرنتیه دنیای امروز یک تلفیق و آشتی برقرار کنیم، تاکید کرد: ما باید بتوانیم اخلاق خوب و فناوری مدرن خوب را بدون آثار سوء در کنار یکدیگر قرار بدهیم و استفاده کنیم، هدف از کار زندگی راحت‌تر و بهتر و با اخلاق و فضائل بالاتر است؛ باید توجه داشت بسیاری از کشورهایی که امروز از لحاظ صنعتی توسعه یافته و پیشرفته هستند اما زندگی راحتی ندارند و احساس امنیت و زندگی ندارند، ما از خداوند می‌خواهیم که امنیت همه جانبه و ایمان کافی در کنار هم به ما بدهد آن وقت زندگی خوبی برای ما می‌سازد.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری ویژگی خاص خود را دارد و وقتی بام ایران می‌شود یک تسهیلات و زیبایی‌هایی داشته اما در عین حال معضلاتی همراه با بام‌بودن دارد، گفت: خدای متعال نعمت‌های فراوانی به این استان داده ولی وقتی استانی کوهستانی شد همانطور که منبع تمدن و آب است کوهستانی بودنش راه‌سازی را در آن دچار مشکل می‌کند.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: حرکت عشایر زیباست و برای حفظ حفاظت از محیط زیست باید از عشایر بگیریم چراکه خودشان را با طبیعت منطبق کردند و مغرور نبودند که به مبارزه با طبیعی بروند؛‌ وقتی شما در یک محیط گرم از یک سرد‌کننده استفاده کنید با طبیعت مقابله می‌کنید، اما عشایر وقتی از محیط گرم به محیط سرد ییلاق می‌کنند دست به محیط زیست می‌‌دهند.

وی گفت: هر وقت مشکلی در کشور پیش آمده عشایر پیش قدم برای مبارزه با استبداد بودند، عشایر پیشگام و مدافع آزادی و مرزها هستند و به محضی که متجاوزی به کشور حمله کند گروهی که از قبل آماده فدکاری در خط مقدم است، عشایر هستند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به سخنان امام راحل مبنی بر اینکه "عشایر ذخایر انقلابند" اظهار کرد: عشایر در انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی و مرزها نقش‌آفرینی کردند و حتی در آینده اگر روزی نیاز شود قبل از همه اعلام آمادگی کرده و از شرف مسلمانان دفاع می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید مطالبات عشایر و روستائیان دنبال شود، افزود: در دنیای امروز برای اینکه کشوری آباد شود دولتش باید توانش را به صحنه بیاورد، شما نیز با رای خود به دولت تدبیر و امید دادید، ما را دعوت به خدمت کردید و ما نیز با عزم و نیکوکاری و عدالت رفتار خواهیم کرد؛ اما امکانات دولتی امکانات محدودی است درحالی که امکانات مردمی امکانات نامحدودی است و قطعا مردم با ایثار و فداکاری می‌توانند کاری بزرگ در این زمینه انجام دهند.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: امروز دعوت ما از همه افراد این است که به نحوی کارآفرین باشند، گردشگری یکی از استعدادی چهارمحال و بختیاری است و عشایر نیز از جاذبه‌های گردشگری این استان هستند، سبک زندگی عشایر، حرکت عشایر، دستاوردهای عشایر همه برای مردم الهام‌بخش توسعه گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ عشایر باید ماندگار و واقعیت عشایر برای فرزندان ایران باید تبیین شود چراکه عشایر یک نیروی اجتماعی و فرهنگی هستند و باید از این موضوع مطلع بود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: هر شغلی که سودآوری نداشته باشد یا سودآوری آن کم باشد نیاز به تغییرات دارد بنابراین روستائیان باید حین حفظ سبک زندگی، کوچ و دامپروری را هم مدرن کنند و با حرکت دام یک محیط کوچک داشته باشند، چاره‌ای نداریم جز اینکه کشاورزی را توسعه دهیم و در عین حال با مشکل آب و تخریب خاک مواجه هستیم.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: همه آثارسوءمدرن شدن در زمینه کشاورزی را کاهش دهیم حرکت دولت به سمت کشاورزی و مدرنیزه  و توسعه کشاورزی است.

وی اظهار کرد: اراضی این استان 160 هزار هکتار است که 46 هزار هکتار آن دارای آبیاری تحت فشار است و از لحاظ آبیاری مدرنیزه کشاورزی رتبه دوم کشور را دارد که حرکتی مطلوب در کشاورزی مدرن است.

روحانی گفت: دولت در سال 92، 75 میلیارد تومان و در سال 93، 800 میلیارد تومان اعتبار برای مکانیزه کردن آب کشاورزی در کشور هزینه کرده است که در مدت یکسال بی‌نظیر بود.

وی ادامه داد: دولت 10 میلیارد دلار در 11 ماهه برای مهار آب و برنامه‌ریزی کرده است و اعتبار آن را برای اجرا شدن در بازه زمانی مشخص کنار گذاشته است.

روحانی تصریح کرد: دولت به معضل آب و مسئله کشاورزی توجه ویژه‌ای دارد و استان چهارمحال و بختیاری با 100 هزار نفر عشایر و 1.5 میلیون راس دام نیاز به برنامه‌ریزی دارد و من به وزارت جهاد کشاورزی و استاندار چهارمحال و بختیاری ماموریت می‌دهم که برای عشایر کارهایی که در توان دولت است را برنامه‌ریزی کند تا خدمتی به عشایر شود.

وی تصریح کرد: روستاییان و عشایر تولید کنندگان جامعه ما هستند و باید مشکلات آنها در بحث تولید و زندگی‌شان حل و فصل شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس