طی دو سه سال گذشته ایجاد تفرقه به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف استکبار بین‌المللی و در رأس آن سرویس‌های جاسوسی کشورهای غربی مورد توجه قرار گرفته است

به گزارش مشرق، طی دو سه سال گذشته و با تحولاتی که در جهان اسلام و به خصوص ایجاد موج جدیدی از بیداری اسلامی در بین ملت‌های کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا آغاز شده، ایجاد تفرقه به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف استکبار بین‌المللی و در رأس آن  سرویس‌های جاسوسی کشورهای غربی مورد توجه قرار گرفته است.

ایجاد فرقه‌های تکفیری و جریان‌های مسلح، حمایت تسلیحاتی از آنان به منظور به آشوب کشیدن کشورهای اسلامی و محو کردن رژیم صهیونیستی به عنوان اصلی‌ترین دشمن از اذهان مسلمانان مهم‌ترین راهکاری بوده که ظهور جریانی همچون داعش در عراق یکی از نتایج اصلی آن است.

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی جزو یکی از راهکارهای ثابت برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و با روش‌های گوناگون در مناطق سنی‌نشین تبلیغ می‌شد. اما در طول چند سال اخیر جریان جعلی شیعه‌نمایی با مشخص شدن ناکارآمدی روش‌های قبلی به منظور توسعه بدعت‌های خطرناک در دین قوت گرفته که شبکه‌های ماهواره‌ای تنها بخشی از ثمرات آن بوده است.

*شیعه‌نمایی خطرناک‌تر از تکفیر

روز گذشته وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای از توقیف و دستگیری تعدادی از گردانندگان شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی در چهار استان قم، اصفهان، تهران و خراسان رضوی خبر داد.

در این بیانیه فعالیت اصلی این شبکه‌ها در راستای اهداف برخی سرویس‌های اطلاعاتی و در جهت مخدوش نمودن وحدت و مسائل جهان اسلام با توهین و افترا به مقدسات اسلامی، اهانت به علمای اسلام و اعلام هفته برائت در مقابل هفته وحدت ذکر شده است.

اما واقعیت این جریان شیعه‌نما که دستگاه اطلاعاتی کشور را مجبور به مقابله با بازوهای رسانه‌ای آن کرده است، چیست؟

چندی پیش حجت‌الاسلام محمدصادق صالح‌منش استاندار قم در آیین افتتاح ویدیویی بخش زنده مسجد جمکران به شرح دیدار خود با هیئت اعزامی حزب‌الله لبنان پرداخت.

وی با اشاره به این دیدار اینگونه عنوان کرد که سیدحسن نصرالله خواستار کنترل برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای که از قم تغذیه می‌شوند، شدند که به ایجاد اختلاف در بین مسلمانان دامن زده و مشکلاتی را برای شیعیان به بار آورده است.

البته در این میان تغذیه و پخش بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای از قم مطلب تازه‌ای نیست اما اعلام رسمی این نکته از زبان بالاترین مقام دولتی این شهر و نگرانی جدی شخصیتی همچون سیدحسن نصرالله نشان می‌دهد که سیاست تفرقه‌اندازی در بین مسلمانان با شیوه‌ای نو آغاز شده است.

*نگرانی سید حسن نصرالله از قم

در طول چند سال گذشته شبکه‌هایی همچون «مرجعیت»، «فدک»، «سلام»، «رقیه»، «ابوالفضل العباس»، «الزهرا» و «المهدی» فعالیت گسترده‌ای را در فضای بخش شبکه‌های ماهواره‌ای آغاز کرده‌اند گرچه در ابتدا فعالیت این شبکه‌ها به گونه‌ای در راستای تبلیغ شیعیان ارزیابی می‌شد و مخاطبان فراوانی را جذب خود کرد اما بعدها با تبلیغ شنیع‌ترین مسائل با عنوان شعائر حسینی باعث وحشت مردم دنیا از شیعیان شد.

در کنار این چندی پیش با نامگذاری «نهم تا پانزدهم ربیع‌الاول» به عنوان «هفته برائت» توسط شبکه ماهواره‌ای امام حسین (ع) که توسط بیت یکی از علما اداره می‌شود موجب نگرانی بسیاری از بزرگان شیعه و سنی شد.

نکته جالب اینجاست که مدیر یکی از این شبکه‌ها با اشاره به هزینه‌های پخش و تولید ماهانه خود از رقم 100 هزار دلاری سخن می‌گفت در حالی که حتی یک دقیقه برنامه تحقیقاتی از این شبکه‌ها پخش نمی‌شود و این در حالی است که هزینه احداث و راه‌اندازی چنین شبکه‌هایی به هیچ عنوان مشخص نیست.

*اختلاف بین سنی و شیعه با پول آمریکا

یکی از این شبکه‌ها که مطالب مطرح شده در آن سبب برخورد دادگاه ویژه روحانیت و تضییع شدن آن شد شبکه ماهواره‌ای اهل بیت توسط فردی به نام حسن الهیاری تأسیس شد.

این شبکه در ابتدا با تابلوی حمایت از شیعه فعالیت خود را آغاز کرد اما بعدها چنان توهین‌هایی را علیه اهل سنت آغاز کرد که در نهایت موجب اخراج وی از ایران شد و هم‌اکنون نیز کار خود را در ایالات متحده آمریکا دنبال می‌کند.

تأکید بر برگزاری جشنی موسوم به «عیدالزهرا» به مناسبت مرگ خلیفه دوم که از سوی مراجع به شدت نهی شده و همچنین برگزاری سوگواری‌هایی همچون «محسنیه» و انتساب حمایت دروغین مراجع از این شبکه تنها بخشی از بدعت‌هایی بود که توسط این رسانه انجام شد.

ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی، ایجاد فاصله بین شیعیان و مراجع و همچنین حمایت از دولت آمریکا به بهانه‌ آزادی بیان در این کشور تنها بخشی از تلاش این شبکه برای گسترش فاصله بین مذاهب اسلامی بوده است.

هم‌اکنون نیز الهیاری در آمریکا به پخش شبکه ماهواره‌ای خود ادامه می‌دهد و این در حالی است که مدارک قاطعی در خصوص حمایت آمریکایی‌ها از این شبکه در خصوص بد جلوه دادن شیعه وجود دارد.

*90 هزار دلار هزینه بدون تبلیغات

شبکه «سلام» یکی دیگر از شبکه‌هایی است که با به راه انداختن تشکیلاتی درصدد مقابله با نظام جمهوری اسلامی در قالب حمایت از شیعه است.

محمد هدایتی مدیر این شبکه علاوه بر مقابله مستقیم با نظام جمهوری اسلامی در قالب تشکیلاتی با عنوان جمیعت روحانیون سنتی ایران معاصر از فتنه 88 حمایت کرده و بیانیه‌هایی آتشین در حمایت از آشوبگران پرداخته است.

از سوی دیگر هزینه‌هایی همچون آپلینک و پخش بر روی ماهواره هاتبر ماهانه نزدیک به 90 هزار دلار هزینه دارد در حالی که شبکه «سلام» حتی یک دقیقه هم آگهی پخش نمی‌کند و منابع مالی آن به هیچ عنوان روشن نیست.

در سال‌های اخیر شبکه ماهواره‌ای «سلام» تلاش فراوانی کرد تا قمه‌زنی را به عنوان یکی از سنت‌های اسلامی معرفی کند که این مسئله نیز مورد استقبال دشمنان شیعه قرار گرفته است.

*روحانی شیعه‌نمای انگلیسی

شبکه «فدک» نیز از جمله شبکه‌های دیگری است به ظاهر و با هدف گسترش شیعه به محوریت روحانی‌ شیعه‌نمایی به نام یاسر الحبیب به فعالیت می‌پردازد.

یاسر الحبیب که در سال 1977 در کویت متولد شده است در سن 25 سالگی و تنها 3 سال پس از راه‌اندازی هیئت خدام المهدی به دلیل بیان جملاتی رکیک علیه مقدسات اهل سنت از سوی دولت کویت روانه زندان شد اما پس از مدتی با اعتراض سازمان‌های حقوق بشری انگلیس و آمریکا و پس از 3 ماه از زندان آزاد شد.

یاسرالحبیب پس از آزادی از زندان و دریافت پناهندگی از سوی انگلستان حیطه فعالیت‌های خود را به شدت گسترش داد و علاوه بر تشکیل حوزه علمیه امامین عسگریین، شبکه ماهواره‌ای به نام «فدک» تأسیس کرد.

*فتنه‌ای که رهبری در دم از بین بردند

فعالیت این شبکه و توهین‌های فراوان آن به مذاهب اسلامی و به خصوص به عایشه همسر پیامبر سبب شد تا موج وسیعی از فشار علیه شیعیان عرب در کشورهای اسلامی آغاز شود.

یاسرالحبیب جشن گرفتن هلاکت عایشه را ضرورتی دینی عنوان کرد و اقدام او کاملاً علیه شیعیان تمام شده به گونه‌ای که بسیاری از اهل سنت که شیعه شده بودند بار دیگر به مذهب اهل سنت بازگشتند.

کار به آنجا رسید که جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه احصا طی استفتائی از مقام معظم رهبری خواستار پاسخ درباره توهین به اصحاب و زنان پیامبر شدند که معظم‌له نیز طی فتوایی آن را حرام عنوان کرد و عملاً آبی بر روی آتش فتنه این شبکه ریخته شد.

*توهین به اهل سنت از کالیفرنیا

نکته جالب درباره اصل و نسب اغلب این شبکه‌ها به یکی از مراجع تقلید ساکن قم می‌رسد که در قالب مؤسسه فرهنگی رسول اکرم (ص) فعالیت می‌کنند.

شبکه «سلام» علی‌رغم اینکه در کالیفرینا به ثبت رسیده است دارای دفاتر رسمی در تهران و مشهد است و شبکه «ابوالفضل العباس» که جزو همین شبکه‌ها محسوب می‌شود با کد 0098 در شبکه‌های ارتباطی شناخته می‌شود.

فعالیت این شبکه‌ها در حالی بود که حتی مقام معظم رهبری نیز از اقدامات این چنینی علیه اهل سنت ابراز ناخرسندی کردند.

*ضربه به وحدت

این اقدام وزارت اطلاعات در مقابله با شبکه‌های فوق را می‌توان بازتابی از همین ناخرسندی عنوان کرد که در ردپای غرب در تأمین مالی آنها کاملاً آشکار است.

به طور حتم با این اقدام قاطع شاهد جنگ روانی دیگری از سوی این شبکه‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم اما نکته اصلی حفظ وحدت اسلامی در شرایط حساس کنونی است که دشمنان در پی ضربه زدن به مسلمانان هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    شبکه وهابی "کلمه" رو هم که کارش فقط ایجاد تفرقه هست رو یه فکری براش بکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس